BSR PPC

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
vroonhof
Geregistreerd lid

BSR PPC

Bericht door vroonhof » di 04 apr, 2006 10:10

Dit wordt een query over mij ervaringen met de tuning van BSR.
Zie http://www.bsrab.se/ Al eerder plaatste ik een ervaring, maar nu het vervolg.

Recent kocht ik een dergelijke tuningmodule. Instalatie was simple en het verschil groot. Iedereen die zijn Saab (of andere auto) getuned heeft kent het verschil. Voor de duidelijkheid: mijn vorige Saab 9-3 was getuned door Hirsch. Toen ik mijn SS kocht was Hirsch nog geen optie en na 3 jaar heb ik dus (uit kostenoverwegingen en de mogelijkheid zelf te kunnen instaleren) gekozen voor de PPC van BSR.

Helaas werkt de tuning niet feilloos. De auto heeft erge last van vibraties wanneer ik in de 5e versnelling gas geef van 80 -> 120. Hoe meer gas hoe erger de vibraties. De vibraties zijn zowel hoor- als voelbaar.
Daarbij is mijn topsnelheid beperkt tot 211 (exact). Heuvel op of heuvel af: het blijft 211!! De auto loopt duidelijk tegen een snelheidsbegrenzer op.
Met name ook gezien deze laatste eigenschap zoek ik de trillingen in de aansturing van het motormanagement en niet in versnellingsbak of andere onderdelen die nu te maken krijgen met een aanmerkelijk hoger koppel.

Ik heb uiteraard BSR hiervan op de hoogte gesteld.

Op mijn eerste mail kreeg ik geen reactie.
Op mijn tweede mail, dreigende met een aansprakelijkheidstelling indien schade ontstaat door een gebrekkig product (soms heb ik mijn beroep mee :lol: ), kreeg ik een electronisch formulier toegemaild dat ik ingevuld heb. Op dit formulier werden echter o.a. ook vragen gesteld over de hoogte van de turbodruk bij verschillende toerentallen. Dit kon ik niet invullen, ik heb geen turbodrukmeter en wil daarvoor ook niet naar de dealer. Mijn reactie is nu dat BSR niet van mij mag verwachten dat ik dergelijke tools ga aanschaffen of kennis ga inhuren omdat hun product gebrekkig is. Dit staat ook niet op hun website, in tegendeel, zij verkopen hun product nu juist omdat het zo simpel te installeren is. Wat waar is!

Ik ben benieuwd naar hun reactie. Mijn ervaring is echter dat mijn volgende Saab weer door de dealer wordt gechipt ipv via een bestelling uit het buitenland.

M.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 04 apr, 2006 20:53

Erg vervelend voor je. :(

Je kan met PPC de originele software toch weer terugzetten, nietwaar? Zijn de trillingen dan ook meteen verdwenen?

Remco_B
Geregistreerd lid

Bericht door Remco_B » wo 12 apr, 2006 18:58

originele software kan idd gewoon teruggezet worden.

cpulles
Geregistreerd lid

Bericht door cpulles » wo 28 feb, 2007 12:51

Maar even een oud topicje gepakt. Ik heb me georienteerd op het tunen van mijn 9-5 Aero uit 2000, en uiteindelijk kwam ik op Maptun Stage 1 uit die via de dealer zou worden ingebouwd. Mijn dealer doet dit pas nadat ik 5000km heb gereden met het nieuwe blok (zit nu pas op 1500km :( )

Nu heeft een vriend van me een BSR unit gekocht in Zweden en zijn 9-3 Aero van 200pk naar 250pk getuned. Je kunt dit zelf doen en je kunt het ten allen tijde weer terugzetten, dit om de restwaarde hoger te houden (heb ik begrepen).

Ik lees dat er mensen zijn die negatieve ervaringen hebben met het in de 5de versnelling bij 100km/uur accelereren. Zijn er ook mensen die positieve ervaringen hebben met een soortgelijke auto/motor als die van mij? Ik ben erg geinteresseerd in de BSR optie namelijk.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » wo 28 feb, 2007 13:13

Nou heb ik hetzelfde ''probleem''.
Wanneer ik volgas geef in z'n 5 bij 100km/h schokt ie een beetje tot ie over de 3000tpm is ongeveer, wanneer je terugschakeld is dit dus niet zo.
Deze vraag heb ik ook aan Nordic voorgelegd, volgens hun kon het pingelen zijn, ivm het hoge koppel dat vrij komt bij lage toeren en niet standaard is voor een 900 of 9-3. Een Viggen koppeling zou dan misschien uitkomst kunnen bieden?
Misschien een vraagje voor Speektuning?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 28 feb, 2007 15:26

Pingelen los je niet op met een nieuwe koppeling... Volgens mij hink je op 2 gedachten, die niets met elkaar te maken hebben:

* pingelen en daardoor wordt de turbodruk kortstondig teruggeregeld. Probleem kan in meerdere componenten zitten (driewegklep, bedrading, klopsensor, ontsteking en vast nog meer...)
* koppeling te zwak, waardoor deze gaat slippen. Lijkt me niet dat je dat probleem hebt, aangezien je bij volgas in de 5 last hebt van schokken (en niet een oplopend toerentel, terwijl je snelheid constant blijft).

