Komende vrijdagmiddag op het TT circuit van Assen.millerman schreef:Mooi resultaat! Laat weten waar ie zoal te zien/horen is
B204 -> B206 in Ascona-B:
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Re: B204L in Ascona-B en even voorstellen
-
evo
- Donateur (2x)

Nee, hoor. Mogen wel kleine injectoren zijn, maar als je met 4 bar brandstofdruk rond rijd is dat ruim voldoende voor jouw vermogen op benzine.RacesconaB204L schreef:... 470cc@3bar injectoren (volgens Saab-kenners blijkbaar veel te klein), echter ik gebruik een afgedraaide 4bar benzinedrukregelaar (T7) ...
Ahhh... dat verklaart idd een boel! (beetje jaloers hier...RacesconaB204L schreef:...en ik heb Catcams 6100202 met veel meer kleplift dan de standaard 8,46mm (10.95 / 9.65mm)....
Meer kleplift en niet te vergeten die duratie!
Oh, dat zou normaliter (veelal afhankelijk van je ontsteking) ruim voldoende moeten zijn. Eigenlijk zelfs wat te rijk, maar aangezien je geen pingel detectie (behalve je oren dan... ) hebt, wel lekker veilig!RacesconaB204L schreef:...Lambda: 0,78 op vollast
Top project! Veuuuuul plezier d'r mee
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Erg netjes met deze turbo hoor
met het vermogen zit het wel goed,die 5pitters draaien niet eens heel veel meer vermogen als deze saab motor met 16T in een opel 
Breeder koppel zou wel leuk zijn...hmm mischien een 19T ofzo die minder snel leeg loopt?
Breeder koppel zou wel leuk zijn...hmm mischien een 19T ofzo die minder snel leeg loopt?
-
bennie
- Geregistreerd lid
Vollast afstellen is een eitje! koud/warmstart, deellast, stadsverkeer, ect, dat is een stuk lastiger om het echt 100% goed te krijgen en gaat wel wat meer tijd is zitten.Sapphire schreef:Voor mij is het geen vloeken hoor maar het verbaasde me dat je het zo snel op orde hebt qua afstelling. Ga eens kijken wat dat DTA precies inhoudtRacesconaB204L schreef:Ik weet dat het bijna vloeken is op dit forum: DTA S40-Pro
Mooi resultaat gehaald op de bank! Je kan altijd nog een keer een (iets grotere) BB turbo erop zetten, zelfde spoelup maar wel meer vermogen mee te behalen.
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Gisteren voor het eerst de Ascona met Saab krachtbron uitgelaten op het TT-circuit van Assen
Ondanks de stevige regen vanaf 13:00 tot 16:30 uur heb ik genoooooten. Wat een motor! Een hele mooie lineaire toerenband die je kunt, maar niet perse hoeft te gebruiken. I.v.m. de regen was continu volle concentratie nodig, maar er zit echt goed gang in. Heel wat verbaasde blikken van mederijders veroorzaakt van echte raceauto's vol met spoilers
Ik heb alleen wel één of misschien wel twee zorgenpuntje over gehouden aan deze middag. Ik vond van meet af aan de oliedruk van de Saab B204 al aan de lage kant, maar ik las dat de by-pass plunger ook al bij 3,8 bar open gaat. Allemaal nog niet zo'n probleem, maar waar ik na een aantal regenrondes gestationeerd eerst nog zo'n 1,0-1,2 bar over hield was het na de laatste 20 minuten echt boenderen op een bijna droge baan nog een beetje minder. Zozeer zelfs dat de mechanische stoters speling kregen (hoorbaar tikken). Na 10 minuutjes afkoelen is dit wel weer weg, maar ER KLOPT IETS NIET.
Koelvloeistoftemperatuur blijft heel mooi laag, geen enkel probleem en een oliekoeler zit er ook wel op.
