Ik had mijn vraag al eens eerder in het 9-5 forum gezet, maar geen reactie op gehad. Dus probeer ik het nog eens hier.
Ik heb een 9-5 2.3t automaat uit '98 met reeds 225k op de teller.
Mijn motor is deels gereviseerd (draaiend gedeelte, turbo, koprevisie) bij 185k, omdat deze in de soep was gedraaid door dat beruchte olie probleem.
Gelukkig is dit grotendeels vergoed door saab.
Ik heb deze auto gekocht in 2003 en wil er zeker nog tot 2008 in doorrijden, aangezien de restwaarde nu niet veel meer daalt.
Ik heb laatst nog de alu25 velgen vervangen voor schitterende alu39 velgen, wat niet alleen optisch een verbetering is maar ook qua wegligging.
Nu loop ik al langer met de gedachte om em te tunen met een speedparts stage 1 (of 2) kit.
Motorisch gezien kan ie het hebben, alleen vraag ik mij af of de rest van de auto dit nog aan kan, met name de automatische transmissie.
Heeft iemand ervaring met het tunen bij deze kilometerstand en conditie ?
of moet ik maar afstappen van deze gedachte en em in deze staat oprijden ?
wel of niet tunen ...
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
Maarten
- Lid van verdienste
Re: wel of niet tunen ...
Ik heb ook bij relatief hoge km stand getuned. Levert tot nu toe geen problemen. Stage 1 of 2 kan waarschijnlijk geen kwaad, mits de motor in goede conditie is en je niet op onderhoud bezuinigt.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat onderdelen zoals vacuumslangen, DI cassette en dergelijke niet meer in nieuwstaat zijn. Na tuning kunnen sluimerende gebreken aan het licht komen.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat onderdelen zoals vacuumslangen, DI cassette en dergelijke niet meer in nieuwstaat zijn. Na tuning kunnen sluimerende gebreken aan het licht komen.
-
mkaaden
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de reacties.
Het enige waar ik het me een beetje zorgen om maak is de automaat.
Ik weet niet wat die nog kan hebben na 8 jaar en 225k aan kilometers.
Niet dat ik er nu problemen mee heb ofzo.
Oke, de bak maakt onderhand een beetje een gierend geluid in de 1e trap, maar verder trekt dat ding nog steeds als een lier !
Alleen ik kan mezelf wel schieten als de bak aan gort draait na het tunen.
Hoe kan ik er achter komen of de bak dit nog aan kan, of is dat gewoon natte vinger werk ?
Niet dat ik er nu problemen mee heb ofzo.
Oke, de bak maakt onderhand een beetje een gierend geluid in de 1e trap, maar verder trekt dat ding nog steeds als een lier !
Alleen ik kan mezelf wel schieten als de bak aan gort draait na het tunen.
Hoe kan ik er achter komen of de bak dit nog aan kan, of is dat gewoon natte vinger werk ?
-
marq101
- Geregistreerd lid
Is echt afhankelijk van het gebruik. Natte vingerwerk dus.mkaaden schreef:Bedankt voor de reacties.
Als het verder een goede auto is dan is ie ook wel een ruilbak waard mocht het zover komen