Budget 4 pots remmen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
DoritoShooter
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: do 25 jan, 2018 16:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Budget 4 pots remmen

Bericht door DoritoShooter » ma 21 dec, 2020 0:11

Na het zoeken naar een rem upgrade upgrade voor mijn 9-3 og zijn er toch weinig opties.

De bekende 308mm upgrade. Waarschijnlijk afdoende voor mij maar tegelijk ook weer zo standaard.

De 314mm upgrade met de klauwen van een 9-3SS. Alleen zijn de brackets van maptun op dit moment niet leverbaar een ook geen verwachting wanneer wel.

Porsche boxter klauwen met een epytech adapter, wel voor opels bestemd maar zou technisch gezien moeten passen. Dit wordt wel weer erg duur, aangezien de adapter al een kleine 200 euro is en de Porsche klauwen ook niet echt goedkoop zijn. Al met al toch gauw 800 a 900 euro. Er is ook nog een andere firma die adapters voor porsche klauwen levert, wel voor de 996 turbo klauwen. Adapter is maar 100 euro maar de klauwen zijn alsnog goed aan de prijs.

Maar op het trionictuning forum loopt een draadje waarbij iemand adapters maakt. Verschillende adapters voor Mercedes, Alfa en Porsche klauwen, 4 pots tot 6 pots. Dit mogelijk met verschillende schijfdiameters van 330 mm tot en met 360 mm.

Contact met deze man gemaakt en uiteindelijk zo een setje adapters besteld voor mercedes brembo's. Deze brembo's zijn hier betrekkelijk goedkoop te krijgen. Dit in combinatie met Alfa 159 330 mm schijven zo een betrekkelijk goedkope upgrade met 4 pots klauwen, zal waarschijnlijk ook beter presteren dan de 308mm upgrade.
100 euro voor de adapters, 100 euro voor een setje klauwen, ongeveer 100 voor een setje schijven en zit nog te twijfelen welke blokken ik er op wil hebben. Maximaal zon 170 euro voor een setje DS2500 maar kan ook standaard brembo worden. Komt nog wat kleingeld voor een setje bouten voor de adapters bij en that's it.

Al met al maximaal 500 euro voor een remupgrade met 4 pots zuigers en 330mm zuigers. Redelijk plug en Play en geen geklooi met pas en meetwerk. Enige nadeel is dat bij het ontluchten de klauw moet worden omgedraaid, in verband met de nippel die ondersteboven zit. Maar dat is niet een groot probleem.

Enige nadeel is dat ik een nieuwe velgenset moet gaan zoeken met vrij brede spaken om zo niet tegen de klauw aan te komen. Worden waarschijnlijk team dynamics pro race 1.2 of iets vergelijkbaars.

Mochten er andere interesse hebben laat het weten, kan misschien direct meerdere adapters over laten komen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door Sapphire » ma 21 dec, 2020 0:19

Misschien mis ik wat, maar als je een "goedkoop" setje hebt weten te verzinnen voor 500 euro, en je moet "alleen nog even" een set velgen kopen à €1000+ en een setje banden à minimaal €100 per band (uitgaande van geen HiFly of andere rommel), wat maakt dit dan tot een budget oplossing?

Ben overigens benieuwd hoe het pedaalgevoel gaat zijn met deze setup.

DoritoShooter
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: do 25 jan, 2018 16:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door DoritoShooter » ma 21 dec, 2020 0:51

Ja budget is relatief daarin. Uiteindelijk zal je voor elke remmen upgrade met groter dan 308mm schijven grotere velgen aan moeten schaffen. Heb je al 17 of 18 inch velgen dan valt de extra kosten voor de velgen en banden weg.

Durf niet te zeggen onder welke velgen de set zal passen, vandaar mijn keuze voor de team dynamics. Met wat goed zoeken heb je daar al een setje van voor 650 euro, plus setje Goodyear eagle F1 asymmetric 5 setje voor kleine 400 euro.

De remmen passen ook onder 17 inch hirsch maar met 10 mm spacers. Vast ook onder een hoop andere velgen maar wilde zelf ook lichtgewicht velgen waardoor de keuzes wat beperkter worden.

Wil het ook meer budget noemen in vergelijk met een Porsche setup waarbij je al minimaal 500 euro voor de klauwen alleen betaalt, of de jend 17 inch kit die 800 euro is. Zijn verder volgensmij niet veel opties waarbij je voor 500 euro een 4 pots setup hebt.

