900 classic FPT op LPG?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Sander
Forum Admin

900 classic FPT op LPG?

Bericht door Sander » do 20 apr, 2006 13:19

Hallo,

Al lezend op het forum kom ik tot de conclusie dat een 900 classic turbo op zich prima op LPG zou moeten kunnen rijden.
Veelal wordt wel aangegeven dat LPT sowieso goed gaat, maar dat er weinig bekend is over FPT's op LPG.

Ik weet dat Thom met een FPT op LPG rijdt, maar dat het afstellen behoorlijk/zeer lastig was.

De "hofleverancier" voor het inbouwen van LPG in 900 classics van Saabconsult (Jos van Ommeren) vertelde me door de telefoon dat het inbouwen wel kan, maar dat hij het zelf niet zou willen hebben. Hij vertelde dat als je het gas in een keer los laat dat het toerental te snel terug valt en de motor mogelijk afslaat. Hij raadde het indirect eigenlijk af...
Zij gebruiken volgens mij een verdamper die werkt m.b.v. aanzuigen van de LPG (ook al ergens op het forum gelezen).

Ik vraag me af:

-wie kent iemand met een goed lopende 900 FPT op LPG?
-wie kent een LPG-inbouwbedrijf waar ze LPG in een 900 FPT kunnen bouwen?
-weet iemand of er een LPI inbouw mogelijkheid bestaat voor de 900 classic (FPT of LPT)?
Wellicht heeft een lpi installatie minder problemen en werkt dat meer gelijk aan de benzine inspuiting.

Alvast bedankt voor jullie input :)

Sander

Caspar

Bericht door Caspar » do 20 apr, 2006 16:35

geloof dat saabconsult een een platana grijze FTP zonder kat op LPG heeft rijden met een Vialle tank.. auto was ook aanwezig op onderdelendag..

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 20 apr, 2006 16:48

aero92 schreef:geloof dat saabconsult een een platana grijze FTP zonder kat op LPG heeft rijden met een Vialle tank.. auto was ook aanwezig op onderdelendag..
Das jammer! Ik was er ook, maar deze niet gezien.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 20 apr, 2006 18:45

dit topic gaat ook over fpt's op lpg...

viewtopic.php?t=10282

misschien dat je daar nog nuttige informatie uit kunt halen...?

Ik denk dat het wel moet kunnen, alleen g3-typegoedkeuring is misschien niet mogelijk... En bij Vialle en Prins heb je te maken met een maximum van 50pk per injector wat het vermogen betreft.

Maargoed 2 ervaren inbouwers van lpg in FPT-motoren zijn Agit Autogasinbouw te Rijssen en Allround LPG in Spijkenisse.

davidjoost

GMe
Geregistreerd lid

Bericht door GMe » do 20 apr, 2006 19:40

Nou ik heb in oktober een Landi LSI LPG systeem in mijn classic 900 LPT van 1993 gekregen en het loopt nu goed. Moet er wel bij zeggen dat ik 2 keer terug moest naar de importeur Vogels in Zon, omdat het afstellen toch minder simpel was dan ze in eerste instantie dachten. :shock: Ben nu bezig met de ombouw naar FPT .......... intercooler en primair 7 zitten erin en ga binnenkort de APC er inbouwen. Heb er alle vertrouwen in dat hij daarna nog prima op LPG loopt :-)

Afbeelding

GMe
Geregistreerd lid

Bericht door GMe » do 20 apr, 2006 20:36

Nog iets ................heb in oktober ook geïnformeerd naar een LPI installatie van Vialle in een classic 900S.
Het antwoord van Vialle Eindhoven was dat dit eventueel kon wanneer de benzine injectoren hoogohmig waren. Heb deze destijds opgemeten en toen bleek een LPI installatie niet mogelijk te zijn in mijn 900S met Lucas.
In mijn 900S van 1993 zit een Lucas injectie waarvan de injectoren een
R van ongeveer 2.2 Ohm hebben.
In mijn voormalige 900I van 1993 zat een Bosch injectie met injectoren met een R van ongeveer 16 Ohm.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 20 apr, 2006 23:54

davidjoost schreef:dit topic gaat ook over fpt's op lpg...

viewtopic.php?t=10282

misschien dat je daar nog nuttige informatie uit kunt halen...?

Ik denk dat het wel moet kunnen, alleen g3-typegoedkeuring is misschien niet mogelijk... En bij Vialle en Prins heb je te maken met een maximum van 50pk per injector wat het vermogen betreft.

Maargoed 2 ervaren inbouwers van lpg in FPT-motoren zijn Agit Autogasinbouw te Rijssen en Allround LPG in Spijkenisse.

davidjoost
Zo na lekker een uurtje lezen (wat een verhaal) ga ik morgen maar eens bellen met beide bedrijven. Eens horen of ze wat specifiek advies kunnen geven.

Thanks.

Als ik meer weet zal ik het hier melden.

