wat wijst jouw turbometer aan?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

wat wijst jouw turbometer aan?

Bericht door mailmichiel » vr 07 apr, 2006 22:57

Goedenavond,

Vandaag voor het eerst met mijn 900 turbo 8 uit 1981 gereden! Zie ook onder algemeen.

Maar naar aanleding daarvan een vraagje over de turbo. Ik heb het idee dat ie weinig overdruk heeft, want ik voel hem niet echt in werking treden. Ik heb vandaag maximaal 120 kmh in de 4 gereden (auto heeft een 5 bak), de motor draait dan zo'n 3800 toeren.

De turbo meter staat bij gas los op 9.00 uur bij acceleren staat ie ongeveer op 12.00 net in het oranje, verder komt ie niet.

Nu is de turbo uit elkaar geweest omdat er een afgebroken dichte plug in de wastegate gedraaid was. Er zit nu een plug in met een hoek erin:
sorry voor de belabberde kwaliteit
Afbeelding

maar deze heb ik ook nog:
Afbeelding

Dus de vragen zijn:
zou de meter hoger, verder in het oranje, moeten komen?
wat is de juiste plug?

Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 07 apr, 2006 23:01

een normale turbo8v zou (afhankelijk van het weer : let wel, een T8 is erg gevoelig van dag tot dag, variaties niet uit te sluiten) 2/3 tot 3/4 in het oranje moeten komen.

in de regel hoe kouder en droger, des te hogere turbodruk.

wat er precies in de techniek zou kunnen mankeren weet ik niet.

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » za 08 apr, 2006 10:29

:twisted:
Kom met dit weer tot 3/4e in het rood op 3000 rpm vol gas, bij 4000 terug naar halverwege rood waar ie blijft tot 5500 rpm.
Normaal was bij mij pieken 1/4e in het rood en over het algemeen exact tussen geel en rood.
John

Ik denk dat je met afstellen van de turbodruk al een heel eind komt, vaak bij oudere turbo's vergeten terwijl dit wel bij het regelmatige onderhoud hoort.

Suc6

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 08 apr, 2006 10:36

jelger schreef:een normale turbo8v zou (afhankelijk van het weer : let wel, een T8 is erg gevoelig van dag tot dag, variaties niet uit te sluiten) 2/3 tot 3/4 in het oranje moeten komen.

in de regel hoe kouder en droger, des te hogere turbodruk.
Dit klopt wat Jelger schrijft. Dit zijn ook de waarden die bij mij "normaal" gelden.

Ik heb ook lang gesukkeld om de meter voorbij het begin van het oranje gebied (=0,35 bar) te krijgen...

Bij mij waren een aantal factoren verantwoordelijk voor lage druk of onregelmatige resultaten:

* slechte APC => gecorrodeerde contacten.
* speling op de as van de wastegate klep, deze bleef een beetje openstaan.
* slechte driewegklep, deze liet continue druk door naar de wastegate actuator.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » zo 09 apr, 2006 11:06

Vyv schreef:* slechte driewegklep, deze liet continue druk door naar de wastegate actuator.
In het algemeen is dit de grootste veroorzaker van turbodruk tot slechts halverwege het oranjegebied. Kost niet veel om te vervangen. Een tijdje geleden had jendvandenbosch in Vinkeveen er nog een aantal liggen.
Wouter

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » zo 09 apr, 2006 11:48

900 turbo 8 uit 1981
Toen hadden ze toch nog geen APC? Of zit ik er nu naast?

Dat de wastegate was afgesloten is een veeg teken. Als je normaal gesproken bij een goed werkende turbo de slang tussen inlaat (of uitlaat bij de oudere turbo's) los haalt (of de wastegate afdopt), dan gaat je turbodruk juist sky high.

Vreemd dat ze er een dichte nippel ingedaan hebben. Zit de slang aan de andere zijde wel goed vast? En zit er beweging in het wastegate mechaniek? Ik zou in ieder geval de afstelling van de wastegate zorgvuldig controleren, het liefst met een manometer op de inlaat (turbodruk meten), en die conform specificatie af proberen te stellen.

