Montage olieretour buis turbo

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Montage olieretour buis turbo

Bericht door Koert » vr 03 feb, 2006 17:53

Misschien dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem (ik had hem al eerder gepost in de rubriek 'classic 900', maar ik denk dat hij hier wellicht beter op zijn plaats is).

Ik heb vorige week mijn vers gevlakte uitlaatspruitstuk gemonteerd op mijn T16. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de olieretour leiding van de (watergekoelde Garret TB03) turbo gemonteerd, ook niet als ik het hele spruitstuk, de turbo en de beugel naar de bak slechts losjes vastzet om e.e.a. te kunnen schuiven.

Ik heb de 2 gaten van de flens al opgeboord, maar tevergeefs. Het lijkt gewoon niet te passen, want ik zit er steeds 2 a 3 mm naast.

Komt dit vaker voor en heeft iemand een betrouwbare remedie?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 04 feb, 2006 23:10

snap wat het probleem is,als het goed is zit er een rubberen o-ring
op de olie leiding?
Als ik het goed lees krijg je de buis niet op de turbo?

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » za 04 feb, 2006 23:14

Denk dat ie bedoelt dat ie de pijp die van de turbo naar 't blok loopt, niet in 't blok krijgt.... :?
if so.... :arrow: Kan zijn dat die rubberen O-ring niet goed zit, waardoor je de terugvoerpijp niet helemaal correst in't blok krijgt...
Moet er normaal gesproken vrij eenvoudig inglijden, net als de rest van die pijp, maar misschien zit ie bij jou dwars... ff kijken en voelen dus :idea:

Daan

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » zo 05 feb, 2006 0:05

Ja, ik bedoel idd die buis. De O-ring zit goed, daardoor kun je de buis ook een beetje bewegen/stellen. Hoe ik hem echter ook stel, ik krijg vervolgens niet de 2 boutjes vast aan de onderzijde van de turbo.

De flens van de buis lijkt niet netjes tegen het lagerhuis van de turbo aan te zitten.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 05 feb, 2006 10:30

En als je nu eens de turbo losmaakt (dus zowel de aansluiting op't spruitstuk en dacht ook die motorsteun erachter) en dan die buis al op de turbo gemonteert terug probeert te plaatsen :?:
Had zelf bij 't opbouwen van mijn t8 blokje ook wat moeite op dit onderdeel. Bleek bij mij wel die O-ring te zijn.
Misschien heb je met het uitbouwen van je spruitstuk de olie terugvoer-pijp ietsjes verbogen, waardoor ie nu niet mooi meer aansluit ofzo... Zou 't anders ook niet meer weten :arrow: hij moet er echt in hoor :!:

succes,
Daan

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 05 feb, 2006 12:30

Koert schreef:Ja, ik bedoel idd die buis. De O-ring zit goed, daardoor kun je de buis ook een beetje bewegen/stellen. Hoe ik hem echter ook stel, ik krijg vervolgens niet de 2 boutjes vast aan de onderzijde van de turbo.

De flens van de buis lijkt niet netjes tegen het lagerhuis van de turbo aan te zitten.
Probeer de buis er zo ver als kan in te slaan!De pijp moet er
echt ver in anders is hij telang en krijg je de flens niet goed op
de turbo.
De o-ring mischien beetje vet maken?en beetje wurmen en draaien.
Het moet echt met power gebeuren anders zit de buis echt niet ver genoeg! :twisted:

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » zo 19 feb, 2006 0:34

Bedankt voor de reacties. Ik heb even een paar weken niet kunnen sleutelen door omstandigheden, maar nu gaan we er weer vol tegenaan.

Weet iemand of je bij deze turbo (Garret TB03) het lagerhuis kunt verdraaien t.o.v. het turbinehuis? Als dat kan, dan zou dat misschien een verklaring zijn....

Estatic
Geregistreerd lid

Bericht door Estatic » zo 19 feb, 2006 1:48

Misschien een stomme opmerking maar...
Je hebt toch niets verwisseld of zo hé.
Voeding, retour, buizen of dergelijk.

Is overigens goed bedoeld hoor.
Ben niet zo op de hoogte van Garrett.
Wellicht heb je hier iets aan. (Tis wel een 9000, maar toch)
http://www.saab9000.com/procedures/exhaust/turbo.html

Succes

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » za 04 mar, 2006 15:26

Het is gelukt! Ik heb bij Van Leenen een andere buis gehaald en die even vergeleken met de mijne. Blijkt die van mij toch echt ee paar mm verbogen! Ik denk dat de vorige eigenaar hem onder grote spanning heeft gemonteerd ofzo.

De nieuwe buis paste zuigend. Iedereen bedankt voor de adviezen.

Plaats reactie