Het grote nIoff topic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » vr 24 jun, 2022 14:55

Dat klinkt als een serieuze verbetering! Zeker met de temperaturen van gisteren mag er wat vermogen worden teruggeregeld. Daar komt ook een andere intercooler into play.
Ik ga proberen de analyse van de boom zsm te regelen. Wellicht het kunnen we dan ook het dieperliggend probleem achterhalen
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » vr 01 jul, 2022 12:42

Kan nu met redelijke zekerheid zeggen dat de tip van Dion inderdaad de oplossing is. Woensdag met grote warmte en ritje binnendoor, waren de nIoff echt zwaar negatief (-100 tot -150) maar het terug regelen van vermogen bleef achterwege. Natuurlijk voel je iets minder power, maar dat is marginaal, een gemiddelde rijder zal het niet merken gok ik. Ik ben tevreden, money well spent!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » vr 01 jul, 2022 13:24

Dat is goed nieuws, en de kabelboom van gele aero wordt beschikbaar gesteld voor de wetenschap. Hij gaat onder mijn opdracht dit weekend naar de kabelboomdokter. Hopelijk weten we straks ook precies waar de pijn zit!

Ook goed te weten nu dat het probleem eigenlijk niet negatief IOff gerelateerd is. De titel kan dus gewijzigd worden!
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door reiernumans » vr 01 jul, 2022 14:32

Gele aero schreef:
vr 01 jul, 2022 12:42
Kan nu met redelijke zekerheid zeggen dat de tip van Dion inderdaad de oplossing is. Woensdag met grote warmte en ritje binnendoor, waren de nIoff echt zwaar negatief (-100 tot -150) maar het terug regelen van vermogen bleef achterwege. Natuurlijk voel je iets minder power, maar dat is marginaal, een gemiddelde rijder zal het niet merken gok ik. Ik ben tevreden, money well spent!
Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als je de luchtmassameter die je vlak voor het vervangen van de kabelboom hebt gewisseld weer terugzet. Je schreef toen namelijk dat de auto sneller voelde met die gebruikte LMM (wat imo vaak duidt op een vieze, die minder lucht meet dan er daadwerkelijk langs gaat) dan met de nieuwe die er eerst in zat. Maakt dat met de nieuwe kabelboom ook nog verschil?
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » vr 01 jul, 2022 16:09

Daar heb ik ook al zitten denken reiernumans! Zal de nieuwe dit weekend weer even terugplaatsen, rij nu nog met de oude rond (die ik wel heb schoongemaakt voor ik hem geplaatst heb uiteraard).
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » vr 01 jul, 2022 17:55

Om daar even op door te redeneren: met welke waarden stuurt de LMM z’n signaal? Zou dat beïnvloed kunnen worden door een slechte kabel of verbinding?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door reiernumans » vr 01 jul, 2022 18:23

Even ruw versimpeld uit WIS;

Met het gaspedaal vraag je een bepaalde hoeveelheid trekkracht. Die vraag (de positie van het gaspedaal) wordt omgezet in een luchtmassavraag, de mReq op je openSID. Trionic controleert of de gevraagde trekkracht (= torque request = gevraagde luchtmassa = mReq) daadwerkelijk geleverd wordt door de meetwaarde van de luchtmassameter (Mair) te vergelijken met de gevraagde luchtmassa. Volgen deze elkaar niet zoals het hoort, kan Trionic de gaskleppositie finetunen om bij te regelen.

Er zijn een hoop factoren die invloed hebben de geleverde trekkracht/luchtmassa. Belangrijkste is natuurlijk de maximaal te vragen luchtmassa, maar ook welke versnelling je in zit, traction control/het aanraken van de remmen/ESP hebben hier invloed op. Waar jullie met de nIoff tegenaan lopen is waarschijnlijk knock limitation. De eerste reactie van Trionic op knock/pingel is het mengsel te verrijken, als dat niet helpt wordt de gevraagde luchtmassa teruggebracht (wat resulteert in verminderd vermogen). WIS geeft daarbij de volgende notitie op knock limitation; Knock control on modern engines is not a safety function but a normal function. Consequently, it is considered normal when knock control reduces engine torque in certain cases. The engine knock control increases for e.g. high intake air temperatures or high coolant temperatures. Further influencing factors are driving at high altitudes and low octane fuel. Verder limiteert de snelheidsbegrenzer ook de gevraagde luchtmassa, de toerenbegrenzer ook en is er ook een turbo speed limitation.

