3" JT brulpijp 900 Classic --> In beeld & geluid

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
taaffert
Geregistreerd lid

3" JT brulpijp 900 Classic --> In beeld & geluid

Bericht door taaffert » vr 03 nov, 2006 13:09

Ziehier --> Klik hier voor verderop in het topic

Jaja, de uitlaat is binnen! :applause:

Maar wát een apparaat, ongelofelijk, die diameter :shock:

Ben alleen de pakking vergeten te bestellen voor aansluiting bovenaan bij de motor (of voor de katvervanger, zo u wilt), maar de huidige kat zit er een jaartje onder, dus die pakking zal nog wel goed zijn na stevig aandraaien.
Heb al mooie foto's gemaakt waarbij de uitlaat over de grond uitgespreid ligt.

Maar nog een vraagje, hoe hard ga ik dit kapot draaien? En hoe gevoelig is de bocht vanaf de turbo, de bocht blijft zitten namelijk.

Afbeelding

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: 3" JT brulpijp 900 Classic

Bericht door SpeekTuning » vr 03 nov, 2006 13:25

taaffert schreef:Jaja, de uitlaat is binnen! :applause:

Maar wát een apparaat, ongelofelijk, die diameter :shock:

Ben alleen de pakking vergeten te bestellen voor aansluiting bovenaan bij de motor (of voor de katvervanger, zo u wilt), maar de huidige kat zit er een jaartje onder, dus die pakking zal nog wel goed zijn na stevig aandraaien.
Heb al mooie foto's gemaakt waarbij de uitlaat over de grond uitgespreid ligt.

Maar nog een vraagje, hoe hard ga ik dit kapot draaien? En hoe gevoelig is de bocht vanaf de turbo, de bocht blijft zitten namelijk.

Afbeelding

Ey......en mij laat je in spanning zitten of ie nu wel of niet binnen was?

Maareh....nu kun je gaan monteren. SUCCES!

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » vr 03 nov, 2006 14:56

speektuning schreef:Ey......en mij laat je in spanning zitten of ie nu wel of niet binnen was?

Maareh....nu kun je gaan monteren. SUCCES!
Check je mail, zie je dat ik het netjes op tijd heb gedaan ;)

Nou vrienden van de show ik ga nu beginnen met de uitlaat in de Saab-werkplaats.
Wish me luck!
Ik moet nog naar huis om vijf uur :?

Maar gaat lukken, kheb een rechter en linkerhand :D

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 03 nov, 2006 14:56

taaffert schreef: Maar nog een vraagje, hoe hard ga ik dit kapot draaien? En hoe gevoelig is de bocht vanaf de turbo, de bocht blijft zitten namelijk.
Alles eerst goed in de kruipolie (WD40 oid) zetten en dan koffiedrinken en dan nog eens inspuiten, alles krijg je los. Die bocht krijg je niet kapot, neem dat maar van mij aan.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 05 nov, 2006 21:41

Operatie is goed verlopen, maar was wel een zware bevalling.

Door internetgebrek komt er nu nog geen reportage, maar zal ik tzt maken.
Ook heb ik geen eigen server meer, dus filmpje van geluid zal nog eventjes (tenzij ik een andere oplossing kan vinden) wat later volgen.

Maar ik zit nu wel constant met een grijns in me auto. Wat een geluid!!!
Net door een mooi tunneltje in Breda gegeven, gasgeven, en de hele tunnel is met een geweldige uitlaatkakafonie gevuld!!

Heb de uitlaat wel nog zelf pas moeten maken) paste niet netjes in een keer, en nu bonkt de uitlaat achter nog, zal zich nog wel aan het zetten zijn, dus moet ik ook nog ff goedmaken.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » ma 06 nov, 2006 15:45

taaffert schreef: Wat een geluid!!!
Dat geluid wordt nog mooier (donkerder). De uitlaat heeft wat tijd (kilometers) nodig om tot z'n uiteindelijke klank te komen.

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » ma 06 nov, 2006 15:57

Yep hij wordt stiller. Heb zelf een 2 demper eenheid. Ook op de autobahn 160+ is het geen herrie. Met flink acceleren soms wel, maar goed da's weleens leuk.

Nadeel (valt me erg tegen) vind ik de pasform van de 2 demper.
De pijp (met 2de demper) na de bocht over de achteras past erg slecht:
- Zit vlak tegen de bodem (en bonkt er dus geregeld tegenaan).
- De opening hangt een heel end lager onder de achterbumper, en zit niet in lijn met de uitsparing in de bumper.
Als ze de bocht over de achteras iets ander hadden gebogen, en de eind pijp (met demper) ook, had het allemaal veel beter gepast.

