saab 900 classic tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » ma 17 okt, 2005 16:48

900T-R schreef: Zoiets? :)
nee uitlaatsierstukken echt in de zijlijsten.

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » ma 17 okt, 2005 16:53

900T-R schreef:BD9 gt
ik vindt het idee heel goed maar mss kun jij er ff een fotoshop pic van maken. denk niet dat je veel kunt veranderen aan een saab 900. in de richting van die BD9.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 17 okt, 2005 17:17

Ben geen fotoshop artiest. Heb je een potlood & papier voor me?

Even serieus:

* Omdat een 6.5" breed Aerowiel met een vrij bescheiden band af en toe al aanloopt in de wielkasten met een vrij bescheiden band en die wielen niet verder naar binnen kunnen steken, kom je er niet met een standaard Aero spatbordverbreder. Dus is het in combinatie met een 8" breed wiel niet zo'n gek idee om de wielkasten wat verder uit te snijden en met een forse spatbordverbreding te gaan werken à la DBR9, en deze over te laten lopen in een wat agressievere lijn van zijpanelen en voorbumper/splitter (ook weer DBR9). Een flinke splitter aan de voorkant, gecombineerd met de diffuser die je al aan de achterkant hebt 'getekend' en een 'whaletail' achterspoiler zoals het originele accessoire, maar dan met een opstaand 'gurney' randje van een centimeter of twee (te koop bij Abbott Racing), zou de aerodynamische lift aardig moeten kunnen verminderen. De splitter en de onderste delen van de zijlijsten maak je net als bij de Aston Martin van carbon.

* Kijk eens naar de V-vorm in het middengedeelte van de motorkap. Kijk dan nog eens naar de motorkap van de DBR9.

De truc: niks extra's er op bouwen (staat als een vlag op een modderschuit, en maakt het aerodynamisch alleen maar slechter, maar laat het middengedeelte van de kap naar voren omlaag lopen zodat de lucht die door je radiateur (+ evt. intercooler) stroomt aan de achterkant over de motorkap kan gaan. Betere koeling & extra downforce! Als je dan toch zo erg aan het boetseren slaat kan je het beste de hele motorkap uit Kevlar of carbon maken, en vastzetten met die fraaie bonnet pins zoals op de Aston Martin.

* Die booskijkers moeten absoluut weg. het heeft geen enkele functie, je krijgt het met zo'n afdekking ook nooit legaal en het mag dan ooit 'in' geweest zijn in bepaalde kringen - nu kan het echt nérgens meer.

Als je iets aan de lampen wilt doen, ga dan voor de dubbele koplampen. 'Si' van het Saab Central-forum heeft ooit op Ebay een setje op de kop getikt (al was dat wel voor een oude 'rechte neus') en gebruikt ze omdat hij zo wat meer ruimte heeft voor het buiswerk van zijn intercooler.

Over het algemeen: minder is meer! Beter één goede spoiler, die ook wat doet, dan twee op elkaar gestapeld! Ook hier weer: kijk naar een echte raceversie. Die ziet er ook nooit uit als een kermis...

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 17 okt, 2005 17:21

Oh, en de spiegels.... Twee van die racespiegeltjes à la Aston Martin scheelt je toch al gauw een kilo gewicht per kant, en het gigantische frontale oppervlak van de standaard olifantsoren (Matt Faulks - Faulks Performance - kwam op Bruntingthorpe tot de conclusie dat het verwijderen van de spiegels hem 10 km/h topsnelheid scheelde...)

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » ma 17 okt, 2005 17:41

bedankt voor de nuttige info, zal eens bekijken wat ik mee kan doen.
maar als je met zoiets begint zit natuurlijk almet een halve raceauto.
ben odertussen alwel van sommige dingen afgestapt,dat wel mooi is maar wat overdreven. zoals de casworth vleugel, en de motor kap.
carbom is natuurlijk minder gewicht maar ik wil dit wel gebruiken voor een frontlipspoiler zoals de austin en een kofferspoiler en enkele dingen op de bumpers maar verder niet te veel.
m.a.w. zo wat een widebodykit proberen te maken.

motor kap zoiets als deze maken?
Afbeelding

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » ma 17 okt, 2005 21:33

http://www.edinburghcruise.co.uk/eh3/jaewma.wmv

filmpje van wa t ze hier bedoelen met tuning.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 17 okt, 2005 22:11

:roll: :( :? :cry:

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » di 18 okt, 2005 5:55

zoiets als deze dus:
originele foto(sorry als het van iemand van het forum is)
Afbeelding

en dan de gefotoshopte versie:
Afbeelding
veranderingen:
wielkassen verbreed
bumpers aangepast
f1 spiegeltjes
intercooler
uitlaat in zijkant
carbon lip aanvoor en zijkant

zo zou motorkap moeten worden:
Afbeelding
en dezevelgen maar dan binne kant zwart: (als ze te verkrijgen zijn)
Afbeelding
en dan een gt wing zoals deze saab ongeveer:
Afbeelding
en dan nog van die carbon spoilertjes zoals op deze audi dtm:
Afbeelding

dus meer de stijl van de BD9 gt
is dit wat je ongeveer bedoelde 900T-R???

