Open air luchtfilter
-
ZoetZuur
- Geregistreerd lid
Open air luchtfilter
Ik ben geinterresserd in zo'n open air luchtfilter voor mijn 9-5, maar maakt zo'n filter veel meer herrie ? en hoe zit het met evt water spetters ? bij de originele zit de filter in een dichte koker.
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
Moet je doen en je benzine tank is eerder leeg dan vroeger......
Geeft een mooi geluid (aanzuig- en afblaasgeluid van de turbo)
Wel een FORGE recyculerende dumpvalve 007A monteren dan is het geluid nog mooier.
Koop een K&N universeel luchtfilter met de juiste aan sluitings diameter
ik heb zelf de RR 2801 van K&N,stukje alu pijp tussen het filter en de orginele rubberen knie die aan de luchtmassameter zit (7,6cm of 3" dacht ik) en klaar. Zie hier de Forge dumpvalve.
http://nl.msnusers.com/saab9-5/shoebox. ... PhotoID=22
EJ
Geeft een mooi geluid (aanzuig- en afblaasgeluid van de turbo)
Wel een FORGE recyculerende dumpvalve 007A monteren dan is het geluid nog mooier.
Koop een K&N universeel luchtfilter met de juiste aan sluitings diameter
ik heb zelf de RR 2801 van K&N,stukje alu pijp tussen het filter en de orginele rubberen knie die aan de luchtmassameter zit (7,6cm of 3" dacht ik) en klaar. Zie hier de Forge dumpvalve.
http://nl.msnusers.com/saab9-5/shoebox. ... PhotoID=22
EJ
-
ZoetZuur
- Geregistreerd lid
hoi EJ, ik dacht dat je de 007P hebt ? viewtopic.php?t=11046
ik ben al van plan om icm de forge te doen, maar nu twijfel ik weer,
moet ik nou de 007P of A nemen ? volgens elkparts de 007P, en ook jou eerdere advies.
of weet je wat, ik moet waarschijnlijk volgende week toch naar zutphen, dan kan ik ook de Forge van jou overzetten, dan weet ik dat het de goede heb
gr,
yan
moet ik nou de 007P of A nemen ? volgens elkparts de 007P, en ook jou eerdere advies.
of weet je wat, ik moet waarschijnlijk volgende week toch naar zutphen, dan kan ik ook de Forge van jou overzetten, dan weet ik dat het de goede heb
gr,
yan
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Re: Open air luchtfilter
Ik wil je pret niet bederven maar het gebruik van een open air lucht filter verminderd de carter afzuiging in de motor.ZoetZuur schreef:Ik ben geinterresserd in zo'n open air luchtfilter voor mijn 9-5, maar maakt zo'n filter veel meer herrie ? en hoe zit het met evt water spetters ? bij de originele zit de filter in een dichte koker.
De hoofdafzuiging werkt namelijk op het principe van onderdruk tussen turbo inlaat en het luchtfilter.
Weet niet of je na zo'n modificatie nog wel recht heb op je 8 jaar garantie !
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
Je hebt gelijk de 007PZoetZuur schreef:hoi EJ, ik dacht dat je de 007P hebt ? viewtopic.php?t=11046
![]()
gr,
yan
Je bent van harte welkom, kom maar aan dan kun je meteen het geluid horen als je wilt. Eerbeek ligt op een steenworp. PB maar.
Dat van de carter ontluchting is nieuw voor mij, kan me er niets bij voorstellen
EJ
-
Injectie
- Moderator
Euhm lijkt mij dat je door de grotere luchtstroom toch meer zuigkracht krijgt. Waardoor de Carterventilatie ook makkelijker meetrekt. Of ben ik hier nu verkeerd aan het denken.Troll fan schreef:Ik wil je pret niet bederven maar het gebruik van een open air lucht filter verminderd de carter afzuiging in de motor.ZoetZuur schreef:Ik ben geinterresserd in zo'n open air luchtfilter voor mijn 9-5, maar maakt zo'n filter veel meer herrie ? en hoe zit het met evt water spetters ? bij de originele zit de filter in een dichte koker.
De hoofdafzuiging werkt namelijk op het principe van onderdruk tussen turbo inlaat en het luchtfilter.
Weet niet of je na zo'n modificatie nog wel recht heb op je 8 jaar garantie !
-
manx
- Geregistreerd lid
@ ZoetZuur: ik gebruik in mijn 9-3 een K&N 57i performance-kit (uit Duitsland laten komen voor 150 euri). Maakt dat herrie? JA!
Maar dat wil je ook, trust me. Klinkt en is echt geweldig
Waterspetters? Dit is K&N! Wordt veel in rally en dirttrack gebruikt. Daarmee val een spettertje water in het niets. Gebruik K&N al jaren op motoren van mijn andere hobby, waarbij het K&N luchtfilter zelfs gewoon 'onbeschermd' in de buitenlucht steekt. Check mijn web site eens.
