Tunen & automatische versnellingsbak

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
DVR001
Geregistreerd lid
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 30 jul, 2012 19:25
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door DVR001 » zo 21 jun, 2015 21:35

Dus tunen naar 400nm zou normaal geen probleem mogen zijn voor de 93ss automaat 5 versnellingen?
Saab 9-3, 1.8t vector, 2003

Daan Van Rillaer
Belgie

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door ReinO » zo 21 jun, 2015 21:38

Ik zou het niet durven adviseren omdat ik het niet weet, een kapotte bak vervangen kan kostbaar zijn.
Dus even naar een echte expert, vd bosch bijv.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Orion
Geregistreerd lid
Berichten: 172
Lid geworden op: di 09 dec, 2008 15:28
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door Orion » ma 22 jun, 2015 11:16

Ik zit met dezelfde vraag. Wanneer ik overal rond kijk, dus ook bij Amerikaanse tuners, wordt meestal rond 380 Nm begrensd en wordt meer enkel op eigen risico gedaan. Vergeet niet dat onze bakken ver van nieuw meer zijn...

P.S.: Om even op de roetfilterdiscussie terug te komen, de bedoeling van een roetfilter is om in stedelijk gebied minder roet uit te stoten en in onbewoond of minder dichtbevolkt gebied (de snelweg dus) alles te dumpen d.m.v. "regeneratie". Men verplaatst enkel het probleem. Ben je echt milieubewust, rijd dan geen diesel. LPG is de meest milieuvriendelijke courante brandstof.
2006 9-3 SE 1.8t Arc aut BRC Sequent LPG stage 1
1995 900ng 2.0 Turbo
2012 Abarth Punto Evo EsseEsse
1991 Honda Prelude 2.0i-16
1998 Ducati Monster 600
2000 Aprilia RSV Mille

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door Thieuke » ma 22 jun, 2015 12:13

Ik heb op 420 Nm gereden, niks aan het handje.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

DVR001
Geregistreerd lid
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 30 jul, 2012 19:25
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door DVR001 » ma 22 jun, 2015 12:32

Net bij Tholen gehoord en daar zeggen ze dat de automaatbak 440Nm kan hebben dus zeker geen probleem.
Saab 9-3, 1.8t vector, 2003

Daan Van Rillaer
Belgie

maikel2.0t
Geregistreerd lid
Berichten: 1018
Lid geworden op: zo 10 mar, 2013 0:19
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door maikel2.0t » ma 22 jun, 2015 12:48

Orion pak dan e85 das nog schoner hahaha
Saab 9-5 2.3 turbo aero estate 2002 handbak
Saab 9000 2.3 turbo aero 1995 automaat

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door Thieuke » ma 22 jun, 2015 13:19

En haast nergens meer te tanken.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
Orion
Geregistreerd lid
Berichten: 172
Lid geworden op: di 09 dec, 2008 15:28
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door Orion » ma 22 jun, 2015 14:13

Niet als je de invloed ervan op de wereldvoedselproductie ook in acht neemt. :P

@DVR: let op dat dit voor de correcte bak is, er is ook een zesversnellingsautomaat en die kan meer hebben!
2006 9-3 SE 1.8t Arc aut BRC Sequent LPG stage 1
1995 900ng 2.0 Turbo
2012 Abarth Punto Evo EsseEsse
1991 Honda Prelude 2.0i-16
1998 Ducati Monster 600
2000 Aprilia RSV Mille

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door ReinO » vr 26 jun, 2015 5:25

:offtopic:

@orion: heb je al die bewegende machines in je onderschrift nog in je bezit of heb je ze bezeten? Goeie smaak trouwens!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Orion
Geregistreerd lid
Berichten: 172
Lid geworden op: di 09 dec, 2008 15:28
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door Orion » ma 29 jun, 2015 17:24

@ReinO:

