Bedankt
Thermostaat 900 T16 1989
-
ThierryC
- Geregistreerd lid
Thermostaat 900 T16 1989
Ik heb met mijn saabje het probleem dat hij niet warmer word als een kwart uit de onderkant van de meter, normaal is dit dacht ik tot aan het midden. Eventueel tips om te zorgen dat hij warmer word? of dat ik een nieuwe thermostaat moet gaan inbouwen!
Bedankt
Bedankt
-
Thom
- Donateur

thermostaat
je moet bij een koude start eens voelen of de radiateur al direct warm begint te worden. Als dat zo is laat de thermostaat al direct water door, en functioneert hij dus niet goed.
-
joachiem
- Geregistreerd lid
-
Guido900T
- Donateur (3x)

-
ThierryC
- Geregistreerd lid
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

-
joachiem
- Geregistreerd lid
-
Uradius
- Geregistreerd lid
-
ThierryC
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
Uradius
- Geregistreerd lid
Misschien moet je deze uitspraak maar eens onderbouwen.marq101 schreef:hoeft niet...sterker liever niet.Guido900T schreef:waarom zou je meter eigenlijk op de helft moeten staan?
Volgens mijn overtuiging werkt het stationair toerental op een warmteregelaar, Dus als jouw auto niet goed warm word loopt ie ook te hoog stationair.
-
Uradius
- Geregistreerd lid
Misschien moet je deze uitspraak maar eens onderbouwen.marq101 schreef:hoeft niet...sterker liever niet.Guido900T schreef:waarom zou je meter eigenlijk op de helft moeten staan?
Volgens mijn overtuiging werkt het stationair toerental op een warmteregelaar, Dus als jouw auto niet goed warm word loopt ie ook te hoog stationair.
-
marq101
- Geregistreerd lid
Laten we dat eens onderbouwen want het is inderdaad wat vaagUradius schreef:Misschien moet je deze uitspraak maar eens onderbouwen.marq101 schreef:hoeft niet...sterker liever niet.Guido900T schreef:waarom zou je meter eigenlijk op de helft moeten staan?
Ik neem aan dat je het hebt over de aic of, bij de oudere 16v modellen en 8v , de 'auxilary air valve' (weet de nederlandse naam niet).
Dat regelen van het stationair toerental is vooral van belang bij koude motor. In feite werken ze bij koude motor als automatische choke.
De aic zorgt er ook nog eens voor dat bij het gas loslaten het toerental wat langzamer terugvalt voor de schadelijke uitlaatgassen en zodat bij het overschakelen de motor sneller en vloeiender oppikt. Bij de motoren met een aav zorgt een membraam daarvoor.
De aav zit direct op het blok gemonteerd en heeft, zeg boven de 60 graden, zijn werk gedaan. De temperatuur van het blok varieert niet zo veel/snel als de temperatuur van het koelwater. De aav reageert dus niet op schommelingen in temperatuur van het koelwater zolang deze boven de 60 graden blijft en het blok geen tijd heeft om naar 60 graden te dalen.
Voor maximaal rendement/efficiency is er een optimale bedrijftemperatuur. Voor de tegenwoordige benzinemotoren ligt ie hoger (f1 zelfs 112 graden) dan onze saabmotoren.
Iedere 5 graden boven de optimale temperatuur lever je zo'n 10% vermogen in. Dat wil je dus niet.
Onze Saabmotoren zijn al niet echt koelbloedig gezien het feit dat er nogal eens een koppaking tussenuit floept. Het koelsysteem is dus niet echt overbemeten. komt bij dat de temperatuur nogal schommelt bij wisselende belasting. Ook dat wil je liever niet. Bij de 9000 is dat geloof ik beter.
Bij mijn oude saab stond de temperatuur altijd net onder de helft bij normale ritjes. Toen ik de radiator en de koelvloeistof had vervangen stond de meter net boven een kwart!! Dit lijkt mij dan ook de intentie van de ontwerpers te zijn geweest. Met een 82 graden thermostaat en wat kouder vochtig weer duikt de meter onder een kwart. Ik ga ervan uit dat de thermostaat zijn werk doet en dicht gaat als de temperatuur daaronder zou dalen. Je motor zou dus beschermt moeten zijn tegen te lage koelwatertemperaturen.
Moet ik wel zeggen dat de temp meter in een auto nu niet echt een precisie instrument is, dus je zou eigenlijk eens digitaal moeten meten wat het verschil is tussen een kwart uitslag, halve uitslag en het punt waarop je fan aanslaat.
Eigenlijk is de temperatuur van je olie een veel betere indicatie of je motor echt op temperatuur is
Nou, dit was meester marc in de bocht
Correcties en aanvullingen van harte welkom!
-
ThierryC
- Geregistreerd lid
Van die interieur temperatuur klopt inderdaad, de eene veels te warm, zet je hem laag, veels te koud, maar ik heb gewoon een 89 graden thermostaat besteld bij lenferink en ik zie het wel, ik heb namelijk echt het idee dat mijn turbo motor niet helemaal warm word, hij blijft namelijk flink witte rook dampen als ik een half uur heb gereden.