Je moet het filter uiteraard wel eerst behandelen met de speciale (rood/roze) vloeistof die K&N levert.
Maarre...
THX!
Maar dat wil je ook, trust me. Klinkt en is echt geweldig
Waterspetters? Dit is K&N! Wordt veel in rally en dirttrack gebruikt. Daarmee val een spettertje water in het niets. Gebruik K&N al jaren op motoren van mijn andere hobby, waarbij het K&N luchtfilter zelfs gewoon 'onbeschermd' in de buitenlucht steekt. Check mijn web site eens.
Je moet het filter uiteraard wel eerst behandelen met de speciale (rood/roze) vloeistof die K&N levert.
Maarre...
@ Troll fan: ik snap hier helemaal niets van. Kun je specifieker zijn?Troll fan schreef:Ik wil je pret niet bederven maar het gebruik van een open air lucht filter verminderd de carter afzuiging in de motor.
THX!
-
Maarten
- Lid van verdienste
De turbo zuigt lucht aan. Het luchtfilter is een restrictie, de lucht kan niet zonder weerstand naar binnen. Hierdoor ontstaat een onderdruk in het inlaatsysteem tussen het filter en de turbo. De carterventilatie is hierop aangesloten. Door de onderdruk worden gassen vanuit het blok richting de inlaat vlak vóór de turbo gezogen. Als de onderdruk afneemt door montage van een filter waar de lucht makkelijker doorheen stroomt, worden ook de gassen van de carterventilatie minder actief weggezogen.
Een ander theoretisch nadeel is dat de olie waarmee het filter is ingespoten (rood bij K&N, blauw bij JR) op de luchtmassameter terecht kan komen waardoor deze verkeerde waarden gaat meten.
De meeste personen vinden het geluid van een open luchtfilter geweldig. Zelf heb ik slechts een week met zo'n filter gereden omdat het slurpende geluid me niet beviel.
Een ander theoretisch nadeel is dat de olie waarmee het filter is ingespoten (rood bij K&N, blauw bij JR) op de luchtmassameter terecht kan komen waardoor deze verkeerde waarden gaat meten.
De meeste personen vinden het geluid van een open luchtfilter geweldig. Zelf heb ik slechts een week met zo'n filter gereden omdat het slurpende geluid me niet beviel.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

-
Maarten
- Lid van verdienste
Een dumpvalve heeft geen invloed op de onderdruk vlak na het filter en voor de turbo.
Een bypassvalve veroorzaakt kortstondig minder onderdruk omdat er luchtvolume geloosd wordt in het betreffende inlaatgedeelte.
disclaimer:bovenstaande valt in de categorie theoretisch geneuzel waar je in de praktijk niets van merkt.
Maar zoals Troll fan al terecht opmerkte is de carterventilatie bij T7 motoren een kritiek punt.
Een bypassvalve veroorzaakt kortstondig minder onderdruk omdat er luchtvolume geloosd wordt in het betreffende inlaatgedeelte.
disclaimer:bovenstaande valt in de categorie theoretisch geneuzel waar je in de praktijk niets van merkt.
Maar zoals Troll fan al terecht opmerkte is de carterventilatie bij T7 motoren een kritiek punt.
-
manx
- Geregistreerd lid
Ik begrijp je uitleg volkomen Maarten, maar veel theorie dus...Maarten schreef:Een ander theoretisch nadeel is (...)
Ja, dat is een kwestie van smaak en daar valt dus niet over te twisten... (en dat doen we dus ook niet).Maarten schreef:De meeste personen vinden het geluid van een open luchtfilter geweldig. Zelf heb ik slechts een week met zo'n filter gereden omdat het slurpende geluid me niet beviel.
-
erwin mertens
- Geregistreerd lid
-
Pinkeltje
- Geregistreerd lid
Beste is natuurlijk nog om de carterventilatie lekker af te doppen op je inlaat en een opvangbakje maken waar de motor zijn rotzooi in kwijt kan, de dampen gaan dan lekker de wijde wereld in en niet meer je motor.. Scheelt een hoop vervuiling van de motor en verbeterd daarmee de beademing van de motor..
Het enige nadeel hiervan is dat er wel eens wat vieze luchtjes vrijkomen -lees oliedampen-
Het enige nadeel hiervan is dat er wel eens wat vieze luchtjes vrijkomen -lees oliedampen-
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Volgens mij komt er op deze manier niet al te veel rotzooi in het bakje aangezien de carterontluchting pas goed werkt m.b.v. de onderdruk die helpt met aanzuigen van dampen uit de carterontluchtingslang .....toch?Pinkeltje schreef:Beste is natuurlijk nog om de carterventilatie lekker af te doppen op je inlaat en een opvangbakje maken waar de motor zijn rotzooi in kwijt kan, de dampen gaan dan lekker de wijde wereld in en niet meer je motor.. Scheelt een hoop vervuiling van de motor en verbeterd daarmee de beademing van de motor..
Ik heb dit nl. ook ooit geprobeerd en telkens was het flesje leeg...