Van t naar T

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barrel
Geregistreerd lid
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 okt, 2015 12:37
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Van t naar T

Bericht door Barrel » ma 15 feb, 2021 12:05

Nadat in mijn 9-5 Vector (bj '07) de turbo aangekondigd had dat we een nieuwe paus hebben, dus witte rook, besloten om een Garrett turbo te monteren, omdat het hele zwikkie toch open lag. Dat is inmiddels voor elkaar. Als het juist is, staat er nu 270 pk in plaats van 260 pk op de voorwielen. Dit mede doordat er ook een iets andere uitlaat onder zit. Nu komt eigenlijk het belangrijkste: na elke rit, is het zaak, de turbo uit te laten draaien. Anders heb je veel schade met als gevolg wederom een dure uitgave. Is het mogelijk een systeem in te bouwen, dat door blijft draaien, zodat na afzetting van de motor, niet ineens de smering wegvalt?

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 583
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Van t naar T

Bericht door MVE » ma 15 feb, 2021 12:20

Ik neem aan dat je de Mitsubishi turbo bedoelt, die van de Aero.
Bij normaal gebruik kan je gewoon je auto uitzetten als je geparkeerd hebt. Het is ontworpen om een dagelijkse auto te zijn!
Als je net flink hebt lopen blazen op de autobahn is het wel lekker om hem even stationair door te laten lopen en niet diréct na de ausfart uit te zetten.
@Saab Surplus
9-3OG Coupé Turbo LPG
9-3SC Aero TTID
9-3SC Aero V6 LPG (EX)
900i Coupé 8v (EX)

Gebruikersavatar
viggentroll321
Donateur
Donateur
Berichten: 872
Lid geworden op: wo 21 nov, 2012 16:39
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Van t naar T

Bericht door viggentroll321 » ma 15 feb, 2021 12:34

als je de laatste km voor je eindbestemming normaal rustig gereden hebt en niet hoog in de toeren hebt getrapt is er niks aan de hand hoor.
en goeie olie gebruiken
better to push a Saab, then to drive a Ford !

9-3 cabrio lpg
9-3 aero cabrio automaat
9-3 18t combi lpg automaat
viggen lightning blue 300+
VW Passat variant
Chrysler crossfire

Gebruikersavatar
Gatenkaas
Geregistreerd lid
Berichten: 41
Lid geworden op: do 25 sep, 2014 20:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Van t naar T

Bericht door Gatenkaas » di 02 aug, 2022 17:11

Ik weet niet in hoeverre dit nog relevant is, maar precies wat je beschrijft is een turbo timer. Dit wordt voornamelijk gebruikt in JDM auto's (weet ik nog uit mijn Toyota Starlet tijdperk, want ik vond de Glanza V wel gaaf).
Toyota Starlet 1992 (2012-2014)
Saab 900S Talladega 1997 (2014-2015)
Saab 9-3 SS Linear (en steeds meer Aero) Hirsch 2007 (2015-heden)

Ducati Monster 1000 S i.e. 2003 (2016-2020)
Aprilia Tuono V4R APRC 2014 (2020-2023)
Aprilia Tuono 660 Factory 2023 (2023--heden)

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Van t naar T

Bericht door evo » di 02 aug, 2022 18:59

Is al wel eerder over geschreven. Het bij de handbakken in de achteruit moeten zetten om de sleutel te verwijderen bemoeilijkt heea.

Gewoon laatste stukkie rustig rijden koelt je turbo prima. Veel beter voor de buurt, etc.

Is zo spannend niet...
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Plaats reactie