Bougie afstand bij stage1 maptune

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Psychotic
Geregistreerd lid

Bougie afstand bij stage1 maptune

Bericht door Psychotic » di 14 feb, 2006 10:06

Ik heb het probleem dat mijn 93 2t met maptun stage 1 zo nu en dan happert.

Vanaf 4000rpm begint hij te horten en stoten. Ik rij op G3 en benzine. Op G3 is het vooral het haperen en op benzine is het vooral een vermogens tekort wat optreedt :evil:

Nu ben ik eerder terug geweest naar Houthalen waarbij bleek dat de bougies erg veel verschil maken. Na vervanging van de bougies, reed de auto weer als een speer. Vrij snel daarna wordt het vooral op benzine snel weer minder. Op gas blijft hij nog een tijd goed lopen.

Afgelopen weekend heb ik de bougies eruit getrokken omdat ik weer vermogen tekort kwam. De bougies zaten er overigens pas zo'n 13000km in en stonden op zo'n 1,1 mm. Ik heb ze terug gebogen naar 1,0 mm en dat geeft al een heel verschil in trekkracht maar het haperen is nog niet helemaal verdwenen en op benzine levert hij ook nog te weinig power naar mijn zin.

Officieel zouden de bougies, hoewel ik verschillende verhalen hoor, een afstand moeten hebben van 1mm.

Vraag1; zou ik de afstand naar 0,9 mm kunnen terug brengen zonder dat dit schadelijk is of problemen geeft? Ik heb namelijk het gevoel dat dat wellicht nog iets zou kunnen schelen.

Vraag 2; zou ik er race bougies nr8 (koude) in kunnen zetten aangezien ik ook op gas (wordt heter) rij en zou dat een verbetering zijn?

Het betreft hier een T5 motor (154-->205pk) en nr 7 bougies.

Graag jullie mening hierover.

Psy

marcsz
Geregistreerd lid

Bericht door marcsz » di 14 feb, 2006 13:23

heb een maptun stage 1 in mijn aero 9-3 en bij thoolen in bergen op zoom hebben ze er een ander soort bougies ingedraaid!welke weet ik niet maar garage thoolen zal je graag raad geven!veel suc6

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 14 feb, 2006 13:55

marcsz schreef:Heb een Maptun stage 1 in mijn aero 9-3 en bij Tholen in Bergen op Zoom hebben ze er een ander soort bougies ingedraaid!
De NGK BCPR7ES-11 zoals in de 9-3 van Psychotic zijn de juiste voor getunede Trionic Saabs.
Voor de hogere stages wordt NGK BCR8ES aangeraden.

Welke heeft Tholen gebruikt?

Maarten
Lid van verdienste

Re: Bougie afstand bij stage1 maptune

Bericht door Maarten » di 14 feb, 2006 14:06

Psychotic schreef:Zou ik er racebougies nr8 (koude) in kunnen zetten aangezien ik ook op gas (wordt heter) rij en zou dat een verbetering zijn?
Op dit moment rijd ik met 8 en dat bevalt goed. Een duidelijk merkbare verbetering t.o.v de 7 die ik eerst had is het echter niet.
De overstap van 7 naar 8 is gedaan omdat ik 8 eens wilde proberen, niet omdat 7 problemen gaf.

Heb je in verband met het horten en stoten al eens een andere DI-cassette geprobeerd? Toen de mijne begon te horten en stoten gaf de DI enkele weken later de geest.

viggen
Geregistreerd lid

Bericht door viggen » di 14 feb, 2006 16:23

Welke benzine tank je als je slechte benzine hebt maakt je bougies stuk
je ziet dit aan de kleur van je bougies

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 14 feb, 2006 16:40

je ziet dit aan de kleur van je bougies
Welke kleur hebben ze dan?

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » di 14 feb, 2006 17:22

Heb Tholen even gebeld en hij had het ook over de BCPR7ES 1,1 mm Ik weet nu even niet wat er bij mij precies in zat maar ga ervan uit dat het deze zijn (in ieder geval nr7).

DI-cassette is voorheen al eens gewisseld ter test, probleem lag daar niet. Nieuwe bougies deden het verschil. Tholen begon overigens ook al over de DI-cassette... Zou trouwens een dure aangelegenheid worden dus daar hoop ik niet op :roll:

Over het algemeen rij ik op gas maar heb de laatste tijd Shell Advanced en die zelfde speciale soort maar dan van de BP getankt. Veel verschil tov van euro loodvrij merk ik niet echt.

Bougies zijn wel flink zwart overigens...

Ik ga dit weekend nog eens kijken of ik die specifieke bougies heb en ga dan eens uittesten op 0,9mm.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Psy

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » di 14 feb, 2006 19:31

De eventueel opgeschroefde dopjes op de bougie zitten goed vast? Over het algemeen heeft lpg een sterkere vonk nodig als benzine.

viggen
Geregistreerd lid

Bericht door viggen » wo 15 feb, 2006 23:27

dopjes op BCPR7ES zijn een geheel net de bougie dus deze kunnen niet los komen . zeker niet de di cassette laten vervangen de bougies gaan stuk door slechte benzine zeker als deze zwart zien slechte verbranding
ben er zeker van als je goede benzine tankt de probleem opgelost is heb het al meer dan een keer meegemaakt

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » do 16 feb, 2006 17:39

viggen schreef:dopjes op BCPR7ES zijn een geheel net de bougie dus deze kunnen niet los komen . zeker niet de di cassette laten vervangen de bougies gaan stuk door slechte benzine zeker als deze zwart zien slechte verbranding
ben er zeker van als je goede benzine tankt de probleem opgelost is heb het al meer dan een keer meegemaakt
Ja, probleem duurt gewoon voort, bougies zijn zwart. Zoals gezegd tank ik Shel Advanced of de tegenhanger van de BP. Betere benzines zouden er niet zijn, dus dat mag het prbleem niet zijn...

Ik denk wel drie keer na voordat ik de DI-cassette laat vervangen en dan nog zou ik eerst e.e.a. testen :wink:

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » do 16 feb, 2006 18:36

Heb je een T5 of een T7 (of bouwjaar van de auto)

EJ

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » do 16 feb, 2006 20:18

trollspeed schreef:Heb je een T5 of een T7 (of bouwjaar van de auto)

EJ
EJ. check out de beginpost :wink:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 16 feb, 2006 20:36

andere bougiekabels zouden misschien helpen?

http://www.europeantuning.com/motor_saab.htm

als onze Aero straks op lpg rijdt zullen wij ook een afweging moeten gaan maken welke bougies (en evt. kabels) we gaan gebruiken...

davidjoost

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 16 feb, 2006 23:24

Alleen jammer dat de auto in kwestie een Di cassete heeft en daardoor geen kabels. Dit geld overigens ook voor jullie Aero. Geen bougie-kabels

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 17 feb, 2006 0:22

oeps..... :oops:

ik ben ook een beetje een leek op het technische gebied, weer wat geleerd! :P

davidjoost

Plaats reactie