td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?

Bericht door reiernumans » ma 04 apr, 2016 0:17

Wat wegen Enkei RPF1's? Die zijn in 5x112 te krijgen (dus ook schuifbouten). Vind ik zelf een hele gave velg, en volgens mij ook relatief licht al weet ik dat niet 100% zeker. Om ET waarde zou ik me eigenlijk niet héél erg veel zorgen maken wat betreft slijtage van de lagers.. Saab leverde zelf al ET42 velgen op 9-3's, dus ook wat lager zou denk ik wel goed gaan (maar da's speculatie ;-) ). Het enige waar je rekening mee moet houden is dat teveel afwijking voor wat zoekerigheid kan zorgen, al is dat een groter probleem bij een afwijking de andere kant op (hogere ET) dan bij de afwijking waar jij naar kijkt. Ik heb op de 9-3 coupé van m'n moeder gemerkt dat 'ie enorm veel stabieler werd op hogere snelheid na montage van ET40 wielen. Dat kan ook gelegen hebben aan de bump van 195/65R15 naar 205/55R16, maar ik denk dat 't grotendeels in de spoorbreedte zit.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 04 apr, 2016 6:36

Die rpf1 wegen allemaal ruim onder de 10 kilo. En zien er erg mooi uit.

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » ma 04 apr, 2016 19:11

Ik heb al vaak naar Enkei velgen gekeken ook naar de Kojin,s, die RPF,s zijn superlicht in 18 inch (8.1 kg) en erg strak, maar alleen te krijgen in 18X7.5 -112 met ET48 (schuifbouten + 8mm spacers naar ET40) of in 18X7.5-108 met ET38 (afwijking van 11 mm).
Kosten: 234 euro per velg, exclusief verzending vanuit de US.

Zou dan die ET48 met 8 mm spacers nemen.
http://www.wheelspacers.nl/contents/nl/ ... -saab.html" onclick="window.open(this.href);return false; (de 4de van boven is ook in 8mm)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 04 apr, 2016 19:21

niet even doorzoeken naar velgen zonder spacers en schuifboutengedoe?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 05 apr, 2016 15:40

Waarom niet de ET38? Die 2mm maakt dan toch ook niet zoveel meer uit?

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » di 12 apr, 2016 9:50

@topicstarter , misschien zit hier nog iets moois bij,
Klikken op de link van MP in de advertentie voor foto's

saabmarktplaats/single_ad.php?ad_id=14763" onclick="window.open(this.href);return false;

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » wo 13 apr, 2016 13:00

Ik heb net een nieuwe turbo gekocht bij EVO voor een hele scherpe prijs, idd wel een 19t#7 maar een 9 blade (heel veel beter als dat wordt het niet).

Ik zal eens informeren of er nog andere tuningsonderdelen zijn die ik 1 op 1 kan overnemen naar mijn 9-3.

Bedankt voor de tip in ieder geval!

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » wo 13 apr, 2016 13:15

ReinO schreef:niet even doorzoeken naar velgen zonder spacers en schuifboutengedoe?

Nou ik denk dat ik het hele velgen verhaal zowieso even doorschuif naar de volgende keer als hij uit de winterstalling komt en er nu alleen even nieuwe bandjes omheen gooi.

Met de turbo en de hardware die erbij komt, een daarnaast alles wat ik heb moeten aanschaffen en installeren aan randzaken om deze setup aan te kunnen, +aanschaf nieuw huis) heb ik mijn auto budget voor 2016 aardig opgerookt.. :D

moosepower
Geregistreerd lid

Bericht door moosepower » wo 13 apr, 2016 17:04

BBS RK 17x8 wegen 7.5 kg per stuk (heb ik)
BBS RK 18x7.5 wegen 8.3 kg per stuk

Zijn allebei te vinden in 5X110

Maar zou je niet al te blind staren op alleen het velg gewicht, tussen verschillende banden kunnen ook grote verschillen zitten.

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » zo 17 apr, 2016 15:57

Ik had altijd de Dunlop sportmaxx RT, de nieuwe RT2 zijn net uit en in 18 inch voor +- 100 eur per band niet duur.
De nieuwe Continental Sport Contact 6 zijn ook bijna uit (wel duurder)
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 wou ik eigenlijk eens gaan proberen, veel gasten zijn er lovend over op internet en ook +-100 per band.

maar 7.5 kilo voor je 17 inch dat is echt top!
Bindstaren...het is wel een van de eisen die ik stel aan een velg, anders kan ik net zo goed 4 glimmende kiloknallers gaan uitzoeken bij velgenland...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 17 apr, 2016 15:59

ben je niet bang dat ze erg kwetsbaar worden voor onbalans / scheeftrekken?

