Ontluchting cilinderkop B2*4

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
RacesconaB204L
Geregistreerd lid
Berichten: 364
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 22:48
Regio: Deutschland - Duitsland

Ontluchting cilinderkop B2*4

Bericht door RacesconaB204L » di 05 mei, 2020 23:55

:?: Nu ik bezig ben met een ander inlaatspruitstuk voor op mijn B2*4 cilinderkop vraag ik me eigenlijk af hoe deze cilinderkoppen goed ontlucht worden (?). Hoe wordt dit zeker gesteld in bijv een 900NG? Ik heb tot nu toe een kleine retouraansluiting vanaf het inlaatspruitstuk naar de koelvloeistof tank, maar echt het hoogste punt in de kop is deze aansluiting niet :-S+ zie ik iets over het hoofd? Wordt hiervoor misschien de aansluiting achterop de kop, daar waar thermostaat zit, voor gebruikt bij een originele Saab?

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Ontluchting cilinderkop B2*4

Bericht door tanisha » wo 06 mei, 2020 0:59

Zit in principe geen ontluchting op de kop de thermostaat moet open gaan dan drukt de waterpomp het naar de radiator waar wel een ontluchting slang op zit richt het tankje.

De aansluiting op de kop gaat richting het gasklephuis en dan door naar de leiding die van de waterpomp naar de kachel gaat.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ontluchting cilinderkop B2*4

Bericht door Sapphire » wo 06 mei, 2020 1:12

Ontluchten gaat idd uitsluitend via het expansievat bij deze Saabs.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid
Berichten: 364
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 22:48
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Ontluchting cilinderkop B2*4

Bericht door RacesconaB204L » wo 06 mei, 2020 9:25

Soort van verdringen dan door flow, want puur statisch gaat het niet goed komen

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Ontluchting cilinderkop B2*4

Bericht door tanisha » wo 06 mei, 2020 9:38

Die flow klopt want als de thermostaat open is ontlucht het systeem.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

RacesconaB204L
Geregistreerd lid
Berichten: 364
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 22:48
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Ontluchting cilinderkop B2*4

Bericht door RacesconaB204L » wo 06 mei, 2020 10:00

De flow moet dan wel zo groot zijn dat de hele doorsnede van de koelkanalen vol gedrukt wordt, want de thermostaat aansluiting is zeker niet het hoogste punt van de koelkanalen in de kop en het slangpilaartje in de flens van het inlaatspruitstuk is dat ook niet. Statisch gaat de kop nooit ontluchten of je moet het blok (de auto) kantelen zodat het inlaatspruitstuk ongeveer onder 45 graden omhoog komt te staan

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Ontluchting cilinderkop B2*4

Bericht door evo » wo 06 mei, 2020 10:57

Bij het ontluchten heb ik gelukkig nog nooit mijn SAAB's hoeven te kantelen... :mrgreen: ff warm laten draaien en weer bijvullen, desnoods paar keer herhalen... Is nog altijd goed gekomen :wow:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Plaats reactie