saab 900 classic tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Mat Zwart
Geregistreerd lid

Bericht door Mat Zwart » di 18 okt, 2005 19:39

jovracing schreef:http://www.edinburghcruise.co.uk/eh3/jaewma.wmv

filmpje van wa t ze hier bedoelen met tuning.
Wow! Dat is extreem, je stuur naar rechts tunen!

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » wo 19 okt, 2005 0:27

de uiterlijke veranderingen tot zover:

motorkap:

dtm lucht inlaten(zoals hiervoor vermelde foto)
als dit mogelijk is, omwille van de spelling tussen motorkap en motorblok.

frontbumper:

bestaand model voor saab, dat aangepast wordt door middel van een ander bumper aan toe te voegen of een aanzetstuk aan te maken.
heel de bumper verbreden. aan daar nog een lip(spoiler)http://www.speedstash.com/aeroworks/cf_splitters.html onder geplaatst. beplakt met carbon. aan de zijkant carbon spoilertje aanbrengen.zoiets als dit:http://www.aerogear.net/products/Univer ... itters.htm of http://www.aerogear.net/products/Univer ... anards.htm
bumper die erbij verwerkt word mss:
Afbeelding

rearbumper:

ook een bestaand model voor saab, met een andere bumper bij opgezet en dit alles verbreed. mss ook hier spoilertjes opgeplaatst?
Afbeelding

zijlijsten:

hoge vlakke zijlijsten met hier onder een lip(spoiler) geplaatst. deze lip beplakt met carbon.

wielkassen:

deze worden uitgerold en verbreed of gewoon verbreed. wat is volgens jullie het gemakkelijst om dit te doen?
op de voorste wielkassen zullen luchtinlaten gemaakt worden. zoals dtm, gt wielkassen te zien op foto's die hiervoor geplaast zijn.

velgen:

velgen zullen de 16" of 17" STX kodiak racing wheels binnen zijde zwart worden als deze te verkrijgen zijn.breedte nog niet bekent. link van deze velgen: http://www.kodiakracingwheels.com/prices.html
hierover is jullie mening ook altijd welkom!

kofferspoiler:
hier ben ik nog niet uit, graag een mening van jullie hier over!

koetswerk:
wordt blauw metalic en enkele dingen zullen worden verwijderd. zoals: emblemen. er zullen witte pinkers vooraan in geplaatst worden, iemand hier toe vallig een idee van waar je deze kan vinden? en er zullen f1 spiegels worden aangebracht. mss pinkers aan zijkant verwijderen ofwel witte aanbrengen.

interieur:

2 rode kuipzetels vooraan, een sportstuurtje, versnellingspook in gekort en andere versnellingspook. achterbank verwijderen , en wat niet nodig is ook weg(gewicht :) ),sommige onderdelen rood gespoten en andere blauw.

motorische veranderingen:

jt down pipe 3", twister katalysator aansluiting 50mm, eindemper???? iemand een idee?, home made sierstukken in zijdrempels,tussen stukken 3" rvs.
9000 of volvo intercooler of andere. wat is volgens jullie goed?
de rest weet ik nog niet, mss iemand hier ideën? buget is rond de 3000-3500€ zou wel rond de 250pk moeten opleveren (meer mag altijd ook :D )
basis gaat een saab 900 t16 worden, met als ik het juist heb 185pk origineel?

graag hier jullie meningen over, wat jullie er over denken of wat mss nog te veranderen is.
uiterlijk zou meer naar een dtm-gt auto gaan.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 19 okt, 2005 8:32

Evo VI intercooler, of (mijn favoriet) watergekoeld met extra radiator en Davies Craig elektrische pomp. Zag bij DBM in Maarssen van die ronde PWR air/liquid intercoolers, volgens mij kan je die met een beetje goed wil zo in je aanvoerbuis van turbo - gasklephuis kwijt, zonder de omweg over de standaard intercooler.

Turbo: T3/60 of Mitsubishi TE05-12B (latere modellen) met 16G compressor. In het laatste geval kan je ook een downpipe met separate afvoer voor de wastegate gebruiken (SPG9; KC Saab, beide USA, maar EPS in Hoogezand(?) kan zoiets ook wel maken).

Aanpassen onstekingscapsule (vacuum advance/boost retard; zijn alternatieven voor in de handel - ik dacht dat A & P Cars zoiets ook heeft)?

Aanpassen brandstofinjectie- de Lucas injectors op latere modellen moeten nog wel OK zijn voor ~250 pk met event. een andere benzinedrukregelaar; bij Bosch een andere injector.

Aanpassen APC.

9000 2.3 (1990-'93) of 900i 2.1 cilinderkop; 900i 2.1 inlaatspruitstuk.

9000 (1990+) remklauwen en schijven vóór; Ferodo DS2500 of Pagid remblokken.

Alternatief bij 17" velgen: 314 mm 4-zuiger Brembo set van Speedparts (ca.950 euro).

