Tunen & automatische versnellingsbak

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
frits 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door frits 9-3 » zo 27 jul, 2014 9:20

Na 491 km was het weer raak, weer LP. ;-|+ ;-|+ ;-|+

Iemand nog tips, behalve dan misschien om het roetfilter er toch maar uit te laten halen met een software aanpassing?

Wie heeft hier positieve ervaringen mee? Ik zal toch niet de enige zijn,..... hoop ik. :shock:
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, Volvo V70 D5 Summum, Volvo XC60 D3 naar Volvo XC70 D4 (5 cil, 2014) en Saab Cabriolet 1.8t Hirsch. :O:

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 10781
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door johnb52 » zo 27 jul, 2014 9:21

Vyv heeft dit ook net gedaan, zie zijn topic.
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007

Gebruikersavatar
frits 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door frits 9-3 » zo 27 jul, 2014 9:40

Link?
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, Volvo V70 D5 Summum, Volvo XC60 D3 naar Volvo XC70 D4 (5 cil, 2014) en Saab Cabriolet 1.8t Hirsch. :O:

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 10781
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door johnb52 » zo 27 jul, 2014 10:20

viewtopic.php?f=8&t=137777&p=1542689#p1542689" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007

Gebruikersavatar
frits 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door frits 9-3 » ma 28 jul, 2014 10:45

Vanmorgen laten uitlezen, roetfilter verstopt melding. Regeneratie laten doen, daarna auto op de brug, forte spuitbuis via druksensor gat in roetfilter gespoten en weer geregenereerd. Kwam een hoop witte rook uit mijn uitlaten :shock: . Nu eerst maar weer :O: :O:

Kreeg ook nog de tip om zo nu en dan de automaat terug te zetten op hand en dan op een hoger toerental (3000) te rijden om de regeneratie op te wekken tijdens mijn woon werk van 130 km per dag. Ik begrijp dat achtergrond uiteraard wel, maar de niet goed werkende milieu besparende maatregelen op de motor laten je nu noodgedwongen dingen doen die juist weer niet milieubesparend zijn. :shock:

Vreemd is dat het 30.000km goed geweest is. Misschien door de niet goed werkende verstuiver het roetfilter steeds net tot het randje verontreinigd, waardoor ook snel weer te vervuild met LP als gevolg? Zeg het maar. Ik hoop dat de forte behandeling nu letterlijk iets meer lucht geeft, want de mogelijkheden om een definitieve oplossing te vinden raken zo langzamerhand wel uitgeput. :(
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, Volvo V70 D5 Summum, Volvo XC60 D3 naar Volvo XC70 D4 (5 cil, 2014) en Saab Cabriolet 1.8t Hirsch. :O:

Gebruikersavatar
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door AR » ma 28 jul, 2014 11:13

Roetfilter laten modificeren is de enige oplossing welke alle problemen wegneemt. Niet chic, wel resoluut en doeltreffend.
Ik was een van de eerste hier op het forum met een MY2008 TTID Aero, welke ook nog getuned was door BSR. Resultaat, 1e 40.000 geen problemen, vervolgens om de 1000km ellende met regeneren, roetfilter vervangen, turbo's vervangen, sensoren vervangen, EGR vervangen etc. Uiteindelijk op mijn risico het roetfilter aangepast en alle problemen op. Resultaat was zelfs een lagere uitstoot bij de testen dan met een half werkend/vervuild roetfilter.

Gr Arco
Speelgoed:
- Saab 9-3 2.0 Stage 5 305/440 MY2001 Steel Grey Metallic
- Porsche 911 Carrera 2 340/380 MY2002 Guards Red
- Ducati ST4s 996 MY2003 Ducati Red
- Yamaha XJ600S Cafe Racer MY1992 Gulf Blue

Gebruikersavatar
frits 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door frits 9-3 » ma 28 jul, 2014 14:18

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt om a.s. vrijdag de boel even "recht" te laten zetten. Heeft nu lang genoeg geduurd en ben er nu wel klaar mee.