Gebruikersavatar
BergenB
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 367
Lid geworden op: do 23 jun, 2016 13:01
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door BergenB » ma 21 dec, 2020 1:12

Mooi plan, maar van wat voor Mercedes komen die dubbel pot Brembo’s?
- 2004 Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio, Stage 5 DionHPT
- 2005 Saab 9-3 2.0T Vector Cabrio (Verkocht)

DoritoShooter
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: do 25 jan, 2018 16:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door DoritoShooter » ma 21 dec, 2020 1:19

Van de W220/211/215. Zijn op best wat verschillende types geleverd. 0024202283/0024202183 zijn de onderdeel nummers.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door Sapphire » ma 21 dec, 2020 1:53

De JenD kit is ook bepaald niet direct fit op een 9-3 og weet ik uit ervaring. Jammer overigens dat die Maptun brackets (tijdelijk?) niet meer leverbaar zijn (die heb je daarvoor ook nodig op een og 9-3).

Team Dynamics vind ik erg mooie velgen, prijzen die ik noemde was overigens voor nieuw, omdat ik de kans klein achtte dat je precies de juiste spec voor je auto zou vinden. Aangezien ze in een miljard versies leverbaar zijn.

DoritoShooter
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: do 25 jan, 2018 16:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door DoritoShooter » ma 21 dec, 2020 2:11

Heb recent met maptun gemaild en ze hebben verwachte levertijd voor de adapters, dus vrij vaag wanneer en of ze weer beschikbaar komen.
Maar dan moet je volgens maptun nog wat wegfrezen uit het zadel van de 314mm klauwen en fusee?

Hoe vindt jij het met het pedaal gevoel met de 314mm klauwen of de jend 17 inch kit een 9-3 og?

Team dynamics is overigens in V.K in verhouding goedkoop leverbaar. Valt me altijd op dat V.K en Duitsland vaak een stuk goedkoper uitvallen dan Nederland voor onderdelen. Alleen levertijd is vaak wel wat langer.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door Orphy » ma 21 dec, 2020 3:25

Als je die uit het VK wil halen zou ik niet te lang meer wachten met bestellen, zoals het nu lijkt gaan ze flink omhoog binnenkort. (Invoer + BTW etc. )
Levertijd zal nog langer gaan duren.
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 583
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door MVE » ma 21 dec, 2020 10:04

DoritoShooter schreef:
ma 21 dec, 2020 2:11
Hoe vindt jij het met het pedaal gevoel met de 314mm klauwen of de jend 17 inch kit een 9-3 og?
Ik rij met deze combi rond, volgens mij als een van de weinigen.
Geinstalleerd door Sapphire, wat zoals gezegd een stuk meer werk bleek dan voorzien. Desalniettemin, extreem netjes gedaan, zoals altijd. :)

Ik ging van 308mm met enkele zuigers en stalen leidingen naar 340mm met twee (mega) zuigers en normale leidingen. Dit laatste omdat bleek dat er 9-5 leidingen onder moesten, die op dat moment niet leverbaar waren in staal.

De eerste keer remmen was, eerlijk gezegd, ietwat teleurstellend. Zoals eigenlijk verwacht, een stuk dood gevoel in het begin van het pedaal.
Het remt wel akelig hard... Totale overkill eigenlijk.
ABS ingreep bij 120 is mogelijk, en daarboven vermoed ik ook.

Nu, na ong 5000km, is de set echt goed ingeremd en voelt het eigenlijk super. Ik ga wel nog naar stalen leidingen, maar wat ik misschien zag aankomen (Viggen remcylinder setup) is niet meer nodig wat mij betreft!

Het pedaal is goed doseerbaar, en heeft een fijne feel.
Als ik uit een auto met 308mm setup in de mijne stap, ben ik iedere keer weer blij verbaasd hoeveel beter het voelt!

Er zit overigens nog een verschil tussen 308mm mét of zónder Viggen remcylinder setup. Dat is gewoon de hoofdremcylinder van de 9-5 op een 9-3, iirc, maar resulteert in een veel stijver pedaal. Het remt makkelijker hard, maar kwa feel is het me eerlijk gezegd om het even.
@Saab Surplus
9-3OG Coupé Turbo LPG
9-3SC Aero TTID
9-3SC Aero V6 LPG (EX)
900i Coupé 8v (EX)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door reiernumans » ma 21 dec, 2020 18:47

DoritoShooter schreef:
ma 21 dec, 2020 0:51
Ja budget is relatief daarin. Uiteindelijk zal je voor elke remmen upgrade met groter dan 308mm schijven grotere velgen aan moeten schaffen. Heb je al 17 of 18 inch velgen dan valt de extra kosten voor de velgen en banden weg.
Het listige is een beetje dat je met bijvoorbeeld 314mm, 345mm of de J&D BBK prima wegkomt met originele velgen, maar bij een vierzuiger klauw eigenlijk 'vastzit' aan Hirsch velgen of aftermarket velgen die genoeg ruimte bieden voor de klauw. Een vierzuiger klauw heeft namelijk aanzienlijk meer ruimte nodig tussen het aanlegvlak van de velg en de spaak (moet dieper zijn) omdat de klauw dikker is ivm de zuigers aan de buitenzijde. Ik denk dat voor het gros van de 9-3 rijders de overstap naar 314mm of 345mm al genoeg is, evt gecombineerd met 9-5 Aero geventileerde achterremmen, en omdat die in standaard 17" velgen passen (wat het gros van de 9-3 tuners toch als eerste upgrade wel monteert) is dat een stuk budgetvriendelijker dan een vierpots setup waar je aftermarket velgen voor moet vinden.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

