3 inch JT uitlaat
-
itrjdr
- Geregistreerd lid
3 inch JT uitlaat
Ik ben onlangs bij AP Cars geweest. Moet zeggen dat het hele tuning verhaal verslavend is. Denk er nu over om een complete 3 inch JT uitlaat met sportkat eronder te laten monteren en eventueel naar Stage 4 te gaan. Een dergelijke uitlaat is het begin voor alle volgende stages.
Ik heb gelezen dat ook al doe je niets aan de bestaande Stage 1 software je toch onderin de toeren wat meer koppel zult krijgen. Waar ik alleen een beetje bang voor ben is dat je meer lawaai zult horen. Wie heeft hier ervaring mee? Het gaat mij met name als ik lange stukken rijd in z''n 5, zeg bij 2500-3000 toeren. De 9-3 is nu heerlijk stil en dat wil ik graag zo houden...
Tweede issue is of de auto dan nog aan de APK emissie eisen zal voldoen met een sportkat.
Ik heb gelezen dat ook al doe je niets aan de bestaande Stage 1 software je toch onderin de toeren wat meer koppel zult krijgen. Waar ik alleen een beetje bang voor ben is dat je meer lawaai zult horen. Wie heeft hier ervaring mee? Het gaat mij met name als ik lange stukken rijd in z''n 5, zeg bij 2500-3000 toeren. De 9-3 is nu heerlijk stil en dat wil ik graag zo houden...
Tweede issue is of de auto dan nog aan de APK emissie eisen zal voldoen met een sportkat.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Re: 3 inch JT uitlaat
De complete 3 inch JT uitlaat zonder cat produceert een behoorlijk geluidsniveau. Als je met je Saab aan het scheuren bent, is dit gebrul fantastisch
.
Tijdens langere afstanden op hoge snelheid kan het geluid vermoeiend en irritant worden. Na 3 uur rijden ben je dat gebrul behoorlijk beu. Vooral boven de 150 km/u hoor je in de auto veel lawaai. Tijdens het inhalen zwelt het geluid nog eens extra aan.
Een goede oplossing zou een 3 inch JT downpipe zijn met een 2,5 inch Viggen uitlaat. Een Viggen uitlaat is een stuk stiller dan een dikke JT. Het tweede gedeelte van de uitlaat mag best iets kleiner zijn dan 3 inch. De uitlaatgassen zijn dan al een stuk afgekoeld en hebben dus een kleiner volume. Waarschijnlijk heeft JT hier wel een adapter voor.
edit: kom maar eens langs voor een proefrit in mijn 900 met volledig JT systeem, dan kan je aan den lijve ondervinden of het geluidsniveau acceptabel is.
Tijdens langere afstanden op hoge snelheid kan het geluid vermoeiend en irritant worden. Na 3 uur rijden ben je dat gebrul behoorlijk beu. Vooral boven de 150 km/u hoor je in de auto veel lawaai. Tijdens het inhalen zwelt het geluid nog eens extra aan.
Een goede oplossing zou een 3 inch JT downpipe zijn met een 2,5 inch Viggen uitlaat. Een Viggen uitlaat is een stuk stiller dan een dikke JT. Het tweede gedeelte van de uitlaat mag best iets kleiner zijn dan 3 inch. De uitlaatgassen zijn dan al een stuk afgekoeld en hebben dus een kleiner volume. Waarschijnlijk heeft JT hier wel een adapter voor.
edit: kom maar eens langs voor een proefrit in mijn 900 met volledig JT systeem, dan kan je aan den lijve ondervinden of het geluidsniveau acceptabel is.
-
itrjdr
- Geregistreerd lid
Dank voor je aanbod voor een proefrit Maarten. Ik had echter al een redelijke indruk want ik heb het gebulder van Toni's Saab met JT (ook zonder kat) gehoord toen ik woensdag in Houthalen was.
Maar ik denk dat ik ga voor een JT met sportkat en 1 einddemper. Toni zei dat als het teveel lawaai geeft je nog een 2e einddemper kunt monteren zonder performance verlies.