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » zo 09 apr, 2006 20:12

Correct geen apc en wel een systeem waarbij de druk zelf als onderhoud regelmatig afgesteld moet worden.
(ik geloof zelf periodiek een membraam vervangen maar daar zal ik even de boeken voor moeten raadplegen.
Lekkage in het systeem kan er ook voor zorgen dat het de turbo minder druk levert.
Gezien de leeftijd is een klein lekje in de verzameling slangen niet ondenkbaar.

Suc6

John

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » zo 09 apr, 2006 21:09

Allen dank zover voor de tips.

Inderdaad zonder APC. Heb zojuist nog eens in de bijlage van de vraagbaak gebladerd, misschien moet ik inderdaad maar eens met de manometer aan de slag. Al klinkt dit nog niet naar een klusje van dat doe ik even, maar misschien valt het wel mee.

Zal ook de slangen en het mechanisme eens na lopen. Kan ik de regelstang die uit de membraandoos komt met de hand heen en weer bewegen, of mol ik dan de membraandoos?

Michiel

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 10 apr, 2006 21:39

De actuator(of membraamdoos) kan gewoon met de hand worden bewogen.
Deze zou best wat weerstand mogen geven.

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » wo 12 apr, 2006 13:08

Smeren van scharnierpunt, deed bij mij wat, deze bleek af en toe wat stroef lopen.

John

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » za 06 mei, 2006 15:13

Mechanisme inmiddels gesmeerd. Het bewoog een beetje zwaar, maar nu niet meer zo. Voel nog wel duidelijk weerstand van de membraandoos.

Maar toch is de turbo druk nog niet hoog. Ik heb het idee dat de wastegate gewoon altijd open staat. Ik denk er over om het stangetje uit de membraandoos eens los te halen van de wastegate klep en dan eens te kijken of ie meer druk geeft. Zou ie dan dicht blijven, die wastegateklep?

Is dit aan te raden of wat zijn andere tips waar te beginnen.

Binnenkort moet ik ook de koppelingsplaat en het druklager gaan doen, dus dan kan ik er makkelijk bij.

Michiel

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 08 mei, 2006 13:10

mailmichiel schreef:Maar toch is de turbo druk nog niet hoog. Ik heb het idee dat de wastegate gewoon altijd open staat. Ik denk er over om het stangetje uit de membraandoos eens los te halen van de wastegate klep en dan eens te kijken of ie meer druk geeft. Zou ie dan dicht blijven, die wastegateklep?
Als je het stangetje los haalt dan drukken de uitlaatgassen de wastegateklep gelijk open. Je hebt dan helemaal geen power meer. De membraamdoos geeft juist weestand tegen de uitlaatgassen.

Het kan dus zo zijn dat je membraamdoos niet genoeg weerstand biedt en dat daardoor de wastgateklep te vroeg open gaat.

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » vr 26 mei, 2006 18:41

Ik heb inmiddels het stangetje van de membraandoos opnieuw afgesteld (nog zonder manometer, maar de basis afstelling volgens de vraagbaak).

Resultaat:
Hij fluit minder (kreeg al opmerkingen als ik aan het bellen was dat de turbo zoveel floot).
Er lijkt iets meer turbodruk te zijn, maar het houdt nog niet over.

Eerder werd gesproken van een driewegklep. Wat is dat precies, waar zit die? Of is dat alleen bij APC versies en dus niet bij één van 1981?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 26 mei, 2006 22:40

mailmichiel schreef:
Eerder werd gesproken van een driewegklep. Wat is dat precies, waar zit die? Of is dat alleen bij APC versies en dus niet bij één van 1981?
Is idd alleen bij APC systeem.

Als de wastegate erg slap is door ouderdom ofzo dan zou ik toch voor een nieuw wastegate gaan, of voor APC inbouw.

Als je de wastegate te ver indraait dan krijg je last van boostcreep.

Boostcreep is wanneer de wastegate zo strak is aangedraait dat de wastegateklep niet ver genoeg kan openen en hierdoor de turbodruk vanaf ongeveer 4000 tpm (afhangelijk hoe strak de wastegate staat) begint op te lopen.

Als dit samen gaat met pingen van de motor kan dit schade aan de motor geven!

Mvg, Bennie

Plaats reactie