Voor de rest is het een fijne pijp. :)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 07 nov, 2006 10:25

Blacky Turbo S schreef:Yep hij wordt stiller. Heb zelf een 2 demper eenheid. Ook op de autobahn 160+ is het geen herrie. Met flink acceleren soms wel, maar goed da's weleens leuk.
Yep das precies de gein van het apparaat, op constante snelheid bromt ie, maar absoluut niet hinderlijk en gasgeven, is gewoon feest nu!!
Blacky Turbo S schreef:Nadeel (valt me erg tegen) vind ik de pasform van de 2 demper.
De pijp (met 2de demper) na de bocht over de achteras past erg slecht:
- Zit vlak tegen de bodem (en bonkt er dus geregeld tegenaan).
- De opening hangt een heel end lager onder de achterbumper, en zit niet in lijn met de uitsparing in de bumper.
Als ze de bocht over de achteras iets ander hadden gebogen, en de eind pijp (met demper) ook, had het allemaal veel beter gepast.

Voor de rest is het een fijne pijp. :)
Dit was voor mij ook een grote teleurstelling inderdaad. Dacht wel dat wanneer je een 900 Classic uitlaat koopt alles plug and play is. Niks is minder waar.
Heb ook een stukje van de middenpijp moeten halen, anders paste het niet. Kortom, je moet wel in een fatsoenlijke werkplaats je werk kunnen doen. Ook de ophangpunten van de eerste demper waren verbogen (denk door transport) maar terugbuigen is ook nooit goed voor het geheel, dus hoop niet dat het daar snel gaat roesten.
Het eindstuk bij mij zit erg strak tegen de achterbumper (denk 1 cm ertussen) dus das wel mooi, maar steekt wel weer een cm of drie achter de auto uit.
Ik ga dus nog een keer de uitlaat demonteren en goed eronder zetten, de bocht aan de achterzijde komt bij het nemen van een bochtje ergens tegen de auto en met remmen ook, dus moet ik nog ff rochten. Ook de downpipe op het uitlaatspruitstuk lekt nu nog een beetje.
Hoe heb jij trouwens je downpipe vastgezet? Er zat geen klem bij om `m te monteren op de standaard steun onderaan het motorblok, en de originele klem past niet.
Misschien ideetje om ff door te geven Sander, dat ze er 5 beugeltjes bij doen, want nu moet ik nog zelf een draadeind fabriceren dat past.

Maar het is het wel allemaal waard, want uitlaatgeluid is fenomenaal!

maurice1970
Geregistreerd lid

Bericht door maurice1970 » di 07 nov, 2006 10:29

doe eens een fototje !
kunnen we meengenieten

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » di 07 nov, 2006 11:56

[quote="taaffert
Het eindstuk bij mij zit erg strak tegen de achterbumper (denk 1 cm ertussen) dus das wel mooi, maar steekt wel weer een cm of drie achter de auto uit.
Ik ga dus nog een keer de uitlaat demonteren en goed eronder zetten, de bocht aan de achterzijde komt bij het nemen van een bochtje ergens tegen de auto en met remmen ook, dus moet ik nog ff rochten. Ook de downpipe op het uitlaatspruitstuk lekt nu nog een beetje.
Hoe heb jij trouwens je downpipe vastgezet? Er zat geen klem bij om `m te monteren op de standaard steun onderaan het motorblok, en de originele klem past niet.
Misschien ideetje om ff door te geven Sander, dat ze er 5 beugeltjes bij doen, want nu moet ik nog zelf een draadeind fabriceren dat past.
quote]

Nou ja zeg? :shock: Dat tie bij jou zo mooi krap onder de bumper hangt? Da's bij mij absoluut onmogelijk! De belemmerende factor is dat de pijp tussen de bocht over de achteras en de 2de demper tegen de bodem (reservewiel bak) aanzit. Hadden ze effe anders en wat verder moeten buigen. :cry:
Ja, het eindstuk steekt een end uit. Heb er laatst 2 cm vanaf gezaagd. Nou is het wel goed.

Wat de downpipe betreft. Heb het eindstuk als mal gebruikt, en er gewoon een stukkie draadeind op rond gebogen. Op lengte gezaagd, en klaar is Klara

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 07 nov, 2006 12:01

Blacky Turbo S schreef:Nou ja zeg? :shock: Dat tie bij jou zo mooi krap onder de bumper hangt? Da's bij mij absoluut onmogelijk! De belemmerende factor is dat de pijp tussen de bocht over de achteras en de 2de demper tegen de bodem (reservewiel bak) aanzit. Hadden ze effe anders en wat verder moeten buigen. :cry:
Ja, het eindstuk steekt een end uit. Heb er laatst 2 cm vanaf gezaagd. Nou is het wel goed.

