Saab 900 T8 APC K-Jet loopt te arm

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Swabie
Geregistreerd lid

Saab 900 T8 APC K-Jet loopt te arm

Bericht door Swabie » di 20 aug, 2013 17:35

Beste forummers,

Ik ben afgelopen maandag op de testbank geweest omdat ik graag wilde weten wat het vermogen was van mijn auto en hoe de AFR was over het complete toerenbereik. Wat bleek was dat de auto over het algemeen veel te arm liep, en dan voornamelijk bij hogere toerentallen.

De motor loopt opzich best goed, soms lijkt het alsof hij iets inhoudt en een beetje stottert maar dit is heel lichtjes.

Afbeelding

Hierboven de testuitdraai waar te zien is dat de auto te arm loopt. De auto rijdt met de volgende afstelling:

-basisturbodruk 0,3 bar (bij volgas max 0,7)

Voor de rest is de auto standaard en zijn er geen dingen veranderd. De auto rijdt gemiddeld 1:8 en daarom vindt ik het vreemd dat de testbank aangeeft dat hij te arm loopt.

Mijn vraag aan jullie is of jullie misschien weten wat er aan de hand is en hoe de auto rijker te laten lopen eventueel.

Groeten,

Matthijs :O:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 900 T8 APC K-Jet loopt te arm

Bericht door Krizzie » di 20 aug, 2013 17:53

Neem aan dat er achterin de uitlaat gemeten is?

Als het een T8 met APC, Intercooler en katalysator is dan zijn je vermogens scores meer dan prima. Dan zou je bijna denken dat de AFR waarde niet klopt..

Swabie
Geregistreerd lid

Bericht door Swabie » di 20 aug, 2013 18:11

Er is inderdaad achter in de uitlaat gemeten, het is een T8 met APC en intercooler, maar zonder katalysator, ik zit ook te twijfelen aan de AFR ratio. Als ik 1:8 rijdt zou je toch denken dat er genoeg peut ingespoten wordt.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 20 aug, 2013 18:24

Zonder kat. zijn de scores ook prima (155pk werd toen aangehouden)

Met een breedband lambdasonde weet je zeker of het mengsel goed is.

Hebben ze hem trouwens echt tot 6500rpm gejaagd? :twisted:

Swabie
Geregistreerd lid

Bericht door Swabie » di 20 aug, 2013 21:01

Krizzie schreef:Zonder kat. zijn de scores ook prima (155pk werd toen aangehouden)

Met een breedband lambdasonde weet je zeker of het mengsel goed is.

Hebben ze hem trouwens echt tot 6500rpm gejaagd? :twisted:
Haha ja dat hebben ze echt gedaan, ik weet niet waar nomaliter de toerenbegrenzer zit maar ik deed op het laatst een paar stappen achteruit omdat ik dacht dat er iets ging ploffen :twisted:

Zo'n breedband lambdasonde kan ik wel eens proberen heb ik inderdaad zekerheid waar kan ik die het beste kopen, ik weet dat ze aardig duur zijn.

Swabie
Geregistreerd lid

Bericht door Swabie » di 20 aug, 2013 21:13

Nu ik even nadenk over die toeren, ik heb dat originele brandstofpomprelais er niet meer inzitten waardoor hij ook geen begrenzer meer heeft, was ik vergeten te zeggen tegen de man van de testbank ;-|+

Swabie
Geregistreerd lid

Bericht door Swabie » di 20 aug, 2013 22:13

Net een Innovate LC wideband besteld dus ik ga de proef op de som nemen

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » di 20 aug, 2013 23:15

Mischien dat je ontsteking niet juist staat/iets mis mee is of dat er bij vol gas/turbodruk geen extra peut ingespoten word doordat er iets stuk is aan de extra peutmodus :idea:

Swabie
Geregistreerd lid

Bericht door Swabie » wo 21 aug, 2013 18:23

Ja zou kunnen maar ontsteking staat goed, is de warmloopregelaar voor extra peut? Ik dacht via de vaccuumslang of niet. Ik wil niet riskeren dat hij echt te arm loopt

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » wo 21 aug, 2013 23:29

Swabie schreef:Ja zou kunnen maar ontsteking staat goed, is de warmloopregelaar voor extra peut? Ik dacht via de vaccuumslang of niet. Ik wil niet riskeren dat hij echt te arm loopt
wur zit je extra peut onder turbodruk op jaa en dat gaat via een vacuumslang...membraam in de wur kan lek zijn en dan doet hij zijn werk niet.Kan ook het zelfde probleem zijn met die vacuumpot die op je ontstekingshuis zit...dan verlaat hij de timing niet onder turbodruk en heb je ook een probleem.

Met RON95 en een buitenlucht van +20graden pingelt een T8 al bij 0,9bar dus zo heel veel marge zit er niet op.....klein probleem met je injectie/ontsteking en je draait onder turbodruk al snel een afr van 14 :wow:

Wel appart dat je verbruik 1 op 8 is :shock: je zou haast denken dat hij ergens benzine verliest.

Kan ook zijn dat je Co schroef arm staat(word wel eens gedaan voor de apk) en hierdoor alles aan de arme kant zit.

meten achter in de uitlaat is altijd minder dus denk dat je in de praktijk wel ergens tussen de AFR 12.5 en 13.5 zit maar dat zul je straks mooi kunnen zien als je die breedbandcontroller/sonde in de downpipe hebt hangen.

Swabie
Geregistreerd lid

Bericht door Swabie » do 22 aug, 2013 9:35

Yo joachiem bedankt voor je reactie man kan ik erg waarderen. Zogauw ik de breedbandsonde heb zal ik hier laten weten hoe hij loopt. Iemand hier die voor een kleine vergoeding dat ding erin kan lassen? Anders moet ik lasapparaat huren.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » do 22 aug, 2013 10:09

Swabie schreef:Yo joachiem bedankt voor je reactie man kan ik erg waarderen. Zogauw ik de breedbandsonde heb zal ik hier laten weten hoe hij loopt. Iemand hier die voor een kleine vergoeding dat ding erin kan lassen? Anders moet ik lasapparaat huren.
als jij zorgt voor een lasbung ben je welkom en kan ik ook wel even kijken of ik verder iets geks kan vinden.

Swabie
Geregistreerd lid

Bericht door Swabie » za 30 mei, 2015 22:03

Tijdje geleden alweer, maar heb de wideband sensor eindelijk kunnen gebruiken. Bij volgas in de 5e versnelling heb ik een afr van 14 en hoger. Dit lijkt mij niet goed. Iemand een idee?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 31 mei, 2015 1:57

14 a 15 hoor je te hebben bij cruise snelheden en stationair, onder last hoort dat rond de 12 a 13 te zijn.

K-Jet heeft toch iets van een stelschroef waar je het mengsel mee kunt afstellen?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 31 mei, 2015 5:09

je kan de druk afstellen maar Co schroef draaien heb je niet veel aan...kun je wel mooi stationair mee afstellen en tijdens gewoon constant rijden nu je een afr meter hebt.

Ik gok toch dat er iets is met de extra peut die er ingespoten moet worden...hangt van je bouwjaar af welk systeem hiervoor op zit.
je hebt ze met een extra vacuum slang op de wur zelf of een volgas schakelaar onder je gasklep die zorgt voor extra peut.

Plaats reactie