Dumpvalve

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » di 29 mei, 2007 16:20

JTSC schreef:Even voor mijn idee.

Is zo'n dumpvalve hetzelfde als een apc?
En zo ja is dit dan hetgeen ik nodig heb (naast natuurlijk een andere ecu) om een 154PK te upgraden naar een 185PK motor.

Het gaat om een trionic 5
Een dumpvalve blaast de te veel opgebouwde druk bij bijvoorbeeld schakelen af naar de buitenlucht. Ipv het terug te recirculeren naar de turbo.
De apc (= volgens mij, Automatic Performance Control) en stuurt de turbo aan. Het brein. 1000x per seconde kan hij de turbo aanpassen ofzoiets.
Je hebt een dumpvalve niet nodig voor het genereren van meer pk's.

Van 154pk naar een 185pk is enkel software matig.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 29 mei, 2007 16:20

Een dumpvalve laat overdruk ontsnappen uit het inlaattraject tussen de turbo en de gasklep zodra de gasklep snel dichtgaat zoals bij het schakelen naar een andere versnelling.

De magneetventielklep die jij waarschijnlijk bedoelt bepaalt de stand van de wastegateklep door druk naar de wastegateactuator te regelen. De magneetventieklep wordt aangestuurd door de ECU. De turbodruk wordt hierdoor geregeld.

Afbeelding

Ruud was me net voor :)

JalkePeters
Geregistreerd lid

Bericht door JalkePeters » vr 01 jun, 2007 12:31

Maarten schreef:Afbeelding

Buis nr 3 bevat het geluidsdempertje.
Volg onder je motorkap het traject van de turbo naar de intercooler, dan kom je het wel tegen.
De rubber verbindingsstukken zijn vrij stug dus in de praktijk zal het iets minder soepel gaan dan hier beschreven, maar het komt inderdaad neer op: buis loshalen, demprtje verwijderen, buis terugplaatsen. Je hebt wel een goede krik met assteunen of een brug nodig. Je komt er via de onderkant het makkelijkst bij.
nou heb die klemmen losgedraait maar ik krijg die pijp niet tussen die 2 rubberen slangen weg.... iemand daar een tip voor?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 01 jun, 2007 13:21

Is de rubber 90 graden bocht (nr 2) los te krijgen van de ingang van de intercooler? Dan heb je iets meer ruimte om te wrikken.

JalkePeters
Geregistreerd lid

Bericht door JalkePeters » vr 01 jun, 2007 14:02

Oook niet echt veel beweging in te krijgen :roll:

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » vr 01 jun, 2007 23:08

Ik krijg ´m ook niet los.... :cry:
Maar omdat ik nog niet helemaal zeker ben er een demper in te vinden, heb ik nog maar geen geweld gebruikt.....
bij mij is het nl niet een recht stuk als op het plaatje, maar zitten er 2 flauwe bochtjes in...... maakt dat enig verschil?

Plaats reactie