Vermogensbankuitdraai topic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » vr 19 feb, 2010 20:05

Maar die 15% dat is maar een gok.... dat kun je dus niet meten of dat echt zo is. dus zegt het ook niets over de toestand van je motor.

Welke olie er in de bak zit en welke temperatuur die olie heeft, hoeveel km de bak al gereden heeft, hoeveel vermogen er op staat... Dat zijn allemaal factoren die meetellen bij het aandrijfverlies en dan heb ik het alleen nog maar over de bak... wat dacht je van de aandrijfassen en de banden...

Een getunede Subaru van iemand die ik ken is op een rollenbank geweest e zijn motor is op een vermogensbank geweest, verlies bleek gewoon 33% te zijn.

Het is een leuke indicatie zo'n grafiekje maar het is niet nauwkeurig. Zelfs tussen vermogensbanken onderling zitten er af en toe aardige verschillen. :?

Wat wel leuk is om een keer te rollen en als je later aanpassingen gedaan hebt op dezelfde bank nog een keer te gaan rollen, dan kun je zien wat het verschil is met voorheen.

Orion
Geregistreerd lid

Bericht door Orion » ma 08 mar, 2010 17:22

[]Dat klopt ergens wel, maar een goede bank geeft gewoon het aandrijfverlies op door na de run de weerstand bij deceleratie te meten. Dat geldt dus voor de gehele aandrijflijn, tot de bandenspanning toe - want dat geeft ook verschillen in rolweerstand.

33% is veel, maar niet abnormaal bij een 4wd. Zeker niet als de bandenspanning niet op peil is. Automatische transmissies hebben meer verlies maar dat kan in "D" vaak niet gemeten worden, enkel in een namaak-manuele stand waarbij de koppelomvormer geblokkeerd wordt. En dan nog...

kawaman
Geregistreerd lid

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door kawaman » do 25 mar, 2010 19:07

hey !

kawaman customs

9000CDE 2.0

volledig origineel, enkel software aangepast 147pk en 194NM DIN correctie!!! en geijkt. ;-)
mooi prestatie al zeg ik het zelf.

samen met launch control echt nog lachen voor het stoplicht 8)

grafiek :

Afbeelding

Afbeelding

2.0i !!! volledig origineel :twisted:

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » ma 05 apr, 2010 19:52

[]Eindelijk eens aan het werk! :)

joppe68
Geregistreerd lid

Bericht door joppe68 » do 17 jun, 2010 8:54

Heren,

Hierbij ook mijn vermogensbank data. Helaas ben ik niet in de gelegenheid om er een plaatje bij te doen, omdat ik geen mogelijkheden heb de foto ergens op ene site te plaatsen en dan te linken naar dit forum. Mijn excuses.

Voor een 99 Turbo uit 1978, vind ik het een bijzonder goed resultaat! De auto is tussen de 120 en 190 exact even snel als een Volvo V70R, getuned tot 340 Pk!!

Type: 99 Turbo Combi Coupé
Bouwjaar: 1978
Software: géén
Hardware: 2,5" RVS uitlaat, K&N filter, 1 Bar turbodruk, intercooler, gemodificeerde verrijking / regeldruk op de K-jet, blow-off valve, Splitfire sparks & wires, MSD bobine, onsteking vervroegd
Vermogen: 204 Pk
Koppel: 340 Nm
Bijzonderheden: Omdat eerst de brandstofdruk goed afgesteld moest worden, is de testrun pas na een dik half uur uitgevoerd bij zeer warme en slecht gekoelde motor. Deze zomer hopelijk waterinjectie erop om onder alle omstandigheden het volledige vermogen te hebben.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 07 jul, 2010 21:11

Praten we hier over een echte B motor 8 klepper turbo :o Respect! Vind ik vele malen indrukwekkender als een T16 met apc mods.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 08 jul, 2010 0:04

Tja, uit een opgeboorde V4 blokje van Saab 96 daar kun je ook 200 pk uit halen, met dat motortje is zo'n 96 zeker nog rapper dan een 99 want die is veel zwaarder :lol:
Is nog knap duur het tunen van klassiekers, alleen een inlaat spruitstukje voor twee dubbele Weber carburateurs dat is zijn gewicht in goud waard, want die worden niet meer gemaakt :oops:

joppe68
Geregistreerd lid

Bericht door joppe68 » do 08 jul, 2010 10:19

Misschien wel, maar mijn 99T B-blok is alleen gereviseerd, verder geen aanpassingen. Natuurlijk kan je een 96 blok opboren, maar dan gaan we wel de spelregels heel erg aanpassen :D . Want dan gaan we mijn mijn B-blokje ook opboren etc......en dan wordt het verschil toch weer groter, misschien ga je dan wel naar tegen de 300 pk.

