Catvervanger 900
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
Catvervanger 900
Wie heeft zijn originele cat vervangen door een alternatief?
-
(R)ed
- Lid van verdienste
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
-
Twan
- Geregistreerd lid
Ik heb bij mijn c900 turbo de kat vervangen door een speciale vervanger/demper van Abbott - aangezien dat ook de rest van de uitlaat al Abbott was.
Ervaringen: Duidelijk meer koppel met lage toeren, hij loopt eigenlijk veel beter als ik door de stad rij. Met een lange overbrenging had ik altijd het gevoel dat ik in te lage toeren reed in z'n 3, maar nu niet meer.
Het geluid is er wel luider van geworden... ik begrijp dat dit met een gewone pijp vervanger (zonder demper) nog meer is. Vind het zelf nu wel goed, maar had iets minder gekunt.
Twan.
Ervaringen: Duidelijk meer koppel met lage toeren, hij loopt eigenlijk veel beter als ik door de stad rij. Met een lange overbrenging had ik altijd het gevoel dat ik in te lage toeren reed in z'n 3, maar nu niet meer.
Het geluid is er wel luider van geworden... ik begrijp dat dit met een gewone pijp vervanger (zonder demper) nog meer is. Vind het zelf nu wel goed, maar had iets minder gekunt.
Twan.
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Binnenkort krijgt m'n classic i 8v er 1 ondergebouwd, ff tijd voor vinden..
Pas gekocht van iemand op de onderdelenmarkt te Rhenen. Ik kon voor dat geld zelf niet gaan tobben weet ik wel
.
Hij had er verschillende nw als verv. voor 2 typen kat's en tevens ook sets ivm optimalisering vermogen indien voorzien van APC.
Cornell
Pas gekocht van iemand op de onderdelenmarkt te Rhenen. Ik kon voor dat geld zelf niet gaan tobben weet ik wel
Hij had er verschillende nw als verv. voor 2 typen kat's en tevens ook sets ivm optimalisering vermogen indien voorzien van APC.
Cornell
-
karel koekjes
- Geregistreerd lid
-
Thom
- Donateur

kat vervanger
ik heb er ook nog een over, voor de liefhebber. Voor een turbo, nieuw en origineel Saab.
gr
Thom
gr
Thom
-
Vyv
- Moderator + Donateur

-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
En komt die auto dan nog door de APK? Dat er een kat. in zit staat toch op het kentekenbewijs? Of zet je net voor de APK die kat er weer tussen?Red Arrow schreef:.. bij mij R.A. De Cat ertussenuit gehaald
Ik heb wel van mensen gehoord die de inhoud van de kat. er uit slaan en het dan lege huis weer monteren. Dat zien ze bij de APK niet, of het zou aan het te hoge CO moeten zijn.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Oude discussie inderdaad, deze moet optisch aanwezig zijn en mag niet hoger dan een bepaalde CO waarde hebben.Red Arrow schreef:Opletten, we gaan nu weer terug naar een oude discussie:
Wanneer er K6 op je kenteken staat mag je ongestraft de cat. ertussenuit vissen.
Dit is met alle auto's zo tot pakweg 1992, hierna is er U9 op het kenteken gekomen en mocht de cat. niet meer verwijderd worden.
We weten het snel genoeg, einde deze maand (heb tot 29 juli maar wil voor de vakantie) gaat mijn auto naar de APK, zonder kat, een leeggeklopte wel.
-
Twan
- Geregistreerd lid
Inderdaad - even zoeken in dit topic en we vinden:Red Arrow schreef:Opletten, we gaan nu weer terug naar een oude discussie
Bij mij (1-7-1991) staat er U9 op het kenteken bewijs, maar ik heb onlangs een nieuwe APK gekregen zonder kat.bassie8 schreef:Viergasmeting
Auto’s met een benzine- of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later moeten een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt. Auto's van na 1-1-1993 krijgen een viergasmeting en dus moet ook het lambdagetal/HC (koolwaterstoffen) goed zijn.
CO meting
Alle auto's moeten voldoen aan de gestelde maximale CO uitstoot. De toegestane hoeveelheid is afhankelijk van het bouwjaar van de auto. Het makkelijkste is om te kijken op het kentekenbewijs welke code erop staat.
K6 = 1,5% CO
U9 = 0,5% CO
Volgens de wet moet elke auto na 31-12-1992 een katalysator onder de auto hebben. Auto`s die voor die datum zijn geproduceerd zijn dus niet verplicht een katalysator te hebben maar moeten echter wel aan de maximale CO uitstoot voldoen.
Het kan dus echter wel voorkomen dat er bij een auto van voor 31-12-1992 een katalysator onder de auto zit, deze hoeft dan officieel niet aanwezig te zijn en zal ook gewoon goedgekeurd worden als de uitstoot niet boven de toegestane hoeveelheid komt.
Twan.
-
turboflix
- Donateur

-
taaffert
- Geregistreerd lid