dump valve

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
bobkoppert
Geregistreerd lid

dump valve

Bericht door bobkoppert » vr 07 jul, 2006 12:55

Op mijn 9000 2.3 LPT automaat is een Hirsch stage 1 set gemonteerd; op zich functioneert dit prima, alleen komt bij volgas en kick-down het vermogen er nogal bruusk uit, vaak met doorslaande wielen. Na het opschakelen lijkt het vermogen vervolgens terug te vallen. Ook lijkt het alsof er soms meer en dan weer minder vermogen voorhanden is. Zou dit met een andere dump valve gelijkmatiger zijn? Elk-parts adverteert met een DV waarbij dit het geval zou zijn. Of zou een andere downpipe helpen?

ArvidD
Geregistreerd lid

Bericht door ArvidD » vr 07 jul, 2006 13:00

bij een stage 1 tuning is vaak de kwaliteit van de originele divertervalve onvoldoende, deze zijn van plastic en veelal niet bestand tegen software tuning. Vervanging is vaak zowiezo aan te raden om problemen te voorkomen. De originele gaan vaak lekken.

marq101
Geregistreerd lid

Re: dump valve

Bericht door marq101 » vr 07 jul, 2006 13:10

bobkoppert schreef:Op mijn 9000 2.3 LPT automaat is een Hirsch stage 1 set gemonteerd; op zich functioneert dit prima, alleen komt bij volgas en kick-down het vermogen er nogal bruusk uit, vaak met doorslaande wielen.

Ja raar hè met 200 pk's op de voorwielen :wink: :D
bobkoppert schreef:Na het opschakelen lijkt het vermogen vervolgens terug te vallen. Ook lijkt het alsof er soms meer en dan weer minder vermogen voorhanden is. Zou dit met een andere dump valve gelijkmatiger zijn? Elk-parts adverteert met een DV waarbij dit het geval zou zijn. Of zou een andere downpipe helpen?
Ik weet niet hoe ver je in toeren terugvalt maar het kan zijn dat je terugvalt naar een toerental waar je turbo nog geen voldoende druk opbouwt.

Ik ben geen 9000lpt expert dus ik weet niet of er al een dump valve opzit maar dat kan wel helpen. Als er al 1 opzit kan een dumpvalve met een andere veer en een grotere doorlaat misschien een beetje helpen.

Ik denk zelf dat als je een auto gaat tunen dat je ook alle restricties moet oplossen. Als je alleen chipt dan geef je eigenlijk teveel geld uit omdat je niet het maximale eruit haalt. Je standaard uitlaat is dan een restrictie. Dus los van de symptomen zal een andere uitlaat dus altijd helpen.

ArvidD
Geregistreerd lid

Bericht door ArvidD » vr 07 jul, 2006 13:40

Ik denk zelf dat als je een auto gaat tunen dat je ook alle restricties moet oplossen. Als je alleen chipt dan geef je eigenlijk teveel geld uit omdat je niet het maximale eruit haalt.
klopt, basisstappen 1 en 2 van tuning blijven het verbeteren van de luchtinlaat en het uitlaatsysteem. Een goede ecu remap houdt hier namelijk ook rekening mee of kunnen worden ingeprogrammeerd voor extra opbrengt.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 07 jul, 2006 19:09

viewtopic.php?t=14824

Je moet dan ook nog een dop regelen om de inlaatzijde af te sluiten.

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » zo 09 jul, 2006 16:12

Als ik het goed begrijp ben je er met stage 1 nog niet. Heren, dank voor uw reacties. Gaan we alvast maar sparen....

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 09 jul, 2006 16:35

Nee, maar je kan het zo gek maken als je het zelf wil.

Ik denk dat de hirsch stage 1 een mooi uitgebalanceerd produkt is. Als je druk wat wisselend aanvoelt kan je altijd die dumpvalve eerst proberen. Bij mij scheelde het wel tov de standaard saab dumpvalve.

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » zo 09 jul, 2006 16:49

Ik denk dat ik idd eerst maar 'ns een andere dumpvalve ga proberen; weet niet of Hirsch die dingen zelf levert dat is dan de eerst aangewezene of wellicht heeft iemand goede ervaringen met een ander merk/type?.

ArvidD
Geregistreerd lid

Bericht door ArvidD » zo 09 jul, 2006 17:40

dit is even gekleurd, maar wij doen tegenwoordig hiervoor de Kompact Serie van Turbosmart, in de 25mm versie en Dual Port, ideaal voor de gevoelige moderne motoren (zijn dealer hiervan)

Maar ook de GFB (go fast bits) Hybrib schijnt goed te zijn. Allemaal producten uit australie waar ze echte turbogekken zijn

:lol: :lol:

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 09 jul, 2006 17:59

erik schreef:viewtopic.php?t=14824

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » zo 09 jul, 2006 23:20

erik schreef:

Ik begrijp je hint, maar ik vind deze in relatie tot de nieuwprijs wel erg duur. als je dan ook nog een dop moet regelen... Maar begrijp ik het goed dat een dumpvalve universeel is? Deze komt kennelijk van een 9/3 en ik heb een 9K

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » ma 10 jul, 2006 7:13

bobkoppert schreef:
erik schreef:

Ik begrijp je hint, maar ik vind deze in relatie tot de nieuwprijs wel erg duur. als je dan ook nog een dop moet regelen... Maar begrijp ik het goed dat een dumpvalve universeel is? Deze komt kennelijk van een 9/3 en ik heb een 9K
degene voor de 9000 kan je ook voor de 9-3 trionic 5 motoren gebruiken, voor de trionic7 heb je weer een bypassvalve nodig ipv een blow-offvalve

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 10 jul, 2006 10:38

Prijzen zijn toch onderhandelbaar??
Zo'n soort type heb je nog in ieder geval.

gerbengtt
Geregistreerd lid

Re: dump valve

Bericht door gerbengtt » wo 12 jul, 2006 23:32

bobkoppert schreef:Op mijn 9000 2.3 LPT automaat is een Hirsch stage 1 set gemonteerd; op zich functioneert dit prima, alleen komt bij volgas en kick-down het vermogen er nogal bruusk uit, vaak met doorslaande wielen. Na het opschakelen lijkt het vermogen vervolgens terug te vallen. Ook lijkt het alsof er soms meer en dan weer minder vermogen voorhanden is. Zou dit met een andere dump valve gelijkmatiger zijn? Elk-parts adverteert met een DV waarbij dit het geval zou zijn. Of zou een andere downpipe helpen?
idd een bov moet de oplossing zijn...klinkt ook nog eens leuk!
en houd je turbo op druk... gr gerben

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » wo 26 jul, 2006 15:44

Kan iemand me vertellen waar ik zo'n dump valve voor een 900 classic lpt kan krijgen. Dit dan wel in Nederland.........als het goed is kost zo'n ding ongeveer een 150,- klopt dat?

is het veel werk om dat in te bouwen?

Plaats reactie