OBD of chip tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
9-3Vector
Geregistreerd lid

OBD of chip tuning

Bericht door 9-3Vector » wo 20 sep, 2006 16:21

Wat kun je het beste laten doen voor een Saab 9-3 1.8t? OBD of chiptuning? En is het zo dat bij OBD tuning de garage er niet achter kan komen en je dus de garantie behoud?

Laatste vraag, waar kun je dit het beste en goedkoopste doen?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 20 sep, 2006 16:22

Heb je al wat rondgezocht op het forum. Staat heel veel over.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 20 sep, 2006 16:28

maar wat kost het nou om ff antwoord te geven...? :roll:

davidjoost

9-3Vector
Geregistreerd lid

Bericht door 9-3Vector » wo 20 sep, 2006 16:58

erik schreef:Heb je al wat rondgezocht op het forum. Staat heel veel over.
Er komt niet zo heel veel over voor als ik zoek op "OBD"

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 20 sep, 2006 17:05

davidjoost schreef:maar wat kost het nou om ff antwoord te geven...? :roll:
Even off topic. Het kost de eigenaren van het forum geld voor de ruimte die in beslag genomen wordt. Als we allemaal antwoorden gaan herhalen vind ik dit een beetje zonde en het scheelt een hele hoop zoekwerk voor diegene die wel de zoekfunctie probeert alvoren een vraag te stellen.

Het uiteindelijke zoekresultaat wordt toch Hirsch, Maptun, of een andere gerenommeerde saabtuner. Of dit nou OBD gaat of met een andere compu......het blijft chiptuning.
Je zal niet een keuze moeten maken uit de goedkoopste, maar wat valt binnen je budget en welke past dan beter bij je. Hierover staan al behoorlijk wat ervaringen vermeld.

9-3Vector
Geregistreerd lid

Bericht door 9-3Vector » wo 20 sep, 2006 17:14

Oke, over chiptuning komt wel heel wat over voor maar kun je een topic aanwijzen waarin mijn vragen specifiek naar voren komen?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 20 sep, 2006 18:58

Wanneer ze je pjoeter checken kunnen ze gewoon teruglezen wat er aan programmas in staan.
Bij de 9-3 SS is het altijd ODB tuning. Maar ik zou dan nog steeds Hirsch of Maptun prefereren

9-3Vector
Geregistreerd lid

Bericht door 9-3Vector » wo 20 sep, 2006 19:10

Red Arrow schreef: Bij de 9-3 SS is het altijd ODB tuning. Maar ik zou dan nog steeds Hirsch of Maptun prefereren
Hmmz maar die zijn behoorlijk prijzig. Waarom kost het tunen van bijvoorbeeld een Alfa op Speektuning.nl slechts 199 euro?

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » wo 20 sep, 2006 19:23

Red Arrow schreef:Wanneer ze je pjoeter checken kunnen ze gewoon teruglezen wat er aan programmas in staan.
Bij de 9-3 SS is het altijd ODB tuning. Maar ik zou dan nog steeds Hirsch of Maptun prefereren

Ben ik in het geheel met je eens, doordachte aan saab gerelateerde tunning. En met hirsh behoud je de garantie ook nog eens.
Als je het dan toch stiekem wil doen is speedparts mischien een optie, daar kan je de fabrieks instelling terug zetten en het kastje verwijderen :roll: geloof ik. Elkparts verkoopt ze ook http://www.elkparts.com/index.php/cPath/76_160_838
Maar of dat geen digitale sporen na laat :roll: durf ik niet te zeggen.

Maarten
Lid van verdienste

Re: OBD of chip tuning

Bericht door Maarten » wo 20 sep, 2006 20:09

9-3Vector schreef:...waar kun je dit het beste en goedkoopste doen?
Goedkoopste?.......Zou ik niet eens overwegen.
Beste?..........Hirsch Performance, zonder meer. Zij zijn de enige die via Saab toegang hebben tot de informatie aangaande de kenvelden in de ECU.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: OBD of chip tuning

Bericht door SpeekTuning » wo 20 sep, 2006 22:02

Maarten schreef:
Goedkoopste?.......Zou ik niet eens overwegen.

Goedkoop is in sommige gevallen geen duurkoop he? Sommige "leveranciers" hebben geen bedrijfspand en duur personeel :wink:

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » wo 20 sep, 2006 22:03

9-3Vector schreef:Waarom kost het tunen van bijvoorbeeld een Alfa op Speektuning.nl slechts 199 euro?
Omdat deze veel makkelijker te tunen zijn dan onze Saabjes.........

9-3Vector
Geregistreerd lid

Bericht door 9-3Vector » wo 20 sep, 2006 22:38

Wat maakt het tunen van een Saab dan moeilijker? Bij beide auto's is het toch een aanpassing van de ECU?

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » wo 20 sep, 2006 22:43

9-3Vector schreef:Wat maakt het tunen van een Saab dan moeilijker? Bij beide auto's is het toch een aanpassing van de ECU?
Saab heeft een veel lastiger systeem dan de conventionele Bosch systeempjes.....

9-3Vector
Geregistreerd lid

Bericht door 9-3Vector » wo 20 sep, 2006 22:46

Maar dat daar dan 600 euro verschil in moet zitten. Dat is 4 keer zo duur.

Plaats reactie