voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
dakloos
- Geregistreerd lid
Bericht
door dakloos » za 14 okt, 2006 11:49
Beste mensen,
Mijn grootste wens om een cabrio te kopen komt bijna uit. Ik heb een erg mooie Saab 900 2.0 Turbo SE uit 1996 gezien

. Import uit Duitsland. Nu rijd ik zelf al jaren op gas: eerst een Saab 900 uit 1997, nu een Alfa 147 Dist. 2001 en dat bevalt me wel. Zeker bij de kassa

!
Nu vraag ik me af of ik in mijn aanstaande ook een G3 instalatie kan inbouwen. Er zijn veel ervaringen met G3 in 9-3 en 9-5 turbo, maar in de 900 NG versie heb ik (nog) niet veel info kunnen vinden.
Wie kan me adviseren? Is het mogelijk? Welk gassysteem is aan te raden?
Alvast bedankt!

-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Bericht
door davidjoost » ma 16 okt, 2006 12:41
Het systeem van Vialle is zeer aan te bevelen. We rijden zelf thuis een 9-5 Aero met een Vialle lpg-systeem met extra 5e gas-injector. Dit om het volle vermogen van 250+ pk te kunnen leveren. Met een normaal systeem van Vialle heb je een maximum van 200pk voor een 4-cilinder.
De 2.0 Turbo 185pk is een uitstekende basis om op lpg te laten rijden. Als je een een nieuwe Vialle systeem in laat bouwen heb je ook nog eens 2 jaar garantie op de installatie. Enige risisco wat je loopt is dat na 100k tot 200.000km op lpg te hebben gereden de cilinderkop gereviseerd moet worden (en daarbij geschikter wordt gemaakt voor het rijden op lpg - harde klepzetels). Dit kost ongeveer 2000 euro.
Verder is het een nadeel dat je actieradius niet zo heel groot zal zijn met een wat kleiner ringtank in de achterbak, maar dat zul je wel gewend zijn van je vorige lpg-auto's.
Waarom raad ik Vialle aan? Het systeem van Vialle is uniek in de manier van brandstof inspuiting, dit is namelijk vloeibare injectie (onder hoge druk) van de lpg. Dit heeft een koelend effect op de kleppen en doordat het daarna uitzet levert het ook nog eens meer vermogen op. Bij onze Aero merkte ik dat de turbo sneller oppakte bij het rijden op lpg, i.v.m. benzine. Je zult eerder vermogens/koppel winst dan verlies hebben. Vialle is kwalitatief niet altijd goed geweest (evenals alle andere lpg-installatie merken), maar als je een nieuw systeem koopt heb je garantie en de meest recente doorontwikkelde lpg-installatie.
Goedkoop alternatief is het systeem van Prins, nadeel hiervan is dat deze nog met een verdamper werkt. Kwalitatief is het wel een goede lpg-installatie.
Een installatie van Vialle kost ongeveer 2500 euro, een van Prins kost 2000 euro. Ik zou je aanraden ook flashlube te installeren, dit kost 100 euro extra, vraag maar advies hierover aan de gas-inbouwer waar je heen gaat.
davidjoost
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Bericht
door SpeekTuning » ma 16 okt, 2006 12:48
davidjoost schreef: 250+ pk
eerst meten he DJ!

-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Bericht
door davidjoost » ma 16 okt, 2006 12:57
daarom zeg ik ook 250+ pk..... het is in ieder geval minstens de standaard 250pk, en hij is merkbaar sneller door de Abbott Racing hi-flow Delivery pipe/intercooler en sportluchtfilter....
die 270pk is een theoretisch waarde...
davidjoost
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Bericht
door SpeekTuning » ma 16 okt, 2006 13:02
davidjoost schreef:daarom zeg ik ook 250+ pk..... het is in ieder geval minstens de standaard 250pk, en hij is merkbaar sneller door de Abbott Racing hi-flow Delivery pipe/intercooler en sportluchtfilter....
die 270pk is een theoretisch waarde...
davidjoost

dus de volgende keer mee naar Kronenburg?
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Bericht
door davidjoost » ma 16 okt, 2006 13:15
ja hoor!

laat het me maar weten (op tijd)
davidjoost
-
s95ae
- Geregistreerd lid
Bericht
door s95ae » di 17 okt, 2006 9:48
[quote="speektuning

dus de volgende keer mee naar Kronenburg?[/quote]
Dan ga ik ook wel mee!

-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Bericht
door davidjoost » di 17 okt, 2006 12:20
@ s95ae: wedstrijdje 2 maal 9-5 Aero Estate traject Groningen - Kronenburg?
davidjoost
dan doen we wie de minste brandstofkosten heeft is de winnaar