2002 9-3ss 1.8t Project

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » do 17 okt, 2019 21:21

We duiken er weer in....
Injectiemap heb ik niet gewijzigd. Injectoren zijn wel groter, daarop aangepast. Liep vervolgens direct netjes, ook open loop. Morgen eens kijken of ik niet een dommigheid heb begaan waar ik elke keer overheen kijk.

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » do 31 okt, 2019 9:19

De fut met tuning is er even een beetje uit door allerhande andere werkzaamheden... hij rijdt, al moet ik wat bescheiden zijn met het gaspedaal omdat er nog wel eens een knockje is.

Ik zag gisteren dat ik het bereik van mijn ontstekingsmappen wel wat mag vergroten (die reikt nu nog tot de standaard 1050 mg/c; niet verrassend dat er knock optreedt) om daar wat meer controle te hebben, en dan gaan we ook maar met injectie aan de haal.

Als ik er na een paar keer nog niet uitkom wordt het denk ik een dagje bij een tuner op de rollenbank, en dan moet 'ie ook goed zijn, op hoge boost.
Momenteel rol ik nog met 0% duty cycle op de boost controller en dat voelt toch een beetje alsof ik hem er maar half in steek

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » ma 04 nov, 2019 16:30

Tussendoor een Aero-bumperlip gemonteerd.
MJ-carstyling levert maar matige kwaliteit met ontbrekende gaten én montagepunten. Afrader! Maargoed, hij zit erop.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RonnieW
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1193
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 20:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door RonnieW » ma 04 nov, 2019 18:31

Ja, die Aerolip had ik ook op mijn vorige sportsedan. Troep met de grote T.
Saab 9³ Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch / 2006
Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door DionHPT » di 05 nov, 2019 22:51

Kijk eens met een kritisch oog naar wat latere ontstekingsmappen van een Aero uit 2010 bijvoorbeeld. Hier kan je ook eventueel de laatste axis van extra(de)poleren in de mapping en dan verder omhoog werken.

Ik heb een vergelijkbare set-up nu van forummer Bergen staan. Gaat echt leip hard. 2,8 seconden van 80-120. Ding blaast mooi 1420 mgc tot 5500 rpm. Dat is dan wel een Kinugawa
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » ma 20 jan, 2020 9:19

Tijdje verder. Terugkomend op bovenstaand: ontstekingsmap tussen een Aero en mijn Saabje kost zelfs wat timing, dus sec gezien is ie langzamer geworden. Hij loopt wel prima nu, dus ik laat t even zo, optimaliseren kan altijd nog.
Mapping weer wat aangepast en rijdbaarheid is weer stukje toegenomen. Moet nog iets meer lineair worden.

3Bar (diesel) MAP sensor ligt klaar om gemonteerd te worden en er komt een andere bypassklep, dan kan de booooost eindelijk omhoog. Diesel MAP is wel een andere, met andere flens... dus nog even zoeken hoe die gemonteerd dient te worden. De MAF heeft een ander huis dus ik moet even buisjes vinden om die pas te maken (met goede aanstroom).

In de tussentijd een setje 314mm Zimmermann schijven gemonteerd met bijbehorende klauwen, en komende maand verlagingsveren en spoorverbreders eronder. 't oog wil ook wat.

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » do 03 jun, 2021 11:41

Anderhalf jaar verder....

De belangrijkste dingetjes zijn gedaan en de Saab is in 't voorjaar op de bank geweest, met zo'n 450Nm en 320pk als resultaat. De wastegate actuator bleef hangen dus boostregeling was niet actief... dit is op ongeveer 1.5 bar.
Daarnais de flens vanaf het spruitstuk naar turbinehuis een beetje losgeraakt en lekt de uitlaat daar. Slecht bereikbaar, waarschijnlijk moet binnenkort e.e.a. weer even los om het goed vast te kunnen zetten. Bovendien is vermoedelijk de bovenste motorsteun kapot en moet ik die vervangen. Klinkt nu als een barrel en rijdt er ook niet beter op.

Die dingen komende maand vervangen en nog een laatste keer bij Dion langs om de boostmap af te stellen. Ik wil 'm dan nog een keertje op de bank... gewoon om een uitdraai te hebben ;)

Later dit jaar nog een keer de Nürburgring op voor een sub 9 minuten rondje.