Normaal gesproken de symptomen van een versleten motor, maar deze die ik gekocht heb voor 110.000km zag er ook van binnen piekfijn en schoon uit (?).
Daarom heb ik de oliepomp ook laten zitten. Ik heb wel pas geleden de by-pass plunger met veer eruit gehad om te kijken of dit schoon/gangbaar was (niets kunnen vinden, behalve een paar fijne krasjes in de buitenkant van de aluminium plunger. Het kopvlak en de zitting zien er spiegelglad uit.)
Ik heb ook wel de o-ringen van de oliebuis die het carter oversteekt naar de andere zijde vervangen voor nieuwe. Zou de tandwielpomp misschien toch teveel speling kunnen hebben? In de kwaliteit van de olie zoek ik de ECHTE oorzaak ook niet (Valvoline 10W50 vollsynt).
Graag advies.....
Tevens is het nu zo dat wanneer de warme motor een tijdje stationair gedraaid heeft (paar min) dat er dan bij de eerste keer gas geven wat olierook ontstaat (lekkende versleten turbolader?).
Vraag over TD04HL-16T: Hoort de olieaanvoer naar deze lader aan de B204 nog een beetje gesmoord te worden (oilerestrictie-bout in de banjokoppeling?)?
Ondanks de stevige regen vanaf 13:00 tot 16:30 uur heb ik genoooooten. Wat een motor! Een hele mooie lineaire toerenband die je kunt, maar niet perse hoeft te gebruiken. I.v.m. de regen was continu volle concentratie nodig, maar er zit echt goed gang in. Heel wat verbaasde blikken van mederijders veroorzaakt van echte raceauto's vol met spoilers
Ik heb alleen wel één of misschien wel twee zorgenpuntje over gehouden aan deze middag. Ik vond van meet af aan de oliedruk van de Saab B204 al aan de lage kant, maar ik las dat de by-pass plunger ook al bij 3,8 bar open gaat. Allemaal nog niet zo'n probleem, maar waar ik na een aantal regenrondes gestationeerd eerst nog zo'n 1,0-1,2 bar over hield was het na de laatste 20 minuten echt boenderen op een bijna droge baan nog een beetje minder. Zozeer zelfs dat de mechanische stoters speling kregen (hoorbaar tikken). Na 10 minuutjes afkoelen is dit wel weer weg, maar ER KLOPT IETS NIET.
Koelvloeistoftemperatuur blijft heel mooi laag, geen enkel probleem en een oliekoeler zit er ook wel op.
Normaal gesproken de symptomen van een versleten motor, maar deze die ik gekocht heb voor 110.000km zag er ook van binnen piekfijn en schoon uit (?).
Daarom heb ik de oliepomp ook laten zitten. Ik heb wel pas geleden de by-pass plunger met veer eruit gehad om te kijken of dit schoon/gangbaar was (niets kunnen vinden, behalve een paar fijne krasjes in de buitenkant van de aluminium plunger. Het kopvlak en de zitting zien er spiegelglad uit.)
Ik heb ook wel de o-ringen van de oliebuis die het carter oversteekt naar de andere zijde vervangen voor nieuwe. Zou de tandwielpomp misschien toch teveel speling kunnen hebben? In de kwaliteit van de olie zoek ik de ECHTE oorzaak ook niet (Valvoline 10W50 vollsynt).
Graag advies.....
Tevens is het nu zo dat wanneer de warme motor een tijdje stationair gedraaid heeft (paar min) dat er dan bij de eerste keer gas geven wat olierook ontstaat (lekkende versleten turbolader?).
Vraag over TD04HL-16T: Hoort de olieaanvoer naar deze lader aan de B204 nog een beetje gesmoord te worden (oilerestrictie-bout in de banjokoppeling?)?
-
nastydrive
- Donateur (2x)

