Turbo reviseren

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
RoBsTeR
Geregistreerd lid

Turbo reviseren

Bericht door RoBsTeR » do 23 mar, 2006 16:30

Ik heb een vraagje, ik rij een saab 9000cse 2.3 Turbo Hirsch performance uit 93. als ik goed hard optrek komt er bij het over schakelen een blauwe rookpluim uit me uitlaat, de mensen bij de saab dealer in lemmer hebben mij verteld dat dit waarschijnlijk komt door dat er speling op de as in mijn turbo zit waardoor de olie langs de kering in mijn turbo komt en daarna verbrand.
nou is mijn vraag klopt dit verhaal of zijn er mensen met andere ideeen hier over???

en mijn 2e vraag is: wat zijn de kosten van het reviseren van een turbo en bij welk bedrijf kan ik dit het beste laten doen???

Groeten Robin...

ppcs
Geregistreerd lid

Bericht door ppcs » do 23 mar, 2006 16:58

Tja ik denk idd ook dat je turbo zn beste tijd heeft gehad. Pluimen bij opschakelen is zo goed als zeker je turbo. Een gereviseerde is volgens mij zo rond de 600 eurie. Dan mag je je eigen inleveren en dan krijg je een gereviseerd exemplaar. Ik zal ff voor je zoeken of ik andere prijsjes kan vinden. Je kan natuurlijk ook de gok nemen en een 2e hands exemplaar nemen, maar met een hirsch tuning zou ik gelijk voor een gereviseerd exemplaar gaan.

PP

ppcs
Geregistreerd lid

Bericht door ppcs » do 23 mar, 2006 17:01

Parts for saabs: incluis eigen turbo retour 450pond. Je kan ook elferink ff bellen. Maar je zal idd zo rond de 600e uitkomen

RoBsTeR
Geregistreerd lid

Bericht door RoBsTeR » do 23 mar, 2006 17:10

ppcs schreef:Je kan natuurlijk ook de gok nemen en een 2e hands exemplaar nemen, maar met een hirsch tuning zou ik gelijk voor een gereviseerd exemplaar gaan.

PP
Bedankt voor de info. als ik een gereviseerd exemplaar neem, moet ik dan speciaal een turbo van een hirsch getuned blok hebben of kan ik gewoon een turbo nemen van een 2.3 blok?

Is het mogelijk om zelf je turbo te vervangen? of moet er na het vervangen nog iets anders gebeuren? zo ja wat moet er dan gebeuren en wat zijn de kosten hier van? (ben nog niet heel erg bekend op het turbo gebied :wink:)

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » do 23 mar, 2006 20:30

Cilinderkop kan slecht zijn he(klepseals)

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 24 mar, 2006 1:11

joachiem schreef:Cilinderkop kan slecht zijn he(klepseals)
Zou ook een beetje mijn idee zijn. Niet in eerste instantie de turbo.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 24 mar, 2006 8:32

Klepseals geven over het algemeen veel blauwe rook na langzaam rijden en dan plotseling accelereren of na accelereren als de motor een tijdje stationair heeft gedraait of stil heeft gestaan.

Een versleten turbo geeft blauwe rook onder zware last en dan in het bijzonder bij lastwisselingen (doorschakelen), dit heb je trouwens ook bij versleten of kapotte zuiger-/olieschraapveren) maar dat komt bij saab niet snel voor.

Ik zou hier ook de turbo verdenken.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 24 mar, 2006 11:55

MXL schreef:Klepseals geven over het algemeen veel blauwe rook na langzaam rijden en dan plotseling accelereren of na accelereren als de motor een tijdje stationair heeft gedraait of stil heeft gestaan.

Een versleten turbo geeft blauwe rook onder zware last en dan in het bijzonder bij lastwisselingen (doorschakelen), dit heb je trouwens ook bij versleten of kapotte zuiger-/olieschraapveren) maar dat komt bij saab niet snel voor.

Ik zou hier ook de turbo verdenken.
Je hebt gelijk, rook bij het starten is ook een indicatie voor klepseals.
BMW's waren notoir voor rook tijdens doorschakelen.

Ik heb wel het idee dat de meesten hier banger zijn voor turbofalen dan dat ik het ben...wat niet wil zeggen dat ik het bij het rechte eind heb maar kennelijk heb ik meer, overigens niet gegrond, vertrouwen in een turbo

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 25 mar, 2006 9:48

RoBsTeR schreef:Als ik een gereviseerd exemplaar neem, moet ik dan speciaal een turbo van een hirsch getuned blok hebben of kan ik gewoon een turbo nemen van een 2.3 blok?
De standaard turbo is goed genoeg.
Als je niet extreem veel vermogen uit het blok haalt, is een Garrett T25 of Mitsubishi TD04 de meest voor de hand liggende keuze.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 25 mar, 2006 20:23

Maarten schreef:
RoBsTeR schreef:Als ik een gereviseerd exemplaar neem, moet ik dan speciaal een turbo van een hirsch getuned blok hebben of kan ik gewoon een turbo nemen van een 2.3 blok?
De standaard turbo is goed genoeg.
Als je niet extreem veel vermogen uit het blok haalt, is een Garrett T25 of Mitsubishi TD04 de meest voor de hand liggende keuze.
is het niet zo dat een gereviseerde t25 even duur is als een gereviseerde t25/28?? Als dat zo is, zou ik het wel weten.

Plaats reactie