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Flowe Kitttt99 » do 03 jun, 2021 13:33

Voor een sub 9 min rondje, hoop ik wel dat je ook je onderstel aangepakt hebt :wink:
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » do 03 jun, 2021 16:21

Bilstein B12 pro en een strut brace, maar dat had ik al. Er hoeft nog maar een paar seconden van de tijd af sinds vorige keer en ik heb er wat paarden bij, en weer een rondje extra ervaring. :mrgreen:

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » do 10 jun, 2021 22:45

Uitlaat vast, meteen olie en filter gedaan, motorsteun los....blijkt gister degene die ik heb gekocht de verkeerde. Die staat dus nu op de Saabmarktplaats.

Vandaag meteen nieuwe motorsteun gehaald, morgen in de auto knutselen. Prima bereikbaar dus komt goed. Heb een nieuwe krik gekocht, extra laag en extra hoog...wat een genot.

Nieuwe bandjes nodig voor apk in augustus... Verder verwacht ik geen gekkigheid. Straks klinkt ie weer normaal en trilt ook niet alles in het interieur met de nieuwe motorsteun.

Nog effe die boost omhoog en nog een jaartje of 1 a 2 genieten, en dan komt er iets anders. Ben al een tijdje aan het kijken naar een 340i maar dat is vloeken in de kerk waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Flowe Kitttt99 » do 10 jun, 2021 22:48

Als het sleutelen bevalt, dan kun je met die moderne BMW's de traditie in eren houden. Troep met de grote 'T' :lol:
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Tubbe » di 15 jun, 2021 7:12

Pogostick schreef:
do 10 jun, 2021 22:45
Ben al een tijdje aan het kijken naar een 340i maar dat is vloeken in de kerk waarschijnlijk.
En ik altijd maar denken dat alleen de 360 met injectie werd geleverd! 😂
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » wo 16 jun, 2021 13:05

Pogostick schreef:
do 10 jun, 2021 22:45
Uitlaat vast, meteen olie en filter gedaan, motorsteun los....
Nieuwe motorsteun erin, rammelt ie bijna nog meer. Andere motorsteun dan ook maar doen (onder de accu), maar eerst even goed onderzoeken waar het nu echt vandaan komt voor ik er geld tegenaan gooi.

Loopt sinds een tijdje stationair soms op 3 cilinders (kan nog uitgesteld worden dus), maar nu ook tijdens rijden (kan niet meer uitgesteld worden).
Nieuwe bougies besteld en maar eens kijken hoe de huidige eruit zien, want dit vindt ie niet zo leuk. Slecht lopen, rook uit de uitlaat... zo zie je 'm liever niet natuurlijk. Gek genoeg geen lampje in het dashboard.

Lekt ergens ook olie volgens mij, al lijkt het bij de thermostaat vandaan te komen.. dus dat ook even onderzoeken. Wellicht is 't bij de oliekoeler vandaan.

Voor nu zit 'ie even op de reservebank.

Fotootje want anders zoveel tekst.

Afbeelding

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » di 04 jan, 2022 16:37

Vervolg van de zomer: Nieuwe bougies en 2 seconden goed lopen... maar daarna een behoorlijke rookwolk. Olieverbruik en niet goed lopen.

Saab heeft daarna een tijd stilgestaan want geen plek voor diagnose, en geen zin om een werkplaats veel geld te betalen voor het reviseren van het blok.

Ergens begin oktober de auto naar een garagebox gereden en begonnen met de motor demonteren. (2 bar compressie op cilinder 4)
De motor is vorige week uit elkaar getrokken bij een vriend; zuiger kapot, schade aan cilinder 4. Mogelijk knock tussen zuiger en cilinderwand, maar oorzaak is nog niet helemaal duidelijk.

Oorzaak voor het trillen was wél meteen duidelijk: De spanner van de balansasketting is afgebroken, dus die liepen uit sync en daarom trilde hij zo.

Nu de keus: óf blok reviseren óf vervanging zoeken. En gesmede zuigers.

To be continued.

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door evo » di 04 jan, 2022 19:56

Hele poos niet meegelezen... maar zie dat er heel wat gebeurt is...! Jammer, maar als ik de nummertjes die je noemt moet geloven... was je niet onderweg iets duurzaams weg te zetten :-)

Mijn ervaring met snelle track SAAB's is dat je zeker je hardware niet zo moet pushen. Het gaat niet om de laatste NM's op je dynosheet. Veel belangrijker is het om een breede en stabiele powerband te hebben! Dan blijft ook je hardware langer heel.

Maar, gesmeed is altijd goed ;-)
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Plaats reactie