Tuning en benzine

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
B235R
Lid van verdienste

Re: Tuning en benzine

Bericht door B235R » wo 27 okt, 2004 11:53

De getallen die bij een tankstation worden weergegeven, zijn RON-getallen. Shell V-power heeft 97 octaan. Op de pomp staat 95 octaan, omdat Shell wettelijk gezien niet mag zeggen dat er 97 octaan in zit.
Vandaar dat er op de pomp maximaal 95 octaan staat.

Overigens is het octaangetal te herleiden aan een RON of een MON getal. RON-getallen zijn om de klopvastheid op lagere toeren weer te geven,(beter gezegd: tijdens accelereren) MON getallen om de klopvastheid op hogere toeren weer te geven. MON getal is vooral belangrijk bij snellere motoren en zeker bij turbomotoren al helemaal omdat een hogere vullingsgraad bij een lagere klopvastheid sneller tot detonatie leidt.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 27 okt, 2004 12:53

B235R schreef:
RON-getallen zijn om de klopvastheid op lagere toeren weer te geven. MON getallen om de klopvastheid op lagere toeren weer te geven.

You've lost me there :wink:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 27 okt, 2004 17:09

Het Motor-Octaangetal (MON) is bepalend voor het gedrag bij zware belasting (kloppen bij hogere snelheid).

Overigens verdeel je het octaangetal niet in RON en MON maar zijn het twee verschillende methoden om een octaangetal vast te stellen.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 28 okt, 2004 16:01

Overigens verdeel je het octaangetal niet in RON en MON maar zijn het twee verschillende methoden om een octaangetal vast te stellen.
marky schreef:
B235R schreef:
RON-getallen zijn om de klopvastheid op lagere toeren weer te geven. MON getallen om de klopvastheid op lagere toeren weer te geven.

You've lost me there :wink:
me too, was net wakker :wow: zal het ff veranderen, klopt idd wat je zegt

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 28 okt, 2004 18:46

maak er dan ook ff herleiden, leidt en ff veranderd van... ;)

hennevankampen
Geregistreerd lid

Bericht door hennevankampen » di 07 feb, 2006 16:17

Dag,
Ik vroeg mij af wat voor auto er in jou logo staat? Die rode met het open dak!(voor als je hem weer gewijzigd hebt)
Gr. HennevanKampen

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » di 07 feb, 2006 17:17

Bedoel je deze?
Afbeelding

hennevankampen
Geregistreerd lid

Bericht door hennevankampen » wo 15 feb, 2006 12:00

Rutger schreef:Bedoel je deze?
Afbeelding
JA! DIE JA! WAT EEN RAAR DING OF KOMT HET DOOR DE FOTO!

Plaats reactie