DoritoShooter
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: do 25 jan, 2018 16:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door DoritoShooter » di 22 dec, 2020 0:05

MVE schreef:
ma 21 dec, 2020 10:04
De eerste keer remmen was, eerlijk gezegd, ietwat teleurstellend. Zoals eigenlijk verwacht, een stuk dood gevoel in het begin van het pedaal.
Het remt wel akelig hard... Totale overkill eigenlijk.
ABS ingreep bij 120 is mogelijk, en daarboven vermoed ik ook.
Ah in ieder geval goed om te horen dat de pedaalslag niet helemaal zoek is. Heb wat zitten rekenen met de oppervlakte van de zuigers en kom zo uiteindelijk op 8.5% verschil in oppervlakte. Vergelijkbaar met de 340mm remmen dus verwacht dat de slag overeen zal komen met jouw ervaring.
Realiseerde mij ook eigenlijk vanaf het begin dat waarschijnlijk 308mm remmen met goeie blokken en verse remvloeistof zeer waarschijnlijk afdoende is. Maar uiteindelijk haal ik er wel weer plezier uit dit bij elkaar te zoeken en aan te klooien, plus het is een redelijk unieke setup in Nederland voor zover ik weet.
reiernumans schreef:
ma 21 dec, 2020 18:47
Het listige is een beetje dat je met bijvoorbeeld 314mm, 345mm of de J&D BBK prima wegkomt met originele velgen, maar bij een vierzuiger klauw eigenlijk 'vastzit' aan Hirsch velgen of aftermarket velgen die genoeg ruimte bieden voor de klauw. Een vierzuiger klauw heeft namelijk aanzienlijk meer ruimte nodig tussen het aanlegvlak van de velg en de spaak (moet dieper zijn) omdat de klauw dikker is ivm de zuigers aan de buitenzijde. Ik denk dat voor het gros van de 9-3 rijders de overstap naar 314mm of 345mm al genoeg is, evt gecombineerd met 9-5 Aero geventileerde achterremmen, en omdat die in standaard 17" velgen passen (wat het gros van de 9-3 tuners toch als eerste upgrade wel monteert) is dat een stuk budgetvriendelijker dan een vierpots setup waar je aftermarket velgen voor moet vinden.
Zeker. Deze klauwen zijn ook aan de brede kant. Ze passen achter 17 inch Hirsch maar dan moeten er nog 10mm spacers tussen..
Afbeelding

Er is ook een mogelijkheid voor de alfa 159 klauwen. Die zouden wat smaller zijn en misschien wel passen met spacers op standaard velgen, maar niks is daarvan zeker.

Dat is inderdaad het grote nadeel aan deze setup, aftermarket velgen setup waarbij je ook nog eens niet zeker bent of het gaat passen. Verwacht het midden januari allemaal gemonteerd te hebben. Dan maar eens paar verschillende standaard velgen proberen om te kijken of er binnen de standaard velgen wat mogelijk is, waarschijnlijk zit je dan wel minimaal aan 18 inch vast.

Ook de mogelijkheid voor de 6 pots klauwen van de alfa guilia / stelvio met 345mm schijven. Past verbazingwekkend genoeg wel onder deze standaard 18 inch velgen. Ziet er bruut uit maar echt complete overkill, bijna complete set met klauwen, adapters, blokken, leidingen voor 1100 euro.
Afbeelding

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door evo » di 22 dec, 2020 12:45

Haha, nu zijn werkelijk tig combo's voorbij gekomen... wat is het verschil tussen after market en combies van "andere typen" auto's te gebruiken?

En wat noemt iemand budget? Afgezien van het feit dat er dan wellicht andere velgen dienen gemonteerd te worden, al dan niet icm spacers... En dan hebben we het niet eens over weggedrag, wat hierdoor mogelijk negatief wordt beïnvloed... Waar was dit allemaal ook weer om te doen...?

Anyway. hier 4 pots in de originele, sportiefste (J en gewicht) SAAB velgen voor de 9-3OG... geen spacers, gewoon goed gemaakt :wink:

Afbeelding

meer foto's en info: viewtopic.php?t=168534#p1838584
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door Sapphire » zo 27 dec, 2020 15:26

Mooie setup! Hoe is het pedaalgevoel? En welke diameter schijven heb je er op?

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Budget 4 pots remmen

Bericht door Steve-O » zo 27 dec, 2020 16:28

Een tijdje terug had een andere forummer ook een topic met een multiplechoicevraag over klauwen met meer cilinders. Heb je die ook gelezen?

linkje: viewtopic.php?f=8&t=171922
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Plaats reactie