Sander

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 20 apr, 2006 23:55

GMe schreef:Nog iets ................heb in oktober ook geïnformeerd naar een LPI installatie van Vialle in een classic 900S.
Het antwoord van Vialle Eindhoven was dat dit eventueel kon wanneer de benzine injectoren hoogohmig waren. Heb deze destijds opgemeten en toen bleek een LPI installatie niet mogelijk te zijn in mijn 900S met Lucas.
In mijn 900S van 1993 zit een Lucas injectie waarvan de injectoren een
R van ongeveer 2.2 Ohm hebben.
In mijn voormalige 900I van 1993 zat een Bosch injectie met injectoren met een R van ongeveer 16 Ohm.
Welk systeem heeft mijn 900 Turbo S uit 1992..? Morgen eens onder de motorkap turen, altijd leuk :)

Sander

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 20 apr, 2006 23:58

GMe schreef:Nou ik heb in oktober een Landi LSI LPG systeem in mijn classic 900 LPT van 1993 gekregen en het loopt nu goed. Moet er wel bij zeggen dat ik 2 keer terug moest naar de importeur Vogels in Zon, omdat het afstellen toch minder simpel was dan ze in eerste instantie dachten. :shock: Ben nu bezig met de ombouw naar FPT .......... intercooler en primair 7 zitten erin en ga binnenkort de APC er inbouwen. Heb er alle vertrouwen in dat hij daarna nog prima op LPG loopt :-)

Afbeelding
Weer een merk waar ik nog niet van gehoord had.. Waar had jij het laten bouwen? Wat heeft het gekost als ik vragen mag?
Heeft de LPG geen nadelige gevolgen bij het rijden? Minder vermogen o.id.?

Sander

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 21 apr, 2006 1:23

@ Sander: eigenlijk is het enige merk dat 'geen vermogensverlies' kan claimen 'Vialle' aangezien zij als enige met vloeibare (lpg)injectie werken... het gas zet later uit en dat levert soms zelfs meer vermogen op dan op benzine (met name meer koppel)

de overige merken (Landi, Prins, BRC, enz.) werken met een verdamper en als je dan meer of evenveel vermogen wilt als op benzine is het een kwestie van meer lpg in laten spuiten...

natuurlijk heb je sowieso wat prestatieverlies door het hogere gewicht van de auto door de gastank...

davidjoost

GMe
Geregistreerd lid

Bericht door GMe » vr 21 apr, 2006 8:54

Nou ......... over vermogensverlies gesproken ......... daar had ik veel meer last van toen het kreng nog op benzine liep :roll:

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » ma 24 apr, 2006 9:49

Rij al jaren op lpg met mijn fpt..Bijna even snel als een op benzine.Ala je een lpi installatie hebt,dus geen mengstuk,is dat het beste.Dit omdat een mengstuk een vernauwing is en een groter turbo lag geeft.Ik heb een g1 installatie,alles is dus lekker met de hand af te stellen.Nog nooit een verbrande klep oid gehad.Oktaangehalte is ook veel hoger,dus je boost kan ook hoger afgesteld...

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 04 mei, 2006 11:10

De zoektocht heeft even stil gelegen. Nu moet het er maar eens van komen.
karel koekjes schreef:Rij al jaren op lpg met mijn fpt..Bijna even snel als een op benzine.Ala je een lpi installatie hebt,dus geen mengstuk,is dat het beste.Dit omdat een mengstuk een vernauwing is en een groter turbo lag geeft.Ik heb een g1 installatie,alles is dus lekker met de hand af te stellen.Nog nooit een verbrande klep oid gehad.Oktaangehalte is ook veel hoger,dus je boost kan ook hoger afgesteld...
Welk merk LPG installatie heb jij karel? Waar is het systeem destijds ingebouwd?

Ik heb gemerkt dat als je opbelt naar LPG-installatiebedrijven dat ze zonder nadenken meteen zeggen "ja hoor, natuurlijk kan dat, geen enkel probleem" als je vraagt of een LPG installatie in een FPT 900 uit 1992 gebouwd kan worden.
Helaas weten ze vaak niet om welke auto het echt gaat, want 9 op de 10 keer vertellen ze er bij dat er dan een ringtank geinstalleerd wordt... (ruimte in een 900 classic voor een ringtank??)
Of ze verwarren Saabs in het algemeen "we hebben er nu ook één staan... een airo ofzo? 300pk plus heeft ie, geen probleem". Blijkt het om een 9-3 Aero te gaan uit 2000... Als je dan uitlegt dat er in 1993 echt een wijziging in model is geweest dan maakt dat weinig indruk. "een lpi-installatie wordt het dan, met speciale injectoren, kost wel 100 euro extra" (totaal dan 2240,- ...)

Het vervelende is dat zoveel bedrijven nogal ver van Wageningen zijn (met name in de randstad), waardoor langsgaan veel tijd kost.

5 mei maar eens een landelijk toertocht langs diverse installatiebedrijven voor mezelf organiseren (zonnetje, dakje open, hè vervelend 8) )

Opties nu bekend:
-Landi LSI LPG (GME: waar heb jij dat laten inbouwen?)
-Vialle LPI als er (hoogohmig) benzine Bosch injectoren aanwezig zijn (bij een Lucassysteem kan het niet)

Prijzen varieren tussen 1450,- en 2150,- (best een verschil)

Groeten,
Sander

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » do 04 mei, 2006 11:20

Sander schreef: -Vialle LPI als er (hoogohmig) benzine Bosch injectoren aanwezig zijn (bij een Lucassysteem kan het niet)
De Bosch of Lucas eenheid zit achter het tapijt aan de rechterkant van het passagiers-voetencompartiment. Dorpelafdekplaatje losschroeven en je kunt achter het tapijt kijken. Kun je meteen ook controleren of de bodem nog droog is...

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » do 04 mei, 2006 12:17

Misschien moet je Saabconsult zelf bellen ik weet dat Wiering al iets van 6 Turbo's op LPG heeft verkocht of dit ftp zijn weet ik niet.

Plaats reactie