95 2.0t tunen???

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Zweedsekracht
Geregistreerd lid

95 2.0t tunen???

Bericht door Zweedsekracht » do 20 mei, 2004 1:11

hallo,
ik ben nieuw hier en ik heb een vraag hoe kan ik de saab 2.0t van een kennis de pk's van 150 naar meer tunen? ik ben een leek op dat gebied..

zelf een 2.3T maar daar hoef ik niks aan te veranderen, die is al rap genoeg..tenzij...???

en heeft er iemand tips om de turbo tot zijn recht te laten komen?

alvast bedankt!

Jarod 8)

Marc
Lid van verdienste

Re: 95 2.0t tunen???

Bericht door Marc » do 20 mei, 2004 3:07

Hallo Jarod,

Neem hier eens een kijkje:

www.hirsch-performance.ch

www.maptun.com

Zoals je ziet, mogelijkheden genoeg :wink:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 20 mei, 2004 11:47

Je kan meer vermogen uit je 2,0 LPT halen door het monteren van een andere ECU. Dit is de computer die de motor aanstuurt. In de software van de ECU is de regeling van de turbodruk, ontsteking, inspuiting, etc. vastgelegd. Door de software te veranderen, kunnen deze parameters een andere waarde krijgen waardoor de motor meer vermogen gaat leveren.
Als het gaat om een 150 pk LPT heb je een T7 variant van de software nodig. Bij een zogenaamde stage 1 tuning hoeft er niets veranderd te worden, behalve de ECU. Bij een 154 pk T5 versie had er ook nog een solenoïde klep gemonteerd moeten worden. Dit is de magneetventielkep die de wastegate actuator aanstuurt.

Afbeelding

Wil je verder gaan dan stage 1, dan zal er ook hardware aangepast moeten worden. Door het monteren van een sportuitlaat kan de motor zijn uitlaatgassen makkelijker kwijt, waardoor hij beter gaat presteren. Vaak wordt er een uitlaat met minder restrictie gemonteerd vanf de cat. Het is echter het gedeelte vanaf de turbo tot aan de cat, de zogenaamde downpipe, die het grootste verschil maakt. Na montage van een dikke downpipe komt de turbo sneller op gang. Er kan bij lagere toeren dus meer turbodruk opgebouwd worden.

Afbeelding

Als dit allemaal nog niet genoeg is, kan je ook een andere intercooler, grotere turbo, scherpere nokkenassen, ander uitlaatspruitstuk, etc. monteren. Waarschijnlijk wil je zover voorlopig niet gaan :wink: .

Afbeelding

Oh ja.......luchtfilters. De verkopers beloven soms tot 10% vermogenswinst. Dit lijkt me wat optimistisch. Onder het mom "baat het niet, dan schaadt het niet" heb ik er ook eentje in mijn Saab, maar ik voelde geen verschil. Een voordeel van deze sportluchtfilters is wel dat je ze niet hoeft te vervangen. Ze kunnen schoongemaakt worden.

Afbeelding

Zweedsekracht
Geregistreerd lid

Bericht door Zweedsekracht » do 20 mei, 2004 23:56

ok bedankt! dat is in ieder geval een goeie optie.

heeft er verder iemand nog handige of speciale tips?

groeten :lol:

itrjdr
Geregistreerd lid

Bericht door itrjdr » vr 21 mei, 2004 0:01

heeft er verder iemand nog handige of speciale tips?
Vervang de standaard ECU door Maptun, of Hirsch (MapTun is zo rond de 1000,- EUR) en je zult versteld staan. Alleen ander software maakt heel veel uit. Dit is dus geen optie maar het begin. :wink:

Een (recente) 9-5 lpt is niet een auto waar je met allerhande slangetjes of anderssoortig klein spul mee aan de gang moet, vrijwel alles wordt electronisch geregeld. De hardware is standaard al voldoende gedimensioneerd tot ongeveer 240 pk. Meer vermogen betekent dus aanpassen van de motormanagement parameters en dat doe je dus door een ECU upgrade te plaatsen. Ik heb zelf een Stage 1 en ik kan je verzekeren dat de motor echt tot leven komt. 8)

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » vr 21 mei, 2004 7:55

wat een leuke avatar zweedsekracht... waar heb je die vandaan?

gr bram

Zweedsekracht
Geregistreerd lid

Bericht door Zweedsekracht » vr 21 mei, 2004 12:42

haha, tja ik moest er even 1 hebben. moet nog even een foto maken van mijn auto...

sorry! :P

Zweedsekracht
Geregistreerd lid

Bericht door Zweedsekracht » vr 21 mei, 2004 12:44

en bedankt voor de tip! ik zal eens gaan kijken bij tholen in B.O.Z!

groeten Jarod

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » za 22 mei, 2004 12:55

ik ben gevleid :D

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » di 18 apr, 2006 11:39

Is het mogelijk een 9-5 lpt van een ftp ecu te voorzien (als die bestaan tenminste)? Ik bedoel hiermee dat je voor de 9-3 twee varianten hebt op de 2.0 waarbij de ecu voornamelijk verschillend en uitwisselbaar is. Kan dit ook voor de 9-5? Ik zou in feite graag meer koppel hebben zonder een ovedreven pk-toename.
Juice

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 18 apr, 2006 17:46

Nee, want er is maar 1 versie 2.0 trionic 7 tbv de 9-5 geleverd en die schijnt toch anders te zijn dan de programmering van de 9-3. Saab levert wel een 190 pk upgrade, maar dan kan je net zo goed een stage 1 van maptun kopen.

Wat is trouwens het probleem met meer pk's naast meer koppel?

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » wo 19 apr, 2006 7:13

Jammer,

Inderdaad, die upgrade is niet interessant. Dan koop je beter een stage 1.
De voorkeur voor meer koppel tov pk's is louter verzkeringstechnisch. In België is is een van de dominante variabelen voor de premiebereking het aantal KW (~=pk) van de wagen. Er is natuurlijk de optie om de stage niet te melden bij de verzekering. Maar dan stel je je bloot aan regresmogelijkheden van de verzekering.

Juice

Plaats reactie