Je hebt inderdaad gelijk: je kunt bij JT ook alleen een downpipe met kat. bestellen die je op je bestaande 2,5 inch uitlaat kunt zetten. (Ik heb meen ik 2,5 inch hoewel ik geen Viggen heb.) Maar dat is bijna net zo duur als een complete JT uitlaat, zag ik bij Elkparts. En ik vind zo'n 3 inch JT wel stoer. Een beetje herrie vind ik niet erg, als het maar niet tijdens het cruisen op de snelweg is. Ik denk dat een JT met kat best wel minder herrie maakt dan zonder kat.
Heb jij uberhaupt nog dempers in je uitlaat? Hoe doe je dat met APK? Originele uitlaat weer monteren?
Maar ik denk dat ik ga voor een JT met sportkat en 1 einddemper. Toni zei dat als het teveel lawaai geeft je nog een 2e einddemper kunt monteren zonder performance verlies.
Je hebt inderdaad gelijk: je kunt bij JT ook alleen een downpipe met kat. bestellen die je op je bestaande 2,5 inch uitlaat kunt zetten. (Ik heb meen ik 2,5 inch hoewel ik geen Viggen heb.) Maar dat is bijna net zo duur als een complete JT uitlaat, zag ik bij Elkparts. En ik vind zo'n 3 inch JT wel stoer. Een beetje herrie vind ik niet erg, als het maar niet tijdens het cruisen op de snelweg is. Ik denk dat een JT met kat best wel minder herrie maakt dan zonder kat.
Heb jij uberhaupt nog dempers in je uitlaat? Hoe doe je dat met APK? Originele uitlaat weer monteren?
-
Marc
- Lid van verdienste
Ik dacht dat de originele uitlaatsystemen 2.25" waren. Een viggen uitlaatsysteem is bij mijn weten identiek hetzelfde als de anderen, enkel het eindstuk is anders.
De bedoeling van de sport en de racecat is dat je met deze ook door de keuring geraakt. Hier zou ik niet direct een probleem in zien.
Ik geloof dat Maarten een of andere idioot kent, die zijn uitlaat even wisselt voor de apk in ruil voor een hamburger

De bedoeling van de sport en de racecat is dat je met deze ook door de keuring geraakt. Hier zou ik niet direct een probleem in zien.
Ik geloof dat Maarten een of andere idioot kent, die zijn uitlaat even wisselt voor de apk in ruil voor een hamburger
-
Maarten
- Lid van verdienste
Dat is correct.marky schreef:Ik dacht dat de originele uitlaatsystemen 2.25" waren.
De sportuitlaat die Saab levert/geleverd heeft was 2,5 inch. Ik nam aan dat de Viggenuitlaat ook 2,5 inch was. Blijkbaar klopt dat niet
Om de verwarring rond de uitlaten nog meer te vergroten: Heeft Toni geen catback (maar dan zonder cat
-
Maarten
- Lid van verdienste
Ik heb de JT met dubbele demper.itrjdr schreef:Heb jij uberhaupt nog dempers in je uitlaat? Hoe doe je dat met APK? Originele uitlaat weer monteren?
Voor de APK laat ik de originele downpipe met cat er even onder zetten. Ik ken een onnozelaar die dat graag doet als je hem een hamburger bij de Mc Donalds beloofd.
Ik ben echter van plan om in de loop van het jaar een race- of sportcat te laten monteren. Tja........ethische overwegingen
-
Marc
- Lid van verdienste
NopeMaarten schreef: Om de verwarring rond de uitlaten nog meer te vergroten: Heeft Toni geen catback (maar dan zonder cat) uitlaat van Abbott Racing onder zijn 9-3?
