Hallo LvV,
Rook tijdens starten is al vaak besproken, heb het zelf ook af en toe.
Er komt een beetje olie voorbij de turbo-as afdichtingen nadat je de motor uitzet. Bij een volgende start zuig je de olie op en heb je blauwe rook.
De turbo-as afdichtingen bstaan uit kleine ringen, vergelijkbaar met zuigerveren. Dit type afdichting is nooit 100% dicht, de turbo is zo gemaakt dat de uitlaatdruk en inlaatdruk meewerken om de olie binnen te houden.
Nieuwe olie is iets dunner en zal dus gemakklijker langs de afdichting gaan.
Er zijn verschillende oorzaken:
Door verstopte carterventilatie kun je overdruk krijgen en dan kan de gebruikte olie moeilijker uit de turbo in het blok stromen. Maar dan heb je ook tijdens het rijden wisselende rookpluimen.
Turbo vervangen of reviseren zal even helpen (krappere afdichtingen) maar het probleem kan zo weer terugkomen als de carterventilatie niet goed is ! (Zie trieste verhaal van T-terminator)
Als je de motor met hete turbo direct uitzet dan zal de stilstaande olie verkolen in de turbolagers. Dit koekt kanaaltjes dicht en de olie zal een andere weg zoeken, via de afdichtingen. Verse olie kan de koek een beetje oplossen maar de motor een minuut stationair draaien na een lange rit is een must !
Revisie is goed mogelijk.
Door slijtage van het axiaal lager in de turbo krijgen de afdichtingen het zwaar en kunnen zelfs helemaal wegslijten. Als de axiale speling te groot wordt dan gaan de schoepen aanlopen bij bochten !
Dan is het vaak te laat voor een revisie en heb je een hele nieuwe turbo nodig.
Kosten varieren van minimaal 250 voor revisie tot 660 voor omruilen met gereviseerde turbo. Maar voor die 250 euro moet je hem opsturen en wachten todat die gereviseerd terugkomt. Als de schoepen beschadigd zijn gaat het meer kosten.
Omdat de turbo olie- en water-leidingen heeft is het aan te raden om zowel olie als het koelsysteem te verversen.
Met uurloon erbij zie je vaak prijzen van 800 tot 1200 euro !
Veel succes!
Ja hoor.....blauwe rook (2001 9-5 2.0 LPT aut., G3, 224 Kkm)
-
karel koekjes
- Geregistreerd lid
De seals van de kleppen kunnen ook zijn verhard.Dit geeft ook een toefje rook bij startenAls de turbo versleten is rookt hij ook bij bochten naar links en woondrempels,omdat er olie uit het inlaatspruitstuk de kop/motor inloopt.Maar bij deze symptomen is het olieverbruik ook hoog.Probeer eens Valvoline max life 15w50.Zit lekker veel dope in,Mijn turbo in mijn R.A. zweette een stuk minder.Kijk ook eens of de intercoolerbuis op de inlaat vol met olie staat.Er zit altijd wel iets in,maar grote hoeveelheden duiden op een versleten turbo.Een lekkende benzinedrukregelaar kan ook voor een blauwzwart wolkje zorgen met starten.Er loopt dan benzine door het vacuumslangetje de inlaat in.
-
karel koekjes
- Geregistreerd lid
Sorry,mijn bevindingen in de voorgaande post zijn trouwens die van een 900 classic,en niet van een 9/5. Ik denk dat de drukregelaar nog te nieuw is om stuk te zijn evenals de klepseals.. Er zijn revisiesetjes te koop voor turbos,Ik weet alleen niet of ze ook voor een 9/5 turbo te koop zijn...Succes.