Turbodruk 9-3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ghostrider
Geregistreerd lid

Turbodruk 9-3

Bericht door ghostrider » zo 19 feb, 2006 11:21

Hallo.

Ik heb sinds vrijdag mijn 900i ingeruild voor een 9-3 SE 2.0T 185 Pk, maar na het lezen van deze forum lees ik telkens dat de turbodruk meter in het rode gebied moe komen. Nu valt het mij op dat ik niet of nauwlijks de rode zone haal. Ligt dit aan mijn rijstijl of moet ik een andere oorzaak zoeken??

De Saab is van 11-2000 en heeft 147.000 km gelopen

Groeten,
Bas

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 19 feb, 2006 12:36

Normaal, apc meter komt normaliter tot scheidsvlak oranje en rood

ghostrider
Geregistreerd lid

Bericht door ghostrider » zo 19 feb, 2006 12:51

Begrijp ik het goed dat bij normaal gebruik de APC meter tegen het rode vlak moet zitten?? Als ik namelijk 120 km p/u constant rijdt dan blijft de meter in het groene gedeelte zitten. Kan ik er dan vanuit gaan dat er wat met de turbo aan de hand is of iets dergelijks??

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 19 feb, 2006 13:03

Turbodruk wordt alleen geleverd bij gas geven. Als je geen gas geeft staat de meter redelijk vast in het groene gebied ja. Op het moment dat je volgas geeft. Moet de meter richting rood gaan. Normaal gesproken blijft ie net voor rood staan.

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » zo 19 feb, 2006 14:54

Mijne haalt bij volgas geven net het rood, lijkt een beetje afhankelijk van het weer.
Tijdens rustig rijden gewoon in het groen.
Dus zit je rond het einde ornje begin rood dan is alles ok.
Suc6

John

MCvR
Geregistreerd lid

Bericht door MCvR » zo 08 okt, 2006 12:47

ik heb zelf een 9-3 SE 2.0T (185pk) van maart 2002.
Deze heeft een Trionic7 systeem (zwart deksel) i.t.t. de versie van 2000: dat is een Trionic5 (rood deksel)
Bij volgas komt de drukmeter tot in het rode gebied. Zelfs bij driekwart gas staat de druk tegen het rood.
Waarschijnlijk is het drive-by-wire systeem van de T7 debet aan dit regelgedrag.

Martin

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 08 okt, 2006 13:00

mijn oom heeft een 9-3 2.0T met 185pk van 1999 (trionic 5 dus, rode DI), als je daar volgas geeft gaat de turbodrukmeter niet verder dan half of 2/3e het geel in... dit schijnt normaal te zijn want hij voelt niet langzaam aan

of zou er toch wat stuk zijn?

davidjoost

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 08 okt, 2006 13:05

foutje, excuses. :oops:

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 08 okt, 2006 13:05

davidjoost schreef:mijn oom heeft een 9-3 2.0T met 185pk van 1999 (trionic 5 dus, rode DI), als je daar volgas geeft gaat de turbodrukmeter niet verder dan half of 2/3e het geel in... dit schijnt normaal te zijn want hij voelt niet langzaam aan

of zou er toch wat stuk zijn?

davidjoost
Misschien een licht verlaagde turbodruk...

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 08 okt, 2006 13:15

zit niet zulke onzin uit te kramen, ik hoopte op een serieus antwoord.... het is gewoon een goed onderhouden auto, heeft net de 110.000km beurt gehad (1600 euro, hoppa!), maar ik vroeg me dus af of het normaal is dat het turbodrukmetertje niet tot het rood gaat

davidjoost

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 08 okt, 2006 13:21

davidjoost schreef:
zit niet zulke onzin uit te kramen, ik hoopte op een serieus antwoord.... het is gewoon een goed onderhouden auto, heeft net de 110.000km beurt gehad (1600 euro, hoppa!), maar ik vroeg me dus af of het normaal is dat het turbodrukmetertje niet tot het rood gaat

davidjoost
Wat loop jij nou weer te insinueren man, blijkbaar wil je alleen naar je zelf luisteren en vooral geen advies van andere aannemen, prima, maar maak dan niet van dat soort opmerkingen.

En waarom zou dat onzin zijn? Dc kreeg een lijstje mee van de dealer, en daarop stond ook een lage turbodruk, dan lijkt me het nog niet zo raar dat die verlaagd is, des te meer daar dat de auto uit Italië komt.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 08 okt, 2006 13:37

Er is maar 1 manier, ga even naar de dealer en vraag daar of ze de turbodruk willen controleren, hier hebben ze een mooie nauwkeurige meter voor. De druk voor de 185pk versie moet rond de 0,8 tot 0,85bar zitten.

Verder is het zo dat bij de trionic 5 modellen de drukken erg kunnen varieren, het hangt af van de apc klep, de afstelling van de actuator, de staat van de actuator.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 08 okt, 2006 13:58

Wat loop jij nou weer te insinueren man, blijkbaar wil je alleen naar je zelf luisteren en vooral geen advies van andere aannemen, prima, maar maak dan niet van dat soort opmerkingen.

En waarom zou dat onzin zijn? Dc kreeg een lijstje mee van de dealer, en daarop stond ook een lage turbodruk, dan lijkt me het nog niet zo raar dat die verlaagd is, des te meer daar dat de auto uit Italië komt.
als je even goed leest, zie je dat IK het over mijn ooms 9-3 heb die NIET uit Italië komt! en noem je 'goh misschien heeftie een verlaagde turbodruk' een advies?! daar vraag ik toch helemaal niet naar, je beschrijft hiermee alleen het (mogelijke) symptoom en niet de oplossing van het evt. probleem....

davidjoost

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 08 okt, 2006 14:16

davidjoost schreef:

als je even goed leest, zie je dat IK het over mijn ooms 9-3 heb die NIET uit Italië komt! en noem je 'goh misschien heeftie een verlaagde turbodruk' een advies?! daar vraag ik toch helemaal niet naar, je beschrijft hiermee alleen het (mogelijke) symptoom en niet de oplossing van het evt. probleem....

davidjoost
Nou meneer IK, moet er voor meneer de koning meteen een oplossing van het probleem zijn dan? Het is niet verboden om adviezen te geven, als je nou ook eens een keer naar anderen luistert ipv alleen maar naar jezelf, zou een stuk prettiger zijn...
Duh, ik weet ook heus wel dat de auto van je oom niet uit Italië komt, wel eens gehoord van zogenaamde voorbeelden?
Maar goed, als het zo gaat, zoek je het maar uit met je probleem, zoek maar fijn zelf uit waar het probleem ligt.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 08 okt, 2006 14:54

David en Sjoerd nu meteen kappen met die onzin. Elkaar afkatten doe je maar met een PB.

Plaats reactie