Je kan meer vermogen uit je 2,0 LPT halen door het monteren van een andere ECU. Dit is de computer die de motor aanstuurt. In de software van de ECU is de regeling van de turbodruk, ontsteking, inspuiting, etc. vastgelegd. Door de software te veranderen, kunnen deze parameters een andere waarde krijgen waardoor de motor meer vermogen gaat leveren.
Als het gaat om een 150 pk LPT heb je een T7 variant van de software nodig. Bij een zogenaamde stage 1 tuning hoeft er niets veranderd te worden, behalve de ECU. Bij een 154 pk T5 versie had er ook nog een solenoïde klep gemonteerd moeten worden. Dit is de magneetventielkep die de wastegate actuator aanstuurt.
Wil je verder gaan dan stage 1, dan zal er ook hardware aangepast moeten worden. Door het monteren van een sportuitlaat kan de motor zijn uitlaatgassen makkelijker kwijt, waardoor hij beter gaat presteren. Vaak wordt er een uitlaat met minder restrictie gemonteerd vanf de cat. Het is echter het gedeelte vanaf de turbo tot aan de cat, de zogenaamde downpipe, die het grootste verschil maakt. Na montage van een dikke downpipe komt de turbo sneller op gang. Er kan bij lagere toeren dus meer turbodruk opgebouwd worden.
Als dit allemaal nog niet genoeg is, kan je ook een andere intercooler, grotere turbo, scherpere nokkenassen, ander uitlaatspruitstuk, etc. monteren. Waarschijnlijk wil je zover voorlopig niet gaan

.
Oh ja.......luchtfilters. De verkopers beloven soms tot 10% vermogenswinst. Dit lijkt me wat optimistisch. Onder het mom "baat het niet, dan schaadt het niet" heb ik er ook eentje in mijn Saab, maar ik voelde geen verschil. Een voordeel van deze sportluchtfilters is wel dat je ze niet hoeft te vervangen. Ze kunnen schoongemaakt worden.