voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Bericht
door dasdaas » wo 21 jun, 2006 17:46
Wie kan mij meer vertellen over deze mod? Heb er eentje gevonden voor mijn (to be) 900t16 uit 1985. Motorblok ligt er momenteel uit en kan em dus niet zelf testen.
Weet dat het geen originele saab-APCmod is, maar kan er verders niks over vinden... SPG9 blijkt niet meer te bestaan...
Wie durft mag em ook wel eens testen hoor....
daan
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Bericht
door SpeekTuning » wo 21 jun, 2006 22:02
dasdaas schreef:Wie kan mij meer vertellen over deze mod? Heb er eentje gevonden voor mijn (to be) 900t16 uit 1985. Motorblok ligt er momenteel uit en kan em dus niet zelf testen.
Weet dat het geen originele saab-APCmod is, maar kan er verders niks over vinden... SPG9 blijkt niet meer te bestaan...
Wie durft mag em ook wel eens testen hoor....
daan
Was dat die op Ebay? SPG9 "was" of "is" een super leuk bedrijf met goede producten. Ik heb er ooit mijn dikke injectoren vandaan gehaald.
Een stage 6

?? Wat moet dat wel niet voor turbodruk brengen?
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Bericht
door dasdaas » wo 21 jun, 2006 23:34
speektuning schreef:
Was dat die op Ebay? SPG9 "was" of "is" een super leuk bedrijf met goede producten. Ik heb er ooit mijn dikke injectoren vandaan gehaald.
Een stage 6

Zozo... ook actief op ebay zie ik???

Tis em inderdaad hoor!

This is upgraded APC box for 83-85 Saab turbo SPG. Its from 85 Saab 900 SPG with 16v engine. This is spg9's max stage for this box making rock solid 16psi of boost (3mm into red). Many boxes flactuate with boost meaning the boost will go to red then go back. This APC unit gives steady boost on bone stock car with 6psi of base boost. This is not factory red box, this is former group 6 performance shop maximum upgraded box. NOTE: Your engine has to be in great condition, any engine knock do to heavy wear will trick the knock sensor and you will not get full boost. Use premium fuels.
De verkoper zegt dus dat ie +/- 16 bar druk geeft, zonder inzakken. Zoals alles op ebay moet je het natuurlijk maar geloven, maar de prijs die ik heb betaald is het gokje wel waard.
Aanbod om em eens uit te testen in een verder goeie 900T16 met eerste type APC staat overgens nog steeds hoor...
daan
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » wo 21 jun, 2006 23:48
Volgens mij hoorde deze
website er bij. Het lijkt er idd op dat ze hun deuren sluiten.
Leuke upgrade, Dasdaas! Enig idee hoeveel pk/Nm zoiets oplevert? Zou hetzelfde niet te bereiken zijn door een grijze APC-kast te modden?
-
Thom
- Donateur

Bericht
door Thom » wo 21 jun, 2006 23:52
met 16 bar druk ontploft je motor zo'n beetje ... je bedoelt 16 PSI denk ik, de Amerikaanse maat. Even delen door 14,7, dus ruim 1 bar. Ik heb ook zo'n box liggen maar heb hem ook nog niet kunnen testen. Er zitten aansluitingen op om de turbodruk handmatig vanuit de cockpit in te stellen. Ben benieuwd hoe het werkt. Ik kreeg het dringende advies om ook grotere injectoren te monteren.
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » do 22 jun, 2006 0:02
Ik vermoedde dat Dasdaas 1,6 bar bedoelde.
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Bericht
door dasdaas » do 22 jun, 2006 1:16
Thom schreef:met 16 bar druk ontploft je motor zo'n beetje ... je bedoelt 16 PSI denk ik, de Amerikaanse maat. Even delen door 14,7, dus ruim 1 bar. Ik heb ook zo'n box liggen maar heb hem ook nog niet kunnen testen. Er zitten aansluitingen op om de turbodruk handmatig vanuit de cockpit in te stellen. Ben benieuwd hoe het werkt. Ik kreeg het dringende advies om ook grotere injectoren te monteren.
jajaja je hebt gelijk hoor.... bedoelde idd PSI! Als je goed kijkt naar het plaatje zie je dat er inderdaad 3 gaatjes zitten in de voorkant. Het instellen van de F, P en zelfs K pot kan hierdoor zonder de kast open te schroeven. Alleen de achterbank omhoog (of eruit!!!