Wat het probleem is, weet ik ook niet, maar misschien verduidelijkt mijn posting wat...

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » wo 28 feb, 2007 15:41

brinky schreef:Pingelen los je niet op met een nieuwe koppeling... Volgens mij hink je op 2 gedachten, die niets met elkaar te maken hebben:

* pingelen en daardoor wordt de turbodruk kortstondig teruggeregeld. Probleem kan in meerdere componenten zitten (driewegklep, bedrading, klopsensor, ontsteking en vast nog meer...)
* koppeling te zwak, waardoor deze gaat slippen. Lijkt me niet dat je dat probleem hebt, aangezien je bij volgas in de 5 last hebt van schokken (en niet een oplopend toerentel, terwijl je snelheid constant blijft).

Wat het probleem is, weet ik ook niet, maar misschien verduidelijkt mijn posting wat...
Ik maak hier iig uit op dat het niet aan mijn koppeling ligt idd, dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken, maar dan moet ik wel nadenken :wink:
Veroorzaakt pingelen korte schokjes? Die ongeveer boven de 3000tpm weg zijn, of je moet in een lagere versnelling accelereren.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 28 feb, 2007 15:58

cpulles schreef:Ik ben erg geinteresseerd in de BSR optie namelijk.
BSR zegt 274pk te halen met de standaard hardware van een 9-5 Aero. Dat is erg euhhhh.......knap. :wink:
Ik heb zelf geen ervaring met BSR software dus ik ga het hier niet afkraken. Zoek voordat je BSR bestelt echter eerst eens op de internationale Saabfora en lees de ervaringen over de air/fuel ratio van BSR.

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » wo 28 feb, 2007 18:58

Bsr is Speedparts (qua software dan) ik weet dat mensen het niet leuk vinden om te horen, maar toch is het zo.............. 8)

Zelf heb ik ook een BSR ppc gehad en ik was en ben er heel goed over te spreken, maar ja Maptun gaat verder........ :twisted:

EJ

cpulles
Geregistreerd lid

Bericht door cpulles » wo 28 feb, 2007 21:54

Betekent dat dat Maptun Stage 1 verder gaat dan BSR Stage 1? Ze kosten allebei ongeveer hetzelfde (850 tegen 1100). Wat is dan precies het verschil en wat raadt je aan?

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » wo 28 feb, 2007 22:11

Nee dat bedoel ik niet, ik bedoelde dat Maptun verder gaat dan stage 3 (tot en met stage 6) met de BSR ppc gaat het van 1 tot en met 3.

Ik had stage 1 BSR PPC met mijn 9-5 2.0t Estate had op de rollebank
226 pk en 358 NM koppel vond het indrukwerkkend met een stage 1 :twisted:

EJ

cpulles
Geregistreerd lid

Bericht door cpulles » wo 28 feb, 2007 22:29

Ah okay...thanks!

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » do 01 mar, 2007 0:00

Ik heb nu de BSR van Trollspeed. :lol:

Geen probleem met optrekken in de 5 geen getril e.d.

Ik mis nog wel wat trekkracht onderin van 2200 tot 3000 toeren en iets inhouden bij rustig accelereren. Ik vond de 9-5 in de oude situatie ook niet erg sterk bij lage toeren.

Ik zit zelf te denken aan de LMM, MAF-sensor of de driewegklep. Sinds ik een Forge dumpvalve heb is het wel verbeterd.

Ik wil nog eens kijken of ik een driewegklep met iemand kan uitruilen. Misschien op de meeting in Groningen? :wink:

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » do 01 mar, 2007 11:14

Ja het blijft en 16 klepper............maar je wilt toch niet beweren dat je Nm tekort komt :shock:

EJ

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 01 mar, 2007 11:18

@Amazon: is je DI toevallig eens kapot gegaan? Soms heeft een kapotte DI een verstopte kat als gevolg. Dat de auto dan ook hoog in de toeren inhoudt of zelfs check engine geeft behoort dan vaak ook tot de symptomen.

Plaats reactie