T16 heeft standaard 160 pk (non-kat 175); T16S 160, 170 of 175 al naar gelang bouwjaar (al heb ik bij Belgische uitvoeringen ook wel eens 157 pk gehoord, waarschijnlijk om belastingtechnische redenen); alleen specialse uitvoeringen met een 'red box' APC hebben 185 pk. Mechanisch allemaal hetzelfde; t/m 1989 Bosch injectie en Garrett T03 turbo; vanaf 1990 Lucas CU14 en Mitsubishi TE05-12B.

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » wo 19 okt, 2005 19:07

Gewoon 2.3 turboblok uit 9000 inleggen en die verder tunen

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » wo 19 okt, 2005 19:10

Ranja schreef:Gewoon

Volgens mij is dit niet zo gewoon toch? Dan hadden veel meer Saab-rijders dit al gedaan. Aan de kant van de krukaspoelie is de krukas toch te lang?

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » do 20 okt, 2005 0:42

andere pistons(overdruk pistons) of zuigerringen is dit ook nodig om te vervangen of is dit overbodig? zijn de originele ook goed genoeg?

en iemand een idee, als je in en uitlaat polierd of dit helpt? of is dit ook overbodig?

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » do 20 okt, 2005 7:18

jovracing schreef:andere pistons(overdruk pistons) of zuigerringen is dit ook nodig om te vervangen of is dit overbodig? zijn de originele ook goed genoeg?

en iemand een idee, als je in en uitlaat polierd of dit helpt? of is dit ook overbodig?
Voor ~250 pk komen beide zaken nog niet echt in beeld. Als je de motor echter tóch openmaakt... Het kostenplaatje gaat dan echter al snel de hoogte in, ver boven jouw gestelde budget.

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » do 20 okt, 2005 15:36

is de kostprijs van deze pistons dan zo veel?

en kwa koppeling, boite gaat dit goed genoeg zijn origineel, koppeling denk ik zelf al van niet.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » do 20 okt, 2005 16:13

jovracing schreef:is de kostprijs van deze pistons dan zo veel?

en kwa koppeling, boite gaat dit goed genoeg zijn origineel, koppeling denk ik zelf al van niet.
Nee, maar alle aanvullende werkzaamheden wel, en wanneer je turbo, intercooler, uitlaat, herprogammeren brandstofinjectie etc. etc. van je budget aftrekt...

Ik denk dat het rijtje wat ik tevoren noemde wel zo'n beetje het maximale is van wat met dit budget breikbaar is. Een shortblock met nieuwe gesmede zuigers, inclusief boren en honen, balanceren, shotpeenen e.d. kost bij Sweedspeed 2.700 euro en dat is zeker geen verkeerde prijs. En dan moet het nog worden geinstalleerd.

Bovendien is het standaard B202 blok loeisterk en zal bij 250 pk met een verantwoorde tuning geen problemen geven. Het is geen Honda... ;o)

Koppeling - op dit niveau zou ik gaan voor een latere 9000 koppeling plus vliegwiel (+ afdraaien).

Versnellingsbak: is een zwak punt, maar daar kan je weinig aan doen zonder dat het financieel zwaar uit de klauw gaat lopen. Of hij heel blijft is sterk afhankelijk van ge/misbruik. Vijfbakken vanaf bj. 1991 (GM 45x14), GM 55x06) zijn 'overall' het sterkst. Eventueel versterkt differentieeldeksel om torderen van het versnellingsbakhuis tegen te gaan.

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » do 20 okt, 2005 17:39

versnellingsbak upgrade zal dan mss voor een latere tijd zijn :D

900t-r alvast bedankt voor de info!

andere mensen mogen ook altijd hun mening geven hoor :)

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » do 20 okt, 2005 17:48

iemand mss idee wat het gemakkelijkste is om de wielkassen te verbreden?

originele wielkassen uitrollen en dan van een andere wielkassen bij aan lassen. of zouden jullie dit nog anders doen.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 20 okt, 2005 19:00

jovracing schreef:versnellingsbak upgrade zal dan mss voor een latere tijd zijn :D

900t-r alvast bedankt voor de info!

andere mensen mogen ook altijd hun mening geven hoor :)
Ja we kunnen wel onze mening geven maar 900t-r is wel een beetje 'da man in the know' :headbang2: als het gaat om wat je wel en niet met een 900 blok moet doen. Dus echt veel toevoegen hoeft dan niet meer (niet dat ik niet eigenwijs genoeg ben om alles zelf te willen uitzoeken maar het wiel nog eens uitvinden hoeft nu ook weer niet :D )

jovracing
Geregistreerd lid

Bericht door jovracing » do 20 okt, 2005 20:58

had ik al wel door dat deze man er veel over kende.

daarom moet het niet op motorisch vlak zijn dat jullie je mening geven mag over het uiterlijk ook zijn, en het interrieur.

mss kan ik hier uit goede idee halen. dat ik zelf ook wel tof vindt.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 20 okt, 2005 21:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je moet er van houden :roll: :wink:

Gr, Bennie

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » do 20 okt, 2005 21:58