Afijn.....wat ik bedoel is dat er altijd baas boven baas is, maar het leuke is om dit vermogen te hebben zonder mechanische aanpassingen aan het blok. En hij is daardoor gewoon bloedsnel!

Ik ben tevreden.......bovendien....deze auto is zeldzaam en ik wil hem in showroomconditie houden. Vandaar geen verdere aanpassingen die alleen maar zorgen voor meer slijtage en risico's van stuk gaan. Alleen nog mijn waterinjectiesetje monteren, meer ambities heb ik niet.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 08 jul, 2010 10:21

Oftopic: Joppe... de SB met een artikel gewijd aan jouw 99 ligt toevallig momentaan bij ons op 't kleine kamertje. Small world. :)

joppe68
Geregistreerd lid

Bericht door joppe68 » do 08 jul, 2010 11:17

Haha leuk!! Dat artikel is trouwens wel wat ouder, inmiddels is alles aan mijn auto nog verder geprefectioneerd (ontsteking, turbodruk, verrijking, inspuiting etc...). Maar leuk dat je het hebt ;-)

Onno van Noort
Geregistreerd lid

Bericht door Onno van Noort » do 22 jul, 2010 2:12

Type: 9-3 2.2 TiD
Bouwjaar: 2002
Km stand: 185000
Software: Hirsch
Hardware: Origineel PSG 16
Vermogen: 144,74 pk
Koppel: 321,2 Nm

Bijzonderheden:

-Vermogen gemeten op de wielen
-Verbruik 5.5 gemiddeld
-Normale diesel
-Teveel koppel voor 15 inch wielen

Afbeelding

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 22 jul, 2010 11:12

Ha Onno, dat is een berg koppel! Zal wel lekker voorruit gaan! :O:
Waarom gaat dat niet goed icm 15" wielen?
Beetje slippende wielen in de eerste 2/3 versnellingen is toch mooi ;)

Onno van Noort
Geregistreerd lid

Bericht door Onno van Noort » do 22 jul, 2010 13:01

[]Haha, dat is het ook. Mis alleen het knopje voor de gezins auto stand. Hoop eerdaags 16 inch te kunnen leggen, dan wordt het wat gemoedelijker.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » do 22 jul, 2010 13:23

Onno van Noort schreef:Mis alleen het knopje voor de gezins auto stand.
Dat is dat ding met die ribbels erop rechts van je rempedaal :wink:

krisL
Geregistreerd lid

Bericht door krisL » vr 27 aug, 2010 11:41

Ik heb net mijne Turbo X laten tunen door RPM power. Heeft iemand daar ervaring mee, met RPM?
Standaard had ik 280 PK en 400 NM koppel. Heb hem 2de handsgekocht(6 maand oud) met een Hirsch upgrade tot 300 PK en 430 NM koppel maar aangezien Hirsch niet verder wil/ kan gaan heb ik hem nu onder handen laten nemen door RPM met als resultaat (voorlopig) 320 PK en 540 NM koppel. Voorlopig want de man raadt mij aan om andere bougies te steken(NGK 7 of 8), een andere thermostaat want blijkt dat de Turbo X'en een te hoge koelvloeistoftemperatuur hebben (circa 105°!) en dus wil hij die, liever tussen de 80 en 90° zien. En eventueel iets laten doen aan de uitlaatweerstand, asl dat mogelijk is. Als dat allemaal gebeurd is dan kan hij eventueel niet iets verhogen(ik hoop 330 PK en 550 NM koppel). En dat denk ik hebben we alles eruitgehaald wat mechanisch en softwarematig mogelijk is. Tenzij iemand mij nog tips kan geven natuurlijk... :)).

Grtjs

Kris

Plaats reactie