Sportkoppeling

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Maarten
Lid van verdienste

Sportkoppeling

Bericht door Maarten » di 01 aug, 2006 11:31

De stage 5 heb ik alleen nog maar gereden bij zeer zomerse temperatuur. Deze nacht reed ik naar huis en was het voor het eerst sinds lange tijd minder dan 20 graden. De motor reageerde hier positief op en voelde iets vinniger aan.

Het toegenomen vermogen van de motor was ook op een andere manier te merken: bij volgas vanuit lage toeren bouwt rustig de turbodruk (en het motorkoppel) op en bij 3000 toeren zwiept de toerenteller ineens door naar 4000 om daarna weer grip te vinden en terug te vallen tot iets boven 3000.

De Viggenkoppeling kan het geweld blijkbaar niet aan.
Voor een deel is het mijn eigen schuld. In een poging de kosten van het totale project binnen de perken te houden heb ik de "gewone" Viggenkoppeling gebruikt. Maptun raadt voor het T7 equivalent een carbon koppelingsplaat aan. De Viggenkopppeling in de 900 2,3 turbo van Sander kan echter overweg met een slordige 500Nm.
http://www.maptun.com/webshop/products. ... ponent=902

Afbeelding

De koppelingsplaat op de Maptunwebsite komt van Speedparts en is prijstechnisch het meest gunstige alternatief. De plaat past op de Viggendrukgroep en dat is een vereiste. De drukgroep zit er nog nauwelijks twee maanden in en wil ik dus liever niet vervangen.
Iemand nog andere suggesties om het probleem op te lossen???

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » di 01 aug, 2006 15:24

Zeg als je de koppeling laat vervangen door een sportkoppeling, dan moeten de drukgroepen toch ook meteen worden vervangen door een 'sport'variant?
Althans, dat is mij verteld toen ik problemen kreeg met mijn koppeling. Onder garantie is deze vandaag vervangen (zometeen de auto halen), maar indien ik van de gelegenheid gebruik wilde maken door de koppeling meteen door een sportkoppeling te laten vervangen, dan moest ook de drukgroepen worden meegenomen (ander type)... Nou ja, ik heb er (nog) geen verstand van...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 01 aug, 2006 15:38

De drukgroep van Maarten is toch al van een Viggen? Aangezien Sander (Speektuning) hier ook mee rijdt, lijkt me dat toch afdoende.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 01 aug, 2006 16:40

De drukgroep van een Viggenkoppeling is zwaarder. Het exacte verschil tussen een koppelingsplaat van een gewone 9-3 en een Viggen weet ik niet.
De Viggendrukgroep in combinatie met een agressievere koppelingsplaat zou afdoende moeten zijn.

De stage 3 koppelingsplaat van Spec ook een goed alternatief.
Afbeelding
We have developed with SPEC clutches an improved disk for use with the Viggen Pressure plate. The unit is very streetable and provides nearly stock pedal feel. The lack of marcel springs makes the action a bit more positive but it still retains the sprung hub to protect the gearbox. With just enough torque capacity to easily hold stage 4 reliably but not too much that will overload the gearbox. We also do a Kevlar clutch for easier engagement on moderately upgraded 2.3 and all 2.0 cars

Stage2, Street, A Kevlar disk, for all modified 2.0 and lightly modified Viggen
Stage3, Race/Street Carbon, for Viggen at or above 300hp.

Fits 900 94-98 and 9-3 99-02+03cv Use with Viggen Pressure Plate (b235R) and Hydraulic linkage for best results.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 01 aug, 2006 16:52

Het is zeker niet zo dat je altijd de drukgroep tegelijkertijd moet upgraden met de koppelingsplaat.

Grof gezegd zijn er bij een relatief 'normale' upgrade 3 mogelijkheden:

* Originele drukgroep met sportkoppelingsplaat zoals de twee die heirboven zijn afgebeeld.

* Zwaardere drukgroep met 'normale' koppelingsplaat (organisch voeringmateriaal).

* Groter vliegwiel & drukgroep.

Bij 1) grijpt de koppling wat bruusker aan en slijt het vliegwiel doorgaans harder, maar de bediening van het koppelingspedaal wordt niet zwaarder en het roterend gewicht blijft gelijk c.q. wordt iets lager door de koppelingsplaat.

Bij 2) grijpt de koppeling normaal aan, maar gaat de bediening (gesteld dat de hoofd/werkcilinders origineel blijven) zwaarder, en is het roterend gewicht meestal ook hoger. Vaak (c900 bijv) past een zwaardere drukgroep alleen maar op een groter vliegwiel en die is dan weer zwaarder (ook na het afdraaien).