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 18 okt, 2005 7:32

Je Photoshop ziet er nu een beetje raar uit in de flanken omdat je vergeten bent de hoogte van de wielkasten aan te passen Nu lijkt het net alsof je 14" velgen hebt ;).

Omdat je spatbordverbreders breder zijn en dezelfde hoek hebben als de 'originele', komen ze aan de bovenkant ook hoger uit. Dat betekent weer dat ze gedeeltelijk overlappen met de motorkap (die dus een soort halvemaanvorm uit de zijkanten gehaald krijgt). Dit heeft weer tot gevolg dat de motorkaplijn lager lijkt t.o.v. de wielen. :)

Aan de achterkant zou ik een 'gewone' whaletail (standaard op Red Arrow, Carlsson e.d.) gebruiken met een opstaand randje ('gurney') aan de achterzijde. Past optisch the beste bij de auto en bij gebrek aan een windtunnel weet je tenminste zeker dat het werkt (Sweedspeed mat geloof ik iets van 25 kg extra downforce bij 200 km/h met een gurney van twee centimeter).

Heb je trouwens wel eens zo'n 'GT wing'uit de tuningshop opgetild? Die krengen zijn lood- en loodzwaar... OK, da's natuurlijk ook downforce... ;)

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 18 okt, 2005 7:51

jovracing schreef:Afbeelding

heel de uitlaanlijn uit rvs dus maar zou je nog een einddemper tussen de twister en de splitter moeten zetten?
Als je de splitter in deze naar voren zet. En dan de sierstukken omdraait. Kun je met een rechte pijp af. Dit is wel beter voor de flow in je uitlaatlijn.

Ik zou wel kiezne voor een demper voor de splitter. Dan heb je er maar 1 nodig in plaats van 2

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » di 18 okt, 2005 15:05

injectie schreef: Als je de splitter in deze naar voren zet. En dan de sierstukken omdraait. Kun je met een rechte pijp af. Dit is wel beter voor de flow in je uitlaatlijn.

Ik zou wel kiezne voor een demper voor de splitter. Dan heb je er maar 1 nodig in plaats van 2
dat waren de plannen ook al.
moest er een vlam uit de uitlaat komen gaat ze naar voren blazen en als we dit allemaal zo als jouw maken niet :)

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » di 18 okt, 2005 15:17

900T-R schreef:Je Photoshop ziet er nu een beetje raar uit in de flanken omdat je vergeten bent de hoogte van de wielkasten aan te passen Nu lijkt het net alsof je 14" velgen hebt ;).
heb ik maar snel gedaan gisteren zal nog eens proberen om een iets duidelijkere te maken.
en de carbon gaat wss gewoon polyester of plastiek worden. (wil zoveel mogelijk zelf doen en carbon verbreden ofzo kan ik niet)

nog een vraagje "900T-R" wat zou jij kwa motorisch gedeelte en remmen gedeelte veranderen?
om rond de 250pk te zitten? buget rond de 3000- 3500€

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » di 18 okt, 2005 16:38

jovracing schreef:http://www.edinburghcruise.co.uk/eh3/jaewma.wmv

filmpje van wa t ze hier bedoelen met tuning.

sneuje harrys :?

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » di 18 okt, 2005 16:59

ik was te straks ff op internet naar wat aan het zoeken toen ik plots
dit filmpje tegen kwam, best wel een toffe saab 900.
http://www.pottsork.nu/stcs/Herman_Saab8v.wmv

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 18 okt, 2005 17:32

jovracing schreef:ik was te straks ff op internet naar wat aan het zoeken toen ik plots
dit filmpje tegen kwam, best wel een toffe saab 900.
http://www.pottsork.nu/stcs/Herman_Saab8v.wmv
hahaha dat ding is geweldig. Ben nu wel benieuwd naar de specs. 338pk, 480nm, 8000 toeren hatsjikidee. Wat zouden ze allemaal aan het blok gedaan hebben. In ieder geval een effing big turbo.

I :love: the :farter. of burned rubber :bullie:

Die spoilert eraf en dan maar snelle auto's uitdagen

Plaats reactie