Ramon1
Geregistreerd lid

Bericht door Ramon1 » zo 17 apr, 2016 19:43

The dude schreef:Ik heb al vaak naar Enkei velgen gekeken ook naar de Kojin,s, die RPF,s zijn superlicht in 18 inch (8.1 kg) en erg strak, maar alleen te krijgen in 18X7.5 -112 met ET48 (schuifbouten + 8mm spacers naar ET40) of in 18X7.5-108 met ET38 (afwijking van 11 mm).
Kosten: 234 euro per velg, exclusief verzending vanuit de US.

Zou dan die ET48 met 8 mm spacers nemen.
http://www.wheelspacers.nl/contents/nl/ ... -saab.html" onclick="window.open(this.href);return false; (de 4de van boven is ook in 8mm)
Geen enkele pro zet schuifbouten EN spacers onders zijn auto.
Dit is echt vragen om gezeur en ellende ......

Niet doen ! :depressed:

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » wo 15 jun, 2016 2:18

Hier nog de beloofde update (in chronologische volgorde).

Ergens eind April naar Luxemburg geweest, waar ik voor een niet heel gekke prijs (450 e) een Viggen spoiler kon ovenemen. De spoiler was Viggen blauw ,maar is inmiddels overgespoten naar 268 zilver.
De verkoper was een bekende forummer, hij (Rossi) vertelde mij dat hij daar de Saab meetings organiseerde.

Was trouwens een zoektocht van +- 3 jaar om er eentje te vinden…als het goed is wordt hij a.s donderdag gemonteerd.

als het goed is komt deze rear anti roll bar donderdag ook binnen ,dan kan die gelijk met de spoiler erop.
http://www.ebay.co.uk/itm/UPRATED-Rear- ... 1970886388" onclick="window.open(this.href);return false;?

Afbeelding Afbeelding

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » wo 15 jun, 2016 2:26

Daarna nog naar Jelmer geweest om op verzoek van Max m,n downpipe pipe aan het begin dikker te laten maken.
Toen ik daar toch was ,gelijk maar een nieuwe einddemper met veel meer herrie uitgezocht.

Begin Juni bij Vincent (evo ) en Max langsgeweest om de nieuwe turbo te laten plaasten.
Max zou alle hardware monteren en Vincent zou de tuning voor zijn rekening nemen.

Ik was echt wel een beetje klaar met de oude setup qua vermogen en accelleratie (t25 met stage 3) , ik hoopte ook echt dat deze setup niet zou teleurstellen.

Onderstaande is wat er allemaal in is gegaan:

Door Vincent samengestelde turbo een GTX style TD04HL met ETT 19T / 9 blade en #7 huis.
Leidingset voor bij de TD04
Siemens Deka 875 injectoren
Walbro 340 brandstofpomp
Silicone koelvloeistof slangen, blauw
Silicone slang tussen luchtfilter en turbo, blauw
2 Bar map sensor en connector
Breedband lambda met meter
Recirculatie blow off valve (geen psss geluid)
High flow delivery pipe
Steering rack brace
5w40 Castrol Egde (voor wie het interesseerd)

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » wo 15 jun, 2016 3:01

Afgelopen donderdagavond kon ik hem dan ophalen.
Tijdens het proefrijden kreeg ik een smile op m,n gezicht die er eigenlijk sindsdien niet meer vanaf is gegaan. :D

Ongelofelijk wat een power er nu inzit en door de aparte samenstelling van de turbinebladen van de turbo, is het bijna een atmosferische motor geworden.
bij het rijden merk ik zo goed als niets meer van enige turbo lag (Zoals ik dat wel bij andere auto,s met een grote turbo heb evaren).

Volgens Vincent draait de turbo in de 2000 toeren al mee en komt hij er al bij 3000 toeren al echt in en dat gaat met een lange schreeuw door tot de 7000 toeren.
Waar het bij de vorige setup na de 4de versnelling wel op was met de koek (bjna geen acceleratie meer na de 190 km/h ) blijft hij nu in elke versnelling maar doortekken als een bezetene.
Hij is in de 1ste en 2de versnelling dan ook gelimiteerd tot 1,6 bar.

Ik reed met de andere eiddemper in eerste instantie rond met enige schaamte (veel te hard en donker geluid).
Maar met deze setup wordt het geluid narmate je hoger in je toeren komt, erg hard, hoog en schril. En bij 6 a 7000 toeren gilt ie echt de pan uit. (waarschijnlijk niet iedereen z,n smaak ,maar wel de mijne).
Ik zal later nog wat filmpjes van het geluid en misschien ook nog wel van de acceleratie op het forum zetten.

Ik heb afgesproken om binnenkort nog een keer terug te gaan voor het plaatsen van een 3.5 bar map sensor en een king Cobra, zodat we er nog wat extra pk,s uit kunnen halen.

Dit is hoe het er nu onder de motorkap uitziet, Max heeft naast het plaasten van alle hardware ook nog extra zijn best gedaan om het onder de motorkap allemaal te laten shinen.

Afbeelding

Plaats reactie