) is genoeg!
Verder denk ik niet dat grotere injectoren alleen de weg naar meer power opent. Dan moet je neem ik aan ook je ecu aanpassen. Al dan niet in combinatie met het verhogen van je benzinedruk?
Maar wie wil em nou es proberen??????

niemand die durft???
daan
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » do 22 jun, 2006 1:27
dasdaas schreef:jajaja je hebt gelijk hoor.... bedoelde idd PSI!
16 gedeeld door 14,7 = ongeveer 1,1 bar. Da's toch niet eens zoveel? Of mis ik iets?
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Bericht
door SpeekTuning » do 22 jun, 2006 8:09
Brinky wil em wel proberen

En ik wil dan wel ff meehelpen met testen .........
Ik zou niet alleen de kast monteren zonder ook iets aan de brandstoftoevoer te doen. Het kan goed zijn dat met deze "vette" kast de motor straks veels te arm loopt.
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Bericht
door joachiem » do 22 jun, 2006 8:27
dasdaas schreef:speektuning schreef:
Een stage 6

Zozo... ook actief op ebay zie ik???

Tis em inderdaad hoor!

This is upgraded APC box for 83-85 Saab turbo SPG. Its from 85 Saab 900 SPG with 16v engine. This is spg9's max stage for this box making rock solid 16psi of boost (3mm into red). Many boxes flactuate with boost meaning the boost will go to red then go back. This APC unit gives steady boost on bone stock car with 6psi of base boost. This is not factory red box, this is former group 6 performance shop maximum upgraded box. NOTE: Your engine has to be in great condition, any engine knock do to heavy wear will trick the knock sensor and you will not get full boost. Use premium fuels.
De verkoper zegt dus dat ie +/- 16 bar druk geeft, zonder inzakken. Zoals alles op ebay moet je het natuurlijk maar geloven, maar de prijs die ik heb betaald is het gokje wel waard.
Aanbod om em eens uit te testen in een verder goeie 900T16 met eerste type APC staat overgens nog steeds hoor...
daan
Mooi rood verfje

en leuk stikertje met tekst er op en het
ziet er wel leuk uit van de buitenkant

-
John.K
- Geregistreerd lid
Bericht
door John.K » do 22 jun, 2006 8:36
Let op je hebt verschillende versies, de group9 box(zwart of rood)
Deze worden nog gemaakt.
En een group6 box wat een gemodificeerde zwarte box is naar dezelfde specificaties als de group 9 specs evt rood gespoten.
Group 6 is al sinds 1999 niet meer actief.
Heb zelf de group 9 stage3 (gemodificeerde red box)en ja dat werkt maar je zit echt op het randje draai nu zelf 1,4 bar en kom tot einde rood waarna hij bij vol gas blijft hangen tot 2/3e rood.
Blok moet dus echt goed zijn wil je de boel niet aan gort rijden.
Goedkoper en net zo goed is zelf de box modificeren.
Temeer omdat het resultaat hetzelfde kan zijn als je de box goed tweaked.
John
http://www.group9performance.com/invent ... atalogid=1
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Bericht
door dasdaas » do 22 jun, 2006 8:59
joachiem schreef: Mooi rood verfje

en leuk stikertje met tekst er op en het
ziet er wel leuk uit van de buitenkant

de rode verf is idd een beetje cheap.... En het stickertje... tja...

Maar het gaat er natuurlijk om wat het kastje allemaal kan he...
daan
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Bericht
door RoccoH » do 22 jun, 2006 10:00
dasdaas schreef:... Als je goed kijkt naar het plaatje zie je dat er inderdaad 3 gaatjes zitten in de voorkant. Het instellen van de F, P en zelfs K pot kan hierdoor zonder de kast open te schroeven. Alleen de achterbank omhoog (of eruit!!!

) is genoeg!
...
dat is standaard bij de APC-kastjes van voor 1986 die onder de achterbank zitten hoor. Heb hier nog een ongemodificeerde APC liggen voor een M85 T8, over de gaatjes zit dan een verzegelde afdekstrip.
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » za 24 jun, 2006 0:10
Hoeveel turbodruk moet een ongemodificeerde grijze APC eigenlijk geven?
-
MISTY
- Geregistreerd lid
Bericht
door MISTY » za 24 jun, 2006 10:45
brinky schreef:Hoeveel turbodruk moet een ongemodificeerde grijze APC eigenlijk geven?
0,8 bar.