Wat de downpipe betreft. Heb het eindstuk als mal gebruikt, en er gewoon een stukkie draadeind op rond gebogen. Op lengte gezaagd, en klaar is Klara
Subliem, had al dat idee inderdaad opgevangen om naar de bouwmarkt te gaan om stukkie draad te halen, maar ga het nu zeker doen. Vóór het afzagen wel moertjes erop, anders ben je je draad kwijt en krijg je er geen moertje meer op.

Foto's hoop ik er eerdaags op te kunnen zetten. Heb hier even het kabeltje van mijn telefoon niet bij de hand. Zal ook proberen filmpjes te hosten (maar dan zelf) vind de kwaliteit van google-video altijd beetje minder. Ik maak er dan ook meteen een montage-verhaal van.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 08 nov, 2006 19:35

Het verhaaltje:

Dit was de rationele veroorzaker van het geheel: :twisted:
Afbeelding

Hier zie je het uitlaatje netjes verspreid over de grond, de katvervanger heb ik er niet tussengelegd, die moet je er even bijdenken.
Afbeelding

Goed gereedschap is het halve werk, dus dat heb ik maar gepakt.
Ik ben eerst begonnen met alle draadeinden en bouten/moeren in te spuiten met roestoplosser.
Afbeelding

Wonderlijk genoeg ging alles er redelijk vlot ondervandaan en zonder uitlaat ziet dat er zo uit. Draadiend van de downpipe brak, maar is er wel heel uitgekomen, iemand anders weer blij mee gemaakt.
Afbeelding

Downpipe gemonteerd, best pittig, want aan de bovenzijde kan ie draaien en aan de onderzijde ook. Boven is een losse flens en beneden ook, die je met een klem vast moet zetten. Helaas ontbrak de klem om de uitlaat op de steun te monteren, dus deze ligt er nog steeds los bovenop. Rammelt een klein beetje, maar klem komt eraan.
Afbeelding

Van onderaf bekeken
Afbeelding

Dikke pijp!!!
Alle stukken moet je goed in elkaar schuiven. Helaas was bij mij de tussenpijp te lang en heb ik die in moeten korten. Alle klemmen goed monteren die eromheen zitten. Ook de bocht bij de achteras moet je precies goed zetten, anders bonkt deze. Doet ie nu ook namelijk, dus moet ik nog ff stellen.
Afbeelding

Demper in de rubbers.
Afbeelding

Downpipe aan bocht, toch wel dik he!
Afbeelding

De achterzijde
Afbeelding

Wederom van de achterzijde
Afbeelding

Geluidsfilmpjes komen er nog aan, maar op het moment kan ik niet hosten, wordt aan gewerkt.
De uitlaat wil ik er nog een keer afhalen en helemaal goed zetten. Gezien het feit dat de uitlaat zich nog even moet zetten wacht ik hier nog twee weekjes mee. Dan alles nalopen en indien nodig insmeren met gun-gum om optimaal resultaat te behalen.
Al met al een leuke klus, ben er iets meer dan twee uurtjes mee bezig geweest.

In mijn album staan nog meer foto's.

900 turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door 900 turbo S » wo 08 nov, 2006 19:52

Wat kost dat nou zón complete pijp ? Lijkt me leuk om onder mijn 900 T16 S te leggen als mijn uitlaat het gaat begeven.

Gr.
Marnix

SimonA50

Bericht door SimonA50 » wo 08 nov, 2006 20:52

taaffert schreef:Downpipe aan bocht, toch wel dik he!
Afbeelding
.
Die bocht kun je ook nog vervangen door een dikkere. Alleen je moet dan wel de accu verplaatsen naar de kofferbak. Het lijkt me nu een flessehals in je uitlaatsysteem.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 08 nov, 2006 23:26

900 turbo S schreef:Wat kost dat nou zón complete pijp ? Lijkt me leuk om onder mijn 900 T16 S te leggen als mijn uitlaat het gaat begeven.

Gr.
Marnix
Zie de site van speektuning

De accu hoeft niet per se verplaatst te worden als je er een gelaccu inzet. Die is plat genoeg. Maar ik ga die conversie (vooralsnog) niet meer doen.

Plaats reactie