voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
Estatic
- Geregistreerd lid
Bericht
door Estatic » vr 20 jan, 2006 20:28
Voor mijn 9-3 2.0 LPT uit 2000 de volgende vraag:
Ik heb onlangs een turbodrukmeter aangeschaft en ben voornemens deze in te bouwen.
Het liefst wil ik de verlichting van de meter laten meedimmen met de overige klokken en evt. uitzetten met het "night-panel".
In de meter zitten 2 lampjes. (Ik weet niet hoeveel Watt, maar veel zal het niet zijn)
Kan ik de spanning aftakken van bv. de mistlichtschakelaar ?
Deze werkt ook op het night-panel en dimmer.
Of eventueel de dimmer zelf.
De lichtschakelaar ligt het meest voor de hand echter, ik heb hierin geen verlichting die ik kan dimmen.
Bij zoeken kom ik uit bij: viewtopic.php?t=290
waarin gesproken wordt over de flexibele print achter de snelheidsmeter die mogelijk te warm kan worden. Ik neem aan dat dat alleen geldt als ik de spanning aftap bij de lampjes van snelheidsmeter/toerenteller.
Iemand enige suggesties
-
SirKwietje
- Geregistreerd lid
Bericht
door SirKwietje » vr 20 jan, 2006 20:56
Kan je geen stroom aftappen achter de knop voor de verlichting te dimmen? Normaal zou dit toch mogelijk moeten zijn.
-
Estatic
- Geregistreerd lid
Bericht
door Estatic » vr 20 jan, 2006 21:37
SirKwietje schreef:Kan je geen stroom aftappen achter de knop voor de verlichting te dimmen? Normaal zou dit toch mogelijk moeten zijn.
Ik had dat al als mogelijkheid vermeld. Lijkt mij ook.
Maarrrrr... Stel dat de lampjes in de meter 5 Watt per stuk zijn en de voeding naar de dimmer bestaat uit 2 draadjes van pak'mbeet 0,5 mm2, dan ben ik bang dat dit (te) warm gaat worden.
En zo'n smeulend geurtje uit je ventilatie kan wel eens een slippartij veroorzaken.
Of ben ik nu TE voorzichtig?
-
MXL
- Geregistreerd lid
Bericht
door MXL » vr 20 jan, 2006 21:56
Estatic schreef:Voor mijn 9-3 2.0 LPT uit 2000 de volgende vraag:
Ik heb onlangs een turbodrukmeter aangeschaft en ben voornemens deze in te bouwen.
Het liefst wil ik de verlichting van de meter laten meedimmen met de overige klokken en evt. uitzetten met het "night-panel".
In de meter zitten 2 lampjes. (Ik weet niet hoeveel Watt, maar veel zal het niet zijn)
Kan ik de spanning aftakken van bv. de mistlichtschakelaar ?
Deze werkt ook op het night-panel en dimmer.
Of eventueel de dimmer zelf.
De lichtschakelaar ligt het meest voor de hand echter, ik heb hierin geen verlichting die ik kan dimmen.
Bij zoeken kom ik uit bij: viewtopic.php?t=290
waarin gesproken wordt over de flexibele print achter de snelheidsmeter die mogelijk te warm kan worden. Ik neem aan dat dat alleen geldt als ik de spanning aftap bij de lampjes van snelheidsmeter/toerenteller.
Iemand enige suggesties
5 watt per stuk is een aardige lamp, je achterlichten zijn 5 watt per stuk.
Bij de auto van mijn broer hebben we de spanning uit de verlichtingsschakelaar gehaald, dit werkt perfect. en dimt lekker mee met de blackpanel functie.
-
Estatic
- Geregistreerd lid
Bericht
door Estatic » vr 20 jan, 2006 23:35
MXL schreef:5 watt per stuk is een aardige lamp, je achterlichten zijn 5 watt per stuk.
Nou, ik zij STEL.
Volgens mij zijn ze 1,2 Watt of zo.
Maar ik denk dat ik die schakelaar maar eens probeer. Moet kunnen.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
Estatic schreef:De lichtschakelaar ligt het meest voor de hand echter, ik heb hierin geen verlichting die ik kan dimmen.
Ik zag net in de vraagbaak dat hier wel een lampje in zit. 
Schijnbaar heeft dat bij mij nooit gewerkt.
-
Erik
- Lid van verdienste
Bericht
door Erik » za 21 jan, 2006 0:58
Je kan het nightpanel wel gebruiken, maar dan moet je iets aan de klokkenwinkel of de sid vastmaken. Deze 2 gaan namelijk als enige volledig uit.
Ik heb de turbodrukmeter zelf aan de verlichtingsschakelaar gekoppeld, omdat het een hele korte makkelijke weg is. Als ik nu het nightpanel gebruik, dan gaat de verlichting van de drukmeter een klein beetje zachter net zoals alle andere verlichting van het dashboard.
-
Estatic
- Geregistreerd lid
Bericht
door Estatic » za 21 jan, 2006 18:38
erik schreef:Ik heb de turbodrukmeter zelf aan de verlichtingsschakelaar gekoppeld, omdat het een hele korte makkelijke weg is. Als ik nu het nightpanel gebruik, dan gaat de verlichting van de drukmeter een klein beetje zachter net zoals alle andere verlichting van het dashboard.
Op de stekker van de schakelaar zitten een aantal kabels waarvan de 2 middelsten bestemd zijn voor het lampje in de schakelaar en idd werken op het nightpanel.
Dit zijn echter maar hele dunne draadjes in vergelijking tot de overige aders.
Hoeveel lampjes zitten er in jouw drukmeter? Ik ben namelijk bang dat ik over genoemde 2 dunne (en lange) draden te veel stroom ga vragen. Tenslotte is het lampje in de schakelaar maar 1,2 Watt en komt er nu 2 x 3 Watt bij (Met een loep is het te lezen).
Ik ga dus van ca. 0,1A naar 0,7A.
M.a.w. hoeveel Ampère kan er over die dunne draden lopen?
-
MXL
- Geregistreerd lid
Bericht
door MXL » za 21 jan, 2006 19:17
Ik heb het er zelf aangesoldeerd, volgens mij zit er ergens een vrij grote die een groot deel van de verlichting van het dashboard aanstuurt. Ik kan mij niet herinneren dat ik hem aan een lullig dun draadje heb gesoldeert.
-
Estatic
- Geregistreerd lid
Bericht
door Estatic » za 21 jan, 2006 20:32
MXL schreef:Ik heb het er zelf aangesoldeerd, volgens mij zit er ergens een vrij grote die een groot deel van de verlichting van het dashboard aanstuurt. Ik kan mij niet herinneren dat ik hem aan een lullig dun draadje heb gesoldeert.
OK, dank je voor je reactie.
Zal ik die dikkere morgen meteen eens gaan zoeken.
Als er idd een dikkere kabel loopt die ook op het nightpanel en de dimmer reageert, zal het geen probleem zijn.
-
Erik
- Lid van verdienste
Bericht
door Erik » za 21 jan, 2006 22:57
Even voor de zekerheid. Alle binnenverlichting reageert op het nightpanel. Maar volledig dimmen doet het dus niet.
-
Estatic
- Geregistreerd lid
Bericht
door Estatic » vr 10 feb, 2006 16:10
Heb 'm (eindelijk) ingebouwd.
De meter zit op de plaats van de verlichtingsschakelaar en deze is verplaatst naar het knieschot.
Omdat ik vrij lang ben (1,97) is het overzicht voor mij goed.
Voor kleinere personen zit het stuur wellicht in de weg.
Ik wilde 'm niet op de A-stijl i.v.m. het zicht.