Die bezit ik momenteel, ja. Dank je! :mrgreen: Enkel de NG en de Prelude zijn momenteel defect en off-the-road en zullen dat wel eventjes blijven tot ze oldtimerstatuut krijgen (wegentaks, verzekering bijna gratis). In mijn 12-jarige carrière zitten o.a. twee Mini's 998, Alfa 33 1.7ie, Alfa 155 V6, Fiat Coupé 20VT, BMW E46 325Ci... vervat. Stuk voor stuk goede herinneringen aan, de slechte vergeten we liever even. :)

Weetje : eigenlijk was ik op zoek naar een 9-5 Estate toen ik per toeval op deze 9-3 viel als offer I could not refuse. Ik vind uw smaak dus ook smetteloos! :wink:
2006 9-3 SE 1.8t Arc aut BRC Sequent LPG stage 1
1995 900ng 2.0 Turbo
2012 Abarth Punto Evo EsseEsse
1991 Honda Prelude 2.0i-16
1998 Ducati Monster 600
2000 Aprilia RSV Mille

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door ReinO » ma 29 jun, 2015 19:22

8) af en toe doe ik mijn werk op een gsxr 1000 my2015 met akrapovic zonder demper, zo leuk... .
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Orion
Geregistreerd lid
Berichten: 172
Lid geworden op: di 09 dec, 2008 15:28
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door Orion » di 30 jun, 2015 11:12

Sweet! 8) Ja, die moderne 1000'en zijn beesten! Ik rij dankzij het werk ook vaak met Suzuki. De nieuwe GSX-S1000 is behoorlijk aangenaam te noemen, bijna-Gixxer-power met de wind vol op de borst. Behoorlijk karaktervol voor een vierpitter ook. Moet je echt eens testrijden. :wink:
2006 9-3 SE 1.8t Arc aut BRC Sequent LPG stage 1
1995 900ng 2.0 Turbo
2012 Abarth Punto Evo EsseEsse
1991 Honda Prelude 2.0i-16
1998 Ducati Monster 600
2000 Aprilia RSV Mille

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door ReinO » vr 03 jul, 2015 11:28

:offtopic:

ik weet het niet hoor: je vangt wel erg veel wind en ik kruip meestal helemaal achter mijn kuip. In Duitsland tik altijd de 299km/u even aan, daar heb je
met deze motor niet heel lang voor nodig, maar de wind die je dan om de oren vliegt: mega. Op de tomtom haalt ie de 314.
In een motorblad kwam hij ook nog eens altijd als 'langzaamste/ minst snelle' van het setje supersport naar voren..... . hoe hard gaan die anderen dan wel niet?

on topic maar weer.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2684
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door J.vandermeulen » zo 16 jan, 2022 15:03

Bij een 9-5 aero van 2007 zit er bij de 260 pk versie een behoorlijk verschil in acceleratie en verbruik. Wordt dat verschil door tuning geringer?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5546
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Tunen & automatische versnellingsbak

Bericht door evo » zo 16 jan, 2022 15:40

Ik snap je vraag niet.
Accelleratie is iets wat je bijv in meter per seconde kwadraat uit drukt.
Verbruik kun je bijvoorbeeld uitdrukken in liters per honderd kilometer. Zit geen relatie tussen... :roll:

Of bedoel je het verschil in acceleratie tussen een handbak en een automaat en het verschil in verbruik tussen een handbak en automaat? Op papier?

Met een goede tune kun je de acceleratie ongeveer gelijk krijgen. Ligt natuurlijk ook aan de vaardigheid van de bestuurder. Verbruik is wat lastiger. Rijdt je veel stukken buiten de bebouwde kom, waar je bak oa langere tijd in lockup kan draaien. Zullen de verbruikcijfers redelijk in de buurt komen. Korte langzame stukken zijn met een automaatbak echter voor het verbruik funest.

Ik zou zeggen: kom langs en probeer het uit :O:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Plaats reactie