Drukverloop / hoeveelheid aan passen e.d

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
RedArrow68
Geregistreerd lid

Drukverloop / hoeveelheid aan passen e.d

Bericht door RedArrow68 » zo 02 mei, 2004 18:18

De volgende situatie doet zich voor:

Mijn vorige saab (900 t8, red arrow) was gewoon o.k afgesteld, en leverde vanaf 2600 rpm (ongeveer) volle druk (turbometer tegen het rood aan)
Bij mijn huidige t8 (ook een red arrow) heb ik @ 2200 rpm al "volle" druk. Deze druk komt niet verder als driekwart van het gele vlak. Dat is niet mijn punt, want het gaat hard zat, maar het probleem is dat de druk bij 3100 rpm weer inzakt, en vanaf 3500 rpm heb ik bijna geen druk meer (nog maar een halve centimeter in het geel..)

Hoe kan dit, en is dit af te stellen met bijv. de wastegate ofzo?!

Thnx :)

RedArrow68
Geregistreerd lid

Re: Drukverloop / hoeveelheid aan passen e.d

Bericht door RedArrow68 » zo 09 mei, 2004 15:45

Niemand?! :oops: :cry: :shock:

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » zo 09 mei, 2004 16:51

Als ik het goed heb, heeft een Red Arrow ook een APC. Hierin zitten 3 potmeters (P, F, K of P01, P02 en P03). Op de site van turboteam europe (via bv saab.pagina.nl) is vermeld wat de functie van iedere pot is en wat je kunt instellen.
Ik heb zelf net mijn zwarte APC omgebouwd naar een rode, en ook 2 potmeters aangepast. Ik had hetzelfde: kwam ook maar 3/4e van oranje. Nu komt die in rood. Na ongeveer 3 sec gaat de wastegate open en blijft de meter precies tussen oranje en rood inhangen

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » do 13 mei, 2004 13:15

Je kunt idd ook proberen de waistgate iets strakker te zetten zoals ik dit aan hoor word de druk tegen de klep gewoon te hoog om hem dicht te houden,mischien een lek membraan maar ik zou hem eerst iets strakker zetten en even kijken wat hij hiermee doet.

RedArrow68
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow68 » do 13 mei, 2004 23:31

Dank u! :D

MaxPower
Geregistreerd lid

Bericht door MaxPower » do 22 jul, 2004 20:30

Zou iemand precies kunnen vertellen hoe je die waste gate strakker zet?
dank!

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » do 22 jul, 2004 23:06

Das makkelijk:Ga onder de auto liggen en kijk naar je turbo.
Je ziet daar aan hangen een ronde pot met in het midden een stangetje,het uiteinde zit op de waistgate.
Je haalt het stangetje los v/d waistgate draait hem hooguit 2 slagen strakker en voila!!

MaxPower
Geregistreerd lid

Bericht door MaxPower » vr 23 jul, 2004 14:09

Maar die ronde pot is toch de waistgate? Of begrijp ik het verkeerd?
:?: :?:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 23 jul, 2004 14:53

Om het wat duidelijker te maken, heb ik even een foto genomen van een Garrett T25 turbo.

De ronde pot met de stang eraan is de wastegate actuator. Er zit een nippel aan waar een vacuumslang op is aangesloten. Wanneer er overdruk via de slang tegen een membraan in de pot drukt, wordt de stang naar buiten geduwd. De stang opent dan het klepje dat je op de foto ziet. Als de klep open staat, kan een gedeelte van de uitlaatgassen direct de turbo verlaten zonder de turbine aan te drijven. Hiermee kan de turbodruk op een gewenst niveau worden gehouden.

Kortom het 'doosje met stangetje' is de wastegate actuator, het klepje in de turbo is de wastegate.

Afbeelding

MaxPower
Geregistreerd lid

Bericht door MaxPower » vr 23 jul, 2004 15:35

Jullie zijn geweldig!

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 04 sep, 2004 16:13

Een vraagje nog: Moet je als je de druk wil verhogen het stangetje dan langer of juist korter maken? Is het een kwestie van het boutje los draaien, het stangetje een (tweetal?) slag draaien en dan het boutje weer monteren?

Gr,

Dennis

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » za 04 sep, 2004 16:57

Stangetje korter=basis druk omhoog stangetje langer is basis druk omlaag.
Doe dit altijd heel voorzichtig.nooit meer als twee slagen per keer en dan even kijken hoe het rijd.

Mvg.

Edwin

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 04 sep, 2004 18:54

Ok, korter dus.... een expert vertelde me dat deze juist langer moest, alhoewel ik daar zelf m'n vraagtekens bij had. Net het stangetje langer gemaakt, ongeveer 2 a 3 slagen, nu heb ik 0,1 bar minder druk (normaal 0,4 bar, nu 0,3). Ik moet hem dus de andere kant opdraaien. Bedankt voor de info!

Werkt trouwens niet echt prettig naast zo'n loeihete turbo :?

Greetz,

Dennis

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » za 04 sep, 2004 20:55

merk je het wel dat de turbo er later in komt en langer door gaat?
mvg bennie

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 04 sep, 2004 22:28

Ik heb de boel weer de andere kant op gedraaid en zit nu weer op m'n oude druk, zelfs ietsje hoger, net boven de 0,4 bar (eerst haalde hij het net niet). Nu alleen nog even voor elkaar krijgen dat ik de schroefdraad verder schoonkrijg om het boutje wat verder los te kunnen draaien en dan draaien we het nog een klein stukje verder.

Bedankt voor de info!

Greetz,

Dennis

Plaats reactie