Meeste Saabs hier rijden op 5 w 40 misschien dat dat wat uitmaakt
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Ik ben bang dat het met dunnere olie 'nog erger' zal zijn.
-
EdjeK
- Geregistreerd lid
Zeker geen dunnere olie nemen.
Op het circuit gelden andere regels zoals je weet.
Misschien zelfs naar 20w60 voor het circuit gaan.
Kijken of je dan wel oliedruk blijft houden, met deze temperaturen op het circuit kan deze viscositeit prima.
Op de straat zul je deze problemen met de olie welke je nu gebruikt niet hebben vermoed ik.
Op het circuit gelden andere regels zoals je weet.
Misschien zelfs naar 20w60 voor het circuit gaan.
Kijken of je dan wel oliedruk blijft houden, met deze temperaturen op het circuit kan deze viscositeit prima.
Op de straat zul je deze problemen met de olie welke je nu gebruikt niet hebben vermoed ik.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

turbo en roken,
hoeveel oliedruk kun je verliezen door een versleten turbo 
-
bennie
- Geregistreerd lid
Mij werd na de revisie en tuning geadviseerd om 10w 60 te gebruiken als je sportief ermee rijd. De rook na een tijdje stationare draaien is idd de turbo. Je hebt toch gewone hydraulische klepstoters erin van Volvo, of zijn die mechanisch?
Misschien teveel speling tussen stoter en geleider wat resulteert in oliedrukverlies?
Misschien teveel speling tussen stoter en geleider wat resulteert in oliedrukverlies?
-
werli
- Donateur (2x)

heey
ik denk dat net oliedruk het probleem is
dit kan ik terug vinden bij meerdere motoren van na 2004 met als gevolg gebrek smering >gevolg kantelende zuigers
in mijn circuit auto (lang geleden ) heb ik die plunjer verandert naar een iets langere zodat er meer spanning op de veer ging staan
dit was een oplossing om na 20 minuten beulen toch nog olie druk over te houden
je begint dan aan de start met echt veel druk en houd bij de finisch vlag toch nog iets van druk over
straffe veer monteren kan natuurlijk ook
mvg werner
ik denk dat net oliedruk het probleem is
dit kan ik terug vinden bij meerdere motoren van na 2004 met als gevolg gebrek smering >gevolg kantelende zuigers
in mijn circuit auto (lang geleden ) heb ik die plunjer verandert naar een iets langere zodat er meer spanning op de veer ging staan
dit was een oplossing om na 20 minuten beulen toch nog olie druk over te houden
je begint dan aan de start met echt veel druk en houd bij de finisch vlag toch nog iets van druk over
straffe veer monteren kan natuurlijk ook
mvg werner
-
evo
- Donateur (2x)

Wat betreft het tikken (bij lagere oliedruk), kan het zijn dat de lift van de Catcams wat te hoog is voor de klepstoters (zijn toch nog hydrolische?).
-
inactief
- Geregistreerd lid
Zover ik weet is er geen restrictie banjo in de turbo gemonteerd bij alle TD04's die ik heb gezien.
Gewoon 2 mooie grote gaten in de banjo's.
Gewoon 2 mooie grote gaten in de banjo's.
-
windekind
- Donateur

Apart.
In mijn T04E zit de restrictie in het huis in de inlaat.
In mijn T04E zit de restrictie in het huis in de inlaat.
-
evo
- Donateur (2x)

Ik ken die losse pressure reducers eigenlijk alleen maar van ball bearing turbo's (BB's)
Ik lees hier overigens dat TD04's ze intern hebben: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=212623" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoeveel daarvan waar is weet ik niet. Ik gebruik in iedergeval geen losse/externe pressure reducers voor mijn TD04's. Kan de turbo niet gewoon ietwat gaar zijn?
Ik lees hier overigens dat TD04's ze intern hebben: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=212623" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoeveel daarvan waar is weet ik niet. Ik gebruik in iedergeval geen losse/externe pressure reducers voor mijn TD04's. Kan de turbo niet gewoon ietwat gaar zijn?