Toni heeft de 3" downpipe van JT zonder cat, gevolgd door de originele uitlaat waarvan de middenste demper is weggehaald. Da achterste pot is dan weer van Abbott racing
Sinds vandaag gromt ie trouwens weer helemaal anders door de nieuwe GT BB 28 turbo
-
eli
- Geregistreerd lid
Ik heb hier ervaring mee. Ik rijdt momenteel met stage 4 van Maptun inclusief de 3 inch JT uitlaat en sportkat. Het is uitstekend te doen. Je wagen blijft het rustige stille geluid houden als je constante toeren rijdt. Pas als je je gas stevig intrapt en voorbij de 3500 - 4000 toeren komt krijg je dat zalige diepe gebrom. Je bent welkom om het eens in mijn auto uit te testen. Ik rijdt een cabrio, dus met het dak eraf kun je het perfect horen.itrjdr schreef:Ik ben onlangs bij AP Cars geweest. Moet zeggen dat het hele tuning verhaal verslavend is. Denk er nu over om een complete 3 inch JT uitlaat met sportkat eronder te laten monteren en eventueel naar Stage 4 te gaan. Een dergelijke uitlaat is het begin voor alle volgende stages.
Stuur me maar een mail als je wilt testrijden. Ik woon/werk bij Roosendaal.
Eli
-
itrjdr
- Geregistreerd lid
Dank voor het aanbod Eli, als het gaat spelen dan zal ik je mailen.
Ik ben wel benieuwd naar de effecten van de JT uitlaat op het koppel, met name in de lage torentallen tussen 1500 en 2500. Ik merk dat momenteel hier vrij weinig gebeurt als je gas geeft, zeker in z'n 5. Ben een behoorlijke schakel-luie rijder.
Zou mooi zijn als ie meer trekkracht kreeg onderin.
Een beetje 'sound' mag de Saab zeker wel hebben. Hoor je dan echt geen verschil tussen de gewone uitlaat en de JT als je 130 rijdt in z'n 5?
Je zei dat je Stage 4 hebt, ook andere turbo? Heb je dit bij AP Cars laten doen?
Ik ben wel benieuwd naar de effecten van de JT uitlaat op het koppel, met name in de lage torentallen tussen 1500 en 2500. Ik merk dat momenteel hier vrij weinig gebeurt als je gas geeft, zeker in z'n 5. Ben een behoorlijke schakel-luie rijder.
Een beetje 'sound' mag de Saab zeker wel hebben. Hoor je dan echt geen verschil tussen de gewone uitlaat en de JT als je 130 rijdt in z'n 5?
Je zei dat je Stage 4 hebt, ook andere turbo? Heb je dit bij AP Cars laten doen?
-
Juice
- Geregistreerd lid
Hallo,
Levert zo'n uitlaat nu ook werkelijk meer vermogen op of is het enkel het geluid dat verandert? Ik heb een tijdje een chiptuning overwogen maar aangezien dat je vermogen, officieel, verandert en dus de verzekering als een raket omhoog schiet, ben ik hier een beetje minder enthousiast over geworden.
Maar als ik jullie reacties lees dan is het mogelijk om
-meer vermogen
-niet noodzakelijk meer geluid aan cruise snelheden
-niet noodzakelijk een hogere verzekeringspremie
te bekomen met een andere uitlaat?
Geldt dit ook voor de 115pk diesel?
Of sla ik helemaal de bal mis (zou vandaag de eerste keer niet zijn, wie niet in vrijdag de 13de geloofd, heeft mijn dag nog niet meegemaakt)
Levert zo'n uitlaat nu ook werkelijk meer vermogen op of is het enkel het geluid dat verandert? Ik heb een tijdje een chiptuning overwogen maar aangezien dat je vermogen, officieel, verandert en dus de verzekering als een raket omhoog schiet, ben ik hier een beetje minder enthousiast over geworden.
Maar als ik jullie reacties lees dan is het mogelijk om
-meer vermogen
-niet noodzakelijk meer geluid aan cruise snelheden
-niet noodzakelijk een hogere verzekeringspremie
te bekomen met een andere uitlaat?
Geldt dit ook voor de 115pk diesel?
Of sla ik helemaal de bal mis (zou vandaag de eerste keer niet zijn, wie niet in vrijdag de 13de geloofd, heeft mijn dag nog niet meegemaakt)