Upgrade turbo voor 9-3 SE

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
hansman
Geregistreerd lid
Berichten: 22
Lid geworden op: za 29 dec, 2018 20:27
Regio: - kies een regio

Upgrade turbo voor 9-3 SE

Bericht door hansman » do 08 okt, 2020 16:36

Beste,

Moet aan mijn Saab 9-3 1.8t uit 2006 de turbo gaan vervangen.
Het idee is om er wat meer vermogen uit te laten komen dan nu😀
De turbo Die er nu op zit is een td04 11t.
Wat kan ik dan het beste doen ? Vervangen voor een turbo uit een Aero ? Of de td04 16t ?
De auto heeft voor de rest een maptune uitlaat systeem maar nog wel de orginele down pipe en een open luchtfilter..
Met welke setup haal ik dan de meeste pk,s ? Of maakt het elkaar niet zoveel?
En als ik het goed begrijp zijn deze turbo’s zo uit te wisselen met de orginele? Zonder andere olie en water slangen te moeten monteren?

Grts Hans

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Upgrade turbo voor 9-3 SE

Bericht door evo » do 08 okt, 2020 18:02

even de vragen in omgekeerde volgorde op een rijtje.
Zonder andere olie en water slangen te moeten monteren?
Ja, de TD04 cores zijn in deze uitwisselbaar
Met welke setup haal ik dan de meeste pk's? Of maakt het elkaar niet zoveel?
in princiepe geld dat je met een grotere compressor (je haalt alleen de cold side aan... 11tk, 14t, 16t...) meer pk's kunt draaien, al komt daar natuurlijk meer bij kijken...
Wat kan ik dan het beste doen? Vervangen voor een turbo uit een Aero? Of de td04-16t?
Dat ligt er echt aan wat je wilt bereiken. naarmate de turbo groter wordt, neemt ook je lag toe. Wil je zoveel mogelijk pk's? Dan is groter beter. wil je rustig laag in de toeren op koppel rijden dan past kleiner waarschijnlijk beter bij je. Beetje van alles wat? kom je in het midden uit...

Voor normaal daagelijks gebruik is de Aero setup heel mooi. Met een leuke tune is dit voor 90% van de mensen een prima setup. Voor de andere 10% is het dan of te snel.... of te langzaam :mrgreen:

my2p :O:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Arjan9-3
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 293
Lid geworden op: vr 30 dec, 2016 10:36
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Upgrade turbo voor 9-3 SE

Bericht door Arjan9-3 » do 08 okt, 2020 18:10

evo schreef:
do 08 okt, 2020 18:02

Voor normaal dagelijks gebruik is de Aero setup heel mooi. Met een leuke tune is dit voor 90% van de mensen een prima setup. Voor de andere 10% is het dan of te snel.... of te langzaam :mrgreen:

my2p :O:
I vote voor 'te langzaam' :roll:
9³ 1.8t SS Arc 2005 LPG
9³ 2.0T Aero SC 2004
9³ 2.0t S 1999 ()
9³ 2.0T SE Cabrio 2001 ()
>>>Tech2 in regio Den Bosch<<<

hansman
Geregistreerd lid
Berichten: 22
Lid geworden op: za 29 dec, 2018 20:27
Regio: - kies een regio

Re: Upgrade turbo voor 9-3 SE

Bericht door hansman » za 10 okt, 2020 19:01

Thanks voor de uitgebreide uitleg 🙏!

Als ik voor de aero turbo ga moet ik dan ook andere dingen vervangen omdat de auto maar een 1.8t is ? Meen dat dit met de juiste tune op 250 pk uitkomt? Moet ik dan ook nog andere dingen aanpakken of is enkel de turbo anders bij een aero ?

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Upgrade turbo voor 9-3 SE

Bericht door evo » zo 11 okt, 2020 13:49

Alleen de turbo maakt em motorisch nog geen Aero. De Aero heeft nog een andere airbox en nokkenassen. Echter, als je de turbo aan zou passen ben je al een heel end. Ligt er echt aan wat je wilt bereiken... vermogen kost geld.... en alles kan.... :mrgreen:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
lauxus
Geregistreerd lid
Berichten: 188
Lid geworden op: di 18 jan, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Upgrade turbo voor 9-3 SE

Bericht door lauxus » zo 22 nov, 2020 11:03

Ik ga deze upgrade ook nog doen.Momenteel zit er op mijn 1.8T een open luchtfilter ,een 3 inch downpipe,v6 uitlaatsysteem, en Dion stage 2.Dit rijd bijzonder prettig. Natuurlijk ook de remmerij aangepakt.Er zit nu een volledig origineel Aero remmenset onder .Dwz schijven ,klauwen en blokken. Als laatste dus nog een T16 turbo er op met grotere injectoren,en dan ben ik klaar.Of misschien toch nog een intercooler upgrade.. :lol:.Die downpipe is sowieso een must naar mijn idee samen met een zwaardere koppeling op de 5 bak in mijn geval.Heb er een maptun setje in zitten die 450Nm aan kan.Anders gaat de koppeling slippen ...

Plaats reactie