De getallen die bij een tankstation worden weergegeven, zijn RON-getallen. Shell V-power heeft 97 octaan. Op de pomp staat 95 octaan, omdat Shell wettelijk gezien niet mag zeggen dat er 97 octaan in zit.
Vandaar dat er op de pomp maximaal 95 octaan staat.
Overigens is het octaangetal te herleiden aan een RON of een MON getal. RON-getallen zijn om de klopvastheid op lagere toeren weer te geven,(beter gezegd: tijdens accelereren) MON getallen om de klopvastheid op hogere toeren weer te geven. MON getal is vooral belangrijk bij snellere motoren en zeker bij turbomotoren al helemaal omdat een hogere vullingsgraad bij een lagere klopvastheid sneller tot detonatie leidt.
Tuning en benzine
-
Marc
- Lid van verdienste
Re: Tuning en benzine
B235R schreef:
RON-getallen zijn om de klopvastheid op lagere toeren weer te geven. MON getallen om de klopvastheid op lagere toeren weer te geven.
You've lost me there
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Het Motor-Octaangetal (MON) is bepalend voor het gedrag bij zware belasting (kloppen bij hogere snelheid).
Overigens verdeel je het octaangetal niet in RON en MON maar zijn het twee verschillende methoden om een octaangetal vast te stellen.
Overigens verdeel je het octaangetal niet in RON en MON maar zijn het twee verschillende methoden om een octaangetal vast te stellen.
-
B235R
- Lid van verdienste
me too, was net wakkermarky schreef:B235R schreef:
RON-getallen zijn om de klopvastheid op lagere toeren weer te geven. MON getallen om de klopvastheid op lagere toeren weer te geven.
You've lost me there
-
RoccoH
- Donateur (5x)

maak er dan ook ff herleiden, leidt en ff veranderd van... 
-
hennevankampen
- Geregistreerd lid
Dag,
Ik vroeg mij af wat voor auto er in jou logo staat? Die rode met het open dak!(voor als je hem weer gewijzigd hebt)
Gr. HennevanKampen
Ik vroeg mij af wat voor auto er in jou logo staat? Die rode met het open dak!(voor als je hem weer gewijzigd hebt)
Gr. HennevanKampen
-
hennevankampen
- Geregistreerd lid