Laat hier weten hoe het afloopt.
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, Volvo V70 D5 Summum, Volvo XC60 D3 naar Volvo XC70 D4 (5 cil, 2014) en Saab Cabriolet 1.8t Hirsch. :O:

Gebruikersavatar
frits 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door frits 9-3 » zo 03 aug, 2014 15:54

Is klaar. Loopt prima en nog 1l/100km minder verbruik ook. Over milieubelasting gesproken. :shock:

Bij een testrit kreeg ik het advies om mijn motorsteunen te laten vervangen en de versnellingsbakolie idem. Dat bleek inderdaad een goed advies te zijn, geen schokkende bewegingen meer van mijn motorblok door gas geven en gas loslaten en de automaat schakelt nu ook weer soepel terug i.p.v. met een kleine schok. Daar kom je ook alleen maar achter als je een testrit maakt men een expert. Zelf wen je langzaam aan dit soort afwijkingen.

Het was een lange dag, door een lange rit van en naar Oisterwijk en redelijk wat werk aan mijn auto, maar het resultaat, notabene incl. aangeboden lunch, lijkt erg goed. Nu eerst even de nodige kilometers maken. :O:
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, Volvo V70 D5 Summum, Volvo XC60 D3 naar Volvo XC70 D4 (5 cil, 2014) en Saab Cabriolet 1.8t Hirsch. :O:

Gebruikersavatar
iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1719
Lid geworden op: di 01 jan, 2013 22:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door iluvsanela » zo 03 aug, 2014 19:14

Ik ben benieuwd hoe het bevalt zonder die meuk :wink:
En vooral hoeveel probleemloze kilometers je weer kunt maken.
Verkocht: Saab 9-3 SS 1.8t Vector '03 Steel Grey
Opvolger: Honda FR-V 1.7i '05 Donkergrijs 6 zits "Japanse Multipla"

Gebruikersavatar
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door AR » zo 03 aug, 2014 22:09

Wat hebben ze nu uiteindelijk gedaan?

Gr Arco
Speelgoed:
- Saab 9-3 2.0 Stage 5 305/440 MY2001 Steel Grey Metallic
- Porsche 911 Carrera 2 340/380 MY2002 Guards Red
- Ducati ST4s 996 MY2003 Ducati Red
- Yamaha XJ600S Cafe Racer MY1992 Gulf Blue

Gebruikersavatar
frits 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door frits 9-3 » zo 03 aug, 2014 22:40

Roetfilter leeggehaald en EGR afgeblind met automanagement software aanpassing.
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, Volvo V70 D5 Summum, Volvo XC60 D3 naar Volvo XC70 D4 (5 cil, 2014) en Saab Cabriolet 1.8t Hirsch. :O:

Gebruikersavatar
frits 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door frits 9-3 » za 09 aug, 2014 9:51

Inmiddels 1200 km verder. Heb de indruk dat de auto steeds beter gaat lopen. Reageert sneller bij inhaalacties. Paar keer kick-down gedaan om te zien of er meer rook uit de uitlaat komt, lijkt er niet op. Nog een keer in de avond testen als het donker is en iemand achter mij rijdt. :O:
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, Volvo V70 D5 Summum, Volvo XC60 D3 naar Volvo XC70 D4 (5 cil, 2014) en Saab Cabriolet 1.8t Hirsch. :O:

DVR001
Geregistreerd lid
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 30 jul, 2012 19:25
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door DVR001 » za 20 jun, 2015 20:51

Weet iemand hoeveel koppel de automaatbak aankan want de ene zegt 388 de andere 430nm...
Ik zou het willen weten omdat ik graag naar stage 5 van maptun wil gaan maar ik wil de automaatbak wel niet stuk hebben.
Saab 9-3, 1.8t vector, 2003

Daan Van Rillaer
Belgie

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door Thieuke » zo 21 jun, 2015 20:07

Er zijn officiële getallen van de fabriek (aisin warner) maar daar zit natuurlijk wat reserve in.

Evo is volgens mij tot nog toe het verste gegaan met zijn tunes, en volgens mij heeft hij meerdere blokken versleten (deels door pech buiten tunen om) maar geen automatische versnellingsbakken.....

En dat was meer dan 420 Nm (wat volgens mij de max is officieel, maar ben daar niet 100% zeker van).
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door ReinO » zo 21 jun, 2015 20:47

Samen met tanisha besloten om de nm s op 460 te zetten bij 290pk. Ik zal laten weten hoe dat gaat.
Hij zal het wel aankunnen alleen Hoe lang. De reservebak ligt al klaar by the way.
En waarschijnlijk vaker de bakvloeistof/olie verversen. De huidige was na 8000 km al gewoon zwart.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie