Ervaring met Limited Slip Differential (LSD)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
s95ae
Geregistreerd lid

Ervaring met Limited Slip Differential (LSD)

Bericht door s95ae » wo 12 apr, 2006 15:25

Zo, ik rij nu een paar weken met een getunede Saab 9-5 Aero (zie onderschrift) en het leek me een geschikt moment om alvast wat te roepen over het LSD.

Ik heb de Saab overigens nog niet onder extremere omstandigheden getest; ik weet niet of ik dat uberhaupt wel ga doen... :roll:

MAAR, het LSD bevalt zeer goed! Bij het wat sneller optrekken zoekt de auto veel minder. Je hoeft dus bijna niet bij te sturen. Ook het optrekken in bochten voelt veel stabieler. De auto bijt zich als het ware vast in het asfalt, mede dankzij het LSD. 8)

Binnenkort hoop ik een keer met een vriend mee te rijden; hij heeft ook een getunede Saab 9-5, maar zonder LSD. Ik ben benieuwd naar de verschillen in rijgedrag en ik zal jullie deze info niet onthouden.

Groet, Boaz

viggen
Geregistreerd lid

Bericht door viggen » za 15 apr, 2006 14:31

Welk merk van lsd heb je of welk tuner

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 15 apr, 2006 15:29

en wat kost een lsd, incl. montage...... en is het dat waard, of hangt het er vanaf hoe je de auto rijdt?

davidjoost

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » di 18 apr, 2006 11:41

LSD is van Abbott Racing en ik heb er ongeveer 800 euro voor betaald excl. montage. Montage is ook nog eens iets van 800 euro (bedragen incl. btw).

Kost dus best wel wat, ondanks dat ik een heel scherpe prijs heb gekregen: inbouwen is ook erg tijdsintensief, want je versnellingsbak moet uitgebouwd en gedemonteerd worden. Ik heb de montagetijden bij Abbott nog opgevraagd en daar kost het in- en uitbouwen van het LSD in de versnellingsbak (als ik het goed uitleg en begrepen heb...) een stuk minder tijd. Ze hebben dan ook veel meer ervaring. Wel is opvallend dat de tijden die ze opgeven, excl. uit- en inbouwen is van de versnellingsbak zelf. En dat kost ook de nodige tijd.
Abbott rekent ongeveer 6,5 uur voor het inbouwen van het LSD in de versnellingsbak. En volgens Abbott mag een dealer hiervoor 9 uur rekenen. En daarbij komt dus het uit- en inbouwen van de versnellingsbak.

Maar goed, ik ben erg blij met deze aanwinst; vooral in de lage versnellingen (1e en 2e) moet ik zelfs nu nog wel eens een beetje bijsturen bij vol gas, maar zonder LSD zou je er nog veel meer last van hebben. Auto ligt nu echt heel stabiel op de weg!

Als je altijd heel rustig rijdt, heb je LSD natuurlijk niet nodig. Maar LSD is mijns inziens niet alleen geschikt voor de hele stoere rijders onder ons, ook met een beetje sportief rijgedrag profiteer je ervan.
Misschien leuk om een keer een test te doen met iemand die geen LSD heeft, maar ook veel vermogen? :wink:

LSD zou eigenlijk een standaard optie moeten zijn voor de Aero... :!:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 18 apr, 2006 16:00

Ik kom wel een keer langs in met onze auto vanuit Wolvega (waar mijn ouders wonen) naar Groningen (waar ik zelf woon)... Dan wil ik het verschil tussen onze ongetunede en lsd-loze 9-5 Estate Aero (2002) en die van jou wel eens voelen....

Als je dat een leuk idee vindt? Maken we er een mini-meeting van met foto's enz. :wink: We moeten sowieso een keer een mini-meeting met 9-5 Aero rijders doen.... Op het Autoweek-forum zitten er ook een paar.

davidjoost

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » di 18 apr, 2006 16:14

davidjoost schreef:We moeten sowieso een keer een mini-meeting met 9-5 Aero rijders doen....
discriminatie....... :D ik ben maar simpele 900 rijder en mag dus niet meedoen?

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » di 18 apr, 2006 16:23

davidjoost schreef:Ik kom wel een keer langs in met onze auto vanuit Wolvega (waar mijn ouders wonen) naar Groningen (waar ik zelf woon)... Dan wil ik het verschil tussen onze ongetunede en lsd-loze 9-5 Estate Aero (2002) en die van jou wel eens voelen....

Als je dat een leuk idee vindt? Maken we er een mini-meeting van met foto's enz. :wink: We moeten sowieso een keer een mini-meeting met 9-5 Aero rijders doen.... Op het Autoweek-forum zitten er ook een paar.

davidjoost
Lijkt me een uitstekend idee! Ik stuur je wel een PB-tje met mijn adres en telefoonnummer.

Enneh, speektuning is natuurlijk ook van harte welkom. Ik weet alleen niet of jij in de buurt woont.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 18 apr, 2006 17:40

davidjoost schreef:We moeten sowieso een keer een mini-meeting met 9-5 Aero rijders doen
Hoezo, misschien heeft je vader helemaal geen zin om naar zoiets toe te gaan?? 8)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 18 apr, 2006 18:02

maar ik wel! :D

ik rijd nog best vaak in mijn eentje in zijn auto en hij doet er niet moeilijk over hem uit te lenen aan mij... bovendien rijden mijn moeder en ik het meeste in de Saab!

mijn vader moet het doen met zijn Citroen Xsara Coupe :mrgreen:
tis wel een 1.8i 16v VTS (was op de tussensprints van 50-80 in 2 en 80-120 in 3 minstens zo snel als onze vorige Saab 9-5 2.0 lpt ;))

davidjoost

Plaats reactie