Belgische keuring Saab 9-5
-
Winter
- Geregistreerd lid
Belgische keuring Saab 9-5
Ik heb onlangs mijn Saab getuned met een stage 3 van Speedparts, nu is mijn vraag wat dit zou geven op de jaarlijkse keuring. Dit geldt dan wel voor de Belgische keuring, weet niet of die veel verschilt met de Nederlandse.
Zou ik met mijn Saab 9-5 door de keuring geraken met de 3" intake pipe, 3" downpipe en 2,5" cat-back wat betreft de CO² uitstoot? (De lambda-sensoren zijn wel aangesloten maar het is wel een race-catalysator)
Tevens heb ik vernomen van een vriend dat er op al de aangepaste stukken een EU-kenmerk en ook EU-bewijs op papier nodig is?
In het slechtste geval moeten alle stukken jaarlijks even gedemonteerd worden!
Zou ik met mijn Saab 9-5 door de keuring geraken met de 3" intake pipe, 3" downpipe en 2,5" cat-back wat betreft de CO² uitstoot? (De lambda-sensoren zijn wel aangesloten maar het is wel een race-catalysator)
Tevens heb ik vernomen van een vriend dat er op al de aangepaste stukken een EU-kenmerk en ook EU-bewijs op papier nodig is?
In het slechtste geval moeten alle stukken jaarlijks even gedemonteerd worden!
-
turboflix
- Donateur

Re: Belgische keuring Saab 9-5
toen ik in Belgie woonde (8 jaren) demonteerde ik alles voor de keuring en daarna weer alles erop..
ik deed dan alleen de echt waarneembare zaken zoals het uitlaatsysteem (zonder kat)...
- de 'interne zaken' zoals apc , dumpvalves etc. liet ik zitten en dat ging altijd goed (8 keer dus)..
voorwaarde is inderdaad wel dat de co(2) meting goed is...
dus waarom niet eerst (voor de keuring dus) even naar een gewone garage voor een meting ...??
idee?
succes!!
gr,
f
ik deed dan alleen de echt waarneembare zaken zoals het uitlaatsysteem (zonder kat)...
- de 'interne zaken' zoals apc , dumpvalves etc. liet ik zitten en dat ging altijd goed (8 keer dus)..
voorwaarde is inderdaad wel dat de co(2) meting goed is...
dus waarom niet eerst (voor de keuring dus) even naar een gewone garage voor een meting ...??
idee?
succes!!
gr,
f
-
Erik
- Lid van verdienste
-
Winter
- Geregistreerd lid
Bij ons in het keuringstation mag geen uitlaat veranderd worden zonder EU goedkeuring of mits een validatieverslag van de keuring zelf, voorwaarde is wel dat je voldoet aan de CO² uitstoot en norm van 72 dB.
Probleem is dat ik noch op de (Amerikaanse) downpipe noch op de cat-back een EU-goedkeuring heb waardoor ik waarschijnlijk genoodzaakt word alles jaarlijks eenmalig terug origineel te plaatsen.
Hoe doen andere Belgen dit?
(In Nederland is men een pak soepeler!)
Probleem is dat ik noch op de (Amerikaanse) downpipe noch op de cat-back een EU-goedkeuring heb waardoor ik waarschijnlijk genoodzaakt word alles jaarlijks eenmalig terug origineel te plaatsen.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Ja, maar eigenlijk is dat vreemd. Je zou verwachten dat met het gelijktrekken van allerlei regels binnen de EU een autokeuring in het ene EU land ook geldig zou moeten zijn in een ander.Winter schreef:Hoe doen andere Belgen dit?(In Nederland is men een pak soepeler!)
Ik heb eens gelezen dat er ooit eens iemand een rechtzaak is begonnen omdat hij zijn NL auto in Duitsland had laten keuren (TÜV) en toch in NL een bekeuring keeg omdat hij geen APK had. Of hij ook gelijk kreeg van de rechter weet ik helaas niet.
Ik ben wel nieuwsgierig naar dit soort zaken want ik heb een NL auto (900i) in Spanje staan waarvan de APK in maart 2007 afloopt en als ik toe kan met een "ITV" (=Spaanse APK) hoef ik niet alleen voor een APK met die auto terug te rijden naar NL.
(Ik zal eens navragen bij de RDW.)
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
Pas geleden is mijn 9-5je gekeurd voor de APK in Nederland,
Er is weinig meer orgineel aan, het uitlaatsysteem van Abbott (racekat,downpipe 3" en verder ook 3"), ecu, inlaatpijp, deliverypipe etc etc, de norm werd met gemak gehaald en er is geen woord over gerept door de dealer en keurmeester alleen maar dat het er VET uitzag
EJ
Ps jullie geluk met het belastingstelsel, wij met de APK
EDIT Saab verkocht??????? Uitlaat te koop?????????
Er is weinig meer orgineel aan, het uitlaatsysteem van Abbott (racekat,downpipe 3" en verder ook 3"), ecu, inlaatpijp, deliverypipe etc etc, de norm werd met gemak gehaald en er is geen woord over gerept door de dealer en keurmeester alleen maar dat het er VET uitzag
EJ
Ps jullie geluk met het belastingstelsel, wij met de APK
EDIT Saab verkocht??????? Uitlaat te koop?????????
-
Winter
- Geregistreerd lid
Inderdaad, heb al een tijdje een Saab 9-3 SS Aero op het oog. Voor de verkoop van 9-5 wil men de originele uitlaat terug, door die jaarlijkse keuring. (Probleem zal wel blijven als ik die 9-3 ook opdrijf.)
Ik denk trouwens dat ik qua CO² zoals jij wel zal voldoen aan de limiet maar eens ze onder de auto kijken zal het hen onmiddellijk opvallen. De intake pijp laat ik wel zitten.
Hier in België mag echt weinig veranderd worden aan je auto, ze zouden beter één Europees stelsel maken gebaseerd op het Nederlandse dan!
Ik denk trouwens dat ik qua CO² zoals jij wel zal voldoen aan de limiet maar eens ze onder de auto kijken zal het hen onmiddellijk opvallen. De intake pijp laat ik wel zitten.
Hier in België mag echt weinig veranderd worden aan je auto, ze zouden beter één Europees stelsel maken gebaseerd op het Nederlandse dan!
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
Marc
- Lid van verdienste
Veel hangt af van keuringstation tot keuringstation. Geen enkele van de Saabs hier is nog origineel, maar met de keuring heb ik tot nog toe geen problemen gehad.Winter schreef:
Het grote voordeel van Saab is dat er maar weinig van rondrijden, waardoor ze op de keuring niet zeker zijn van wat origineel is en wat niet. Qua uitlaat heb ik met JT, Hirsch en BSR nooit problemen gehad.