De verlichting van de meter heb ik idd aangesloten op de lichtschakelaar en wel het lampje dat daarin brandt. Dimt mee met de rest van het dashboard en gaat bij gebruik van het night-panel ook zwakker branden.
Van origine is de drukmeter (=overigens van speedparts) blauw verlicht maar met wat fantasie kun je 'm groen maken.
De blauwe verlichting komt nl. niet door blauwe lampjes maar door een blauwe wijzerplaat. Indien je dus de witte lampjes geel maakt (siliconenhulsjes)en even aan je (lang geleden
) natuurkundeles denkt, krijg je groen. Hé, het werkt.

Voor het verplaatsen van de lichtschakelaar moet even wat uitgemeten worden. Achter het knieschot zit nl een metalen versteviging die voorzien is van 2 uitsparingen. Dit is de enige plaats waar je 'm kwijt kunt, in verband met de diepte van de schakelaar. Uiterst links van het knieschot kan ook, maar dan zit je met de afronding en sluit je schakelaar niet mooi aan.
De uitsparing is echter niet breed genoeg. Met een "dremel" heb ik hier links en rechts wat weggeslepen. De grootte van het nieuwe gat in het knieschot moet je overnemen van de oorspronkelijke plek in het dashboard. Met een schuifmaat kun je uiteraard ook de schakelaar opmeten.

Verder is de bedrading van de lichtschakelaar d.m.v. tape gebonden samen met de schakelaars van de mistlichten. Om nu de lichtschakelaar naar beneden te verplaatsen, moet deze bundel wat gesplitst worden.
Al met al niet ontzettend veel werk, maar een beetje goed weer kan geen kwaad als je geen garage hebt.
@Toni : Bedankt voor je (fysieke) hulp.
@ Erik, Sirkwietje, MXL en Maarten: Bedankt voor jullie antwoorden