Bij 3) wordt het roterend gewicht in ieder geval groter, en de bediening waarschijnlijk ook zwaarder. Een hoeger roterend gewicht betekent dat de motor langzamer in toeren klimt/daalt en dat wil je bij sportief (circuit)rijden nu juist niet.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 01 aug, 2006 17:39

Het 9-3 demomonster van A&P Cars heeft een Viggendrukgroep met Spec koppelingsplaat. Deze combinatie is blijkbaar in staat om het koppel van een stage 6 te verwerken.

In verband met eventuele levertijd en verdere achteruitgang van mijn huidige koppeling heb ik meteen een Spec koppeling besteld bij Toni.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 27 okt, 2006 2:24

update:

De koppeling is gemonteerd. Het rijden met een racekoppeling vergt gewenning. Vooral het wegrijden in eerste versnelling gaat een stuk minder soepel dan met een gewone koppeling. De Spec koppelingsplaat pakt vrij abrupt aan. Bij doorschakelen naar tweede en hogere versnellingen is er niets te merken van de zespucks carbon koppeling. In combinatie met de Viggendrukgroep zou het voldoende moeten zijn tot 600Nm.

Nu het koppelingsprobleem is opgelost dient de volgende zwakste schakel zich aan: de versnellingsbak.

Hieronder foto's van mijn vijfde versnelling, of beter gezegd: wat daar van over is. Het kleine tandwiel is volledig gestript, er is nauwelijks meer een spoor van de vertanding te vinden. Het grotere tandwiel is ook zwaar beschadigd.
Afbeelding
Afbeelding

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » vr 27 okt, 2006 8:06

Maarten schreef:update:

De koppeling is gemonteerd. Het rijden met een racekoppeling vergt gewenning. Vooral het wegrijden in eerste versnelling gaat een stuk minder soepel dan met een gewone koppeling. De Spec koppelingsplaat pakt vrij abrupt aan. Bij doorschakelen naar tweede en hogere versnellingen is er niets te merken van de zespucks carbon koppeling. In combinatie met de Viggendrukgroep zou het voldoende moeten zijn tot 600Nm.

Nu het koppelingsprobleem is opgelost dient de volgende zwakste schakel zich aan: de versnellingsbak.

Hieronder foto's van mijn vijfde versnelling, of beter gezegd: wat daar van over is. Het kleine tandwiel is volledig gestript, er is nauwelijks meer een spoor van de vertanding te vinden. Het grotere tandwiel is ook zwaar beschadigd.
Afbeelding
Afbeelding
Da's een mindere update dan we allemaal gehoopt hadden. :cry:

Is dit het enige in de bak wat beschadigd is of is er nog meer kapot? Het is in elk geval een mooie gelegenheid om de bak goed aan te pakken of om een andere bak te monteren. Ga je dezelfde bak weer gebruiken of ga je iets anders monteren?

Sander

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 27 okt, 2006 9:50

ik zou maar een andere versnellingsbak monteren, een die het koppel wel kan verdragen... :shock:

sterkte ermee!

davidjoost

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 27 okt, 2006 10:18

Speektuning, het gaat om dezelfde bak met nieuwe tandwielen, maar ik ga wel een reservebak in de garage leggen. :wink:
De huidige bak is nog niet zo heel lang geleden uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe lagers en de upgradekit voor de 9-3.

Davidjoost, je bedoelt waarschijnlijk de Quaife versnellingsbak? Dat is de enige bombproof optie voor de F25 bak die ik ken.
Zo'n zesbak is wel leuk, maar door de rechte vertanding van de Quaife krijg je tijdens het rijden zo'n jankend geluid. Voor een dagelijks vervoermiddel maakt de auto al herrie genoeg. Voorlopig de standaard Saabversnellingbak. Het kan ook gewoon pech geweest zijn.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » vr 27 okt, 2006 14:17

Maarten schreef:Speektuning, het gaat om dezelfde bak met nieuwe tandwielen, maar ik ga wel een reservebak in de garage leggen. :wink:
De huidige bak is nog niet zo heel lang geleden uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe lagers en de upgradekit voor de 9-3.

Davidjoost, je bedoelt waarschijnlijk de Quaife versnellingsbak? Dat is de enige bombproof optie voor de F25 bak die ik ken.
Zo'n zesbak is wel leuk, maar door de rechte vertanding van de Quaife krijg je tijdens het rijden zo'n jankend geluid. Voor een dagelijks vervoermiddel maakt de auto al herrie genoeg. Voorlopig de standaard Saabversnellingbak. Het kan ook gewoon pech geweest zijn.
Lijkt me inderdaad handig zo'n extra bak! Daarom wil ik graag een extra motor :wink:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » vr 27 okt, 2006 14:22

Mwoa veel lawaai door de rechte vertanding, de 5bak van mijn motor is ook voorzien van rechte vertanding (bmw k100) en ik vind dat stofzuiger gejank bij volle belasting boven de 5000 rpm best kicken klinken. 8)

Plaats reactie