B204 -> B206 in Ascona-B:

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
cocknys
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 16:47
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door cocknys » za 25 feb, 2017 17:11

millerman schreef:Google translate sucks at Russian>Dutch. Better use English :)

thank you bro)
edited

RacesconaB204L
Geregistreerd lid
Berichten: 364
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 22:48
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door RacesconaB204L » zo 26 feb, 2017 0:35

Cockneys,
Sorry but I do not understand your questions.

I think you should not use a pressure plate from an Omega, but from a Saab that matches with the flywheel.

The thing about the oil sump / oil pump and oil pressure (?) I do not understand.

cocknys
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 16:47
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door cocknys » za 25 mar, 2017 19:48

Afbeelding
Afbeelding

Sach

cocknys
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 16:47
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door cocknys » za 25 mar, 2017 19:49

Sach

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door turbopilot » zo 26 mar, 2017 10:09

Voor de oliepomp vraag , moet hij terugbladeren naar de foto's :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

RacesconaB204L
Geregistreerd lid
Berichten: 364
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 22:48
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door RacesconaB204L » di 04 apr, 2017 20:52

Een paar weken geleden is de Ascona met de gemodificeerde B206 afgesteld en 25 maart jl heb ik er ook al een hele middag mee op het TT circuit van Assen gereden. Helemaal probleemloos.

Afgelopen week is de Ascona ook weer APK gekeurd. Toen ik daar op de openbare weg naar toe reed (heel rustig natuurlijk met het overige verkeer mee), viel me op dat de dump valve een klein beetje aflaat als de motor relatief hoog (3.000-4.000 rpm) onbelast draait. Dit is het geval wanneer de laaddrukmeter tussen -0,5 en ca 0,0 bar aangeeft. Geef je een beetje gas waardoor > 0,1 bar dan sluit de dump valve. Bij grotere lastwisselingen doet ie precies wat ie doen moet.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit een Kinugawa TD04HL-20T met wat aangepaste ingewanden aan de motor. Het ding lijkt het verder wel goed te doen.

Heeft iemand een tip?

Ik heb het dump valve ventiel nog niet uit elkaar gehaald. Ik ben zelf geneigd te denken dat de veervoorspanning net niet voldoende is.
Laatst gewijzigd door RacesconaB204L op di 04 apr, 2017 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid
Berichten: 364
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 22:48
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door RacesconaB204L » di 04 apr, 2017 21:10

Oh ja....en hij gaat als de spreekwoordelijke brandweer :shock: . Harder hoeft zelfs een goed geprepareerde Opel Ascona ook niet te willen gaan. Voorlopig voldoende uitdaging op het circuit om zo goed mogelijk met dit geweld te leren omgaan.
Hij draait op 1,5 bar (en 7.200 rpm) voorop gesteld dat de intercooler voldoende kan terugkoelen en de inlaattemperatuur een beetje bij de weg blijft. Op de testbank, binnen in een kleine erg warme ruimte met een ventilator ervoor zijn de omstandigheden blijkbaar ook nu weer niet te vergelijken met echte rijwind buiten op straat. Hier hield het bij 1,2 bar op met 340pk/450Nm. Op straat echter draait ie 1,5bar om bij 7.000rpm nog ca. 1,4 over te houden (die turbo doet het dus wel). Je kunt er dus vanuit gaan dat hier het vermogen nog een stuk hoger ligt.

Wel een tijdje aan het mappen geweest om de koppelkromme wat minder agressief te maken; in het begin van 2.500-3.000 rpm van niets naar maximaal koppel. Dat leek ons wat te lastig een bocht uit accelereren. Nu is ie heel mooi te doseren.....maar bloed snel.

De race-instructeurs van ADS waren er razend enthousiast over en konden er haast niet over uit.

vdM
Geregistreerd lid
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 14 jan, 2013 23:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door vdM » wo 05 apr, 2017 9:30

GAAF!!

Ben zeer benieuwd Rik!
Ik kan ook weer aan het hobbyen nu de Saab 2.3T thuis staat ! :D

RacesconaB204L
Geregistreerd lid
Berichten: 364
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 22:48
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door RacesconaB204L » di 18 apr, 2017 22:20

Op een vochtig Spa Francorchamps (zonder elektronische hulpmiddelen) :O:

https://www.youtube.com/watch?v=-DQpRQdAn2c" onclick="window.open(this.href);return false;

Met dank aan forum-lid hierboven voor het filmmateriaal

Gebruikersavatar
hanske1
Geregistreerd lid
Berichten: 213
Lid geworden op: di 04 aug, 2015 16:47
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door hanske1 » wo 19 apr, 2017 4:24

What's next, Drenth sequentieel??? :mrgreen:
Saab 9-3 2.0 T cabrio '99

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door ReinO » wo 19 apr, 2017 8:19

nog ff terug naar die apk: had je nog een typegoedkeuring voor deze auto ivm > 20% vermogenstoename of gewoon niets
gezegd. wat niet weet wat niet deert?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door reiernumans » wo 19 apr, 2017 11:03

Gaan we nou het zoveelste topic vervuilen met die discussie Rein? ;-)
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

RacesconaB204L
Geregistreerd lid
Berichten: 364
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 22:48
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door RacesconaB204L » wo 19 apr, 2017 15:13

Rein, RDW motorombouw (nieuw kenteken) + APK al op 19 april 2013 (zie pagina 4 van dit topic)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: B204L in Ascona-B en even voorstellen

Bericht door Vyv » wo 19 apr, 2017 15:52

RacesconaB204L schreef::D YES!!! De Ascona is in een keer helemaal RDW goed gekeurd met Saab-turbo motor (incl. APK). Ik kreeg zelfs van meerdere keurmeesters in Almelo die dit 'geval' ook wel interessant vonden de complimenten over de manier waarop alles gebouwd is. Ook de achterasconstructie, versnellingsbakophanging, remmen etc. waren ze erg over te spreken. Ik ben blij!

vdM
Geregistreerd lid
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 14 jan, 2013 23:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: B204 -> B206 in Ascona-B:

Bericht door vdM » wo 19 apr, 2017 22:41

RacesconaB204L schreef:Op een vochtig Spa Francorchamps (zonder elektronische hulpmiddelen) :O:

https://www.youtube.com/watch?v=-DQpRQdAn2c" onclick="window.open(this.href);return false;

Met dank aan forum-lid hierboven voor het filmmateriaal

OEHH wat was dat vet die dag zeg! Heerlijk genoten van de auto's, gezelligheid en tijd in de bij rijders stoel. Helaas zat het weer wat tegen maar dat mocht de pret zeker niet drukken.

En wat een gave bak in het echt de Ascona. Kan niet wachten om met de mijne te beginnen haha

Plaats reactie