900 turbo op het circuit. Aandachtspunten?
-
turbo 16v
- Geregistreerd lid
900 turbo op het circuit. Aandachtspunten?
Goedenavond
Ik ga een circuitdag rijden met m'n saab 900 turbo 16v uit 84. Ik heb al de tip gekregen om vol synthetische olie te gebruiken vanwege de turbo.
Verder wil ik er alles afslopen wat er niet (meer) op hoeft te zitten.
Motorisch wil ik hem standaart laten vanwege de betrouwbaarheid.
Ik heb al de tip gekregen om vol synthetische olie te gebruiken vanwege de turbo. Ook wil ik de remolie verversen.
Wie heeft er nog tips of interessante ideëen?
Groeten
Ik ga een circuitdag rijden met m'n saab 900 turbo 16v uit 84. Ik heb al de tip gekregen om vol synthetische olie te gebruiken vanwege de turbo.
Ik heb al de tip gekregen om vol synthetische olie te gebruiken vanwege de turbo. Ook wil ik de remolie verversen.
Groeten
-
marq101
- Geregistreerd lid
Re: 900 turbo op het circuit. Aandachtspunten?
Ohoh......turbo 16v schreef:Goedenavond
Groeten
Ik heb ook een t16 uit '84 en ik ben niet geneigd om 'm het circuit op te jagen. Als dat je enige doel is dan is het afhankelijk van je budget wat je allemaal kan/wil doen.
naast synthetische olie en remolie zou ik dan ook gewoon lekker nieuwe bakolie erin doen.
nieuwe remolie is ook een goed idee. Reken er wel op dat je remmen op het circuit totaal inadequaat zijn en zeker gaan faden. Je zou dus hele goede remblokken kunnen gebruiken en stalen remleidingen. Veel beter is gewoon andere remmen maar dat is 3 stappen verder.
Plaats een schakelaar parallel aan je thermoswitch zodat je zelf de fan kan aanzetten.
Ik weet niet of je al een bypassklep erop hebt anders zou dat ook een goede investering zijn voor het op toeren houden van je turbo en de levensduur.
andere downpipe voor meer flow
Bredere banden misschien? 205 op 16"
Andere/stuggere schokbrekers/vering
anti-roll bar
En zo kunnen we nog wel even doorgaan
-
John.K
- Geregistreerd lid
-
Blacky Turbo S
- Geregistreerd lid
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
Koert
- Donateur (2x)

Als je de bak niet kunt versterken, dan zou ik juist niet gaan voor een #6. Koppel is de killer voor de bak, niet toerental (#6 geeft meer koppel dan #7 of #8 )No. 6 primairy d'r in zetten. Beter voor de acceleratie
Op 1-of-andere manier de bak versterken. Die heeft enorm te lijden op het circuit
Ik zou gaan voor EBC remblokken (greenstuff b.v.). Deze blokken moet je wel even warm remmen, maar daarna doen ze het stukken beter dan normale blokken (deze info heb ik van een collega die zijn Alfa 75 over het circuit heeft gejaagd).
-
John.K
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
Zelfs dat is niet genoeg. Hij heeft ongeventileerde schijven met dat fantastische (not) girling systeem. Met zachtere remblokken trekken de schijven na een paar rondjes gewoon krom. Nu kosten die dingen niet de hoofdprijs maar in de tarzan rechtdoor zou niet mijn favoriete manoevre zijnKoert schreef:
Ik zou gaan voor EBC remblokken (greenstuff b.v.). Deze blokken moet je wel even warm remmen, maar daarna doen ze het stukken beter dan normale blokken (deze info heb ik van een collega die zijn Alfa 75 over het circuit heeft gejaagd).
Rem rem rem rem Reeeeeeeem!
-
(R)ed
- Lid van verdienste
-
marq101
- Geregistreerd lid
HahahaRed Arrow schreef:Ik heb hiermee echt geen problemen ondanks dat ze niet geventileerd zijn.
Wel zijn mijn shijven geboord, gegroefd en zijn ze hittebehandeld tegen kromtrekken.
Evt. heb ik nog 15"velgen voor je met slicks erop.
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
turbo 16v
- Geregistreerd lid
Op het circuit rijden met deze t16 is wel het laatste doel.. helaas voor deze saab. Bij verkoop krijg ik er niet genoeg geld voor, en het is voor mijzelf niet te betalen om hem te blijven rijden. Vandaar dat ik nog een leuke dag op het circuit wil hebben (en mocht hij het overleven dan kan hij vaker circuitdagen gaan dienen)
Zoals je waarschijnlijk al begrijpt is het budget niet zo hoog.
Even een checklist:
- Fan paralell schakelen aan thermoswitch > Ga ik doen
- remmen> Ik denk dat ik alleen nieuwe blokken zet, en de rest van het remsysteem controleer.
-Ik ben al lagere banden aan het regelen. (+ extra setje wielen en banden)
Volgens mij heb ik geen bypassklep, deze zit er standaard niet op toch?
Bedankt voor de antwoorden
Zoals je waarschijnlijk al begrijpt is het budget niet zo hoog.
Even een checklist:
- Fan paralell schakelen aan thermoswitch > Ga ik doen
- remmen> Ik denk dat ik alleen nieuwe blokken zet, en de rest van het remsysteem controleer.
-Ik ben al lagere banden aan het regelen. (+ extra setje wielen en banden)
Volgens mij heb ik geen bypassklep, deze zit er standaard niet op toch?
Bedankt voor de antwoorden
-
jelger
- Geregistreerd lid