bron

De luchtmassameter is dus een vrij cruciaal ding in Trionic 7, de hele aansturing van de motor is op die waarden gebaseerd. Als de waarden niet overeenkomen met de werkelijkheid, bijvoorbeeld als de luchtmassameter vies is, heeft dat effect op motorvermogen. Meestal, als luchtmassameters vies/oud worden, is de meetwaarde lager dan de daadwerkelijke hoeveelheid lucht die de motor in komt. Resultaat is dat je meer vermogen hebt, maar met risico op een (te) arm mengsel.


Ik denk dat het vervangen van de luchtmassameter voor die nieuwe Gele aero's 9-5 weer wat minder snel zal maken, maar ik ga er niet vanuit dat 'ie invloed zal hebben op het nIoff verhaal. Ik vermoed dat Trionic, om wat voor reden dan ook, denkt pingel te voelen, en daardoor begint terug te regelen.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » vr 01 jul, 2022 22:47

Dank voor je uitleg reier. Ik was niet duidelijk genoeg. In de zoektocht naar het probleem zitten we nu op de kabelboom en ik kan me voorstellen dat dergelijke essentieel signalen van bijv de LMM (zeker bij een laag voltage) over een slechte kabel connectie of joint problemen kan veroorzaken. Hoe lager het voltage hoe kwetsbaarder het signaal op het moment dat daar storingen zijn is mijn theorie….trying to narrow it down.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door RoccoH » za 02 jul, 2022 20:46

reiernumans schreef:
vr 01 jul, 2022 18:23
Even ruw versimpeld uit WIS;

... De eerste reactie van Trionic op knock/pingel is het mengsel te verrijken, als dat niet helpt wordt de gevraagde luchtmassa teruggebracht (wat resulteert in verminderd vermogen). ...
De eerste reactie is het verlaten van de ontsteking als pingel wordt gedetecteerd, daarna wordt pas het mengsel verrijkt en daarna pas de gevraagde luchtmassa terug gebracht, zie:
https://saabwisonline.com/c11/9-5/2008/ ... ostics-16/

NIoff staat overigens voor Negative Ignition Offset.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » ma 04 jul, 2022 13:46

Goede discussie! Vandaag komt de kabelboom aan bij de expert en erg benieuwd wat hij ontdekt.
Vraagje ter verheldering voor mijzelf: welke sensor registreert de pingel? Is dat de DI cassette? In de oude saabjes zat natuurlijk gewoon een knock-detector-sensor.

Nieuwe LMM is weer teruggeplaatst dit weekend, vermogen lijkt nog helemaal goed.
Wat mij overigens nog opvalt is dat met de nieuwe kabelboom er vaker misfires worden geregistreerd, het zijn er overigens weinig hoor en ook niet heel vaak, maar zeker vaker dan met de oude kabelboom.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » ma 04 jul, 2022 14:11

Pingel doet de DI bij mijn weten.

Hoorde vandaag van mijn monteur dat onder andere de connectoren van de druksensoren in inlaatspruitstuk en luchtinlaat op de connectoren in het verleden modeljaren tot 2006 wel eens problemen leiden binnen de bandbreedte van de regeling (dus door slechte connecties op kabel/connector werd daardoor onjuiste waarden doorgegeven.
Maar een temperatuur gevoeligheid zoals bij ons is daarbij niet bekend.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » zo 17 jul, 2022 16:35

Wellicht iets te vroeg gejuicht, vandaag door de hitte van Frankrijk en vooral na de tolpoort hetzelfde probleem; zeer hoge nIoffs en ook behoorlijk inhouden. IAT zit ergens tussen de 45 en 56 graden op die momenten. Was met Super 98 terwijl de auto normaal op 95 rijdt. Maar kan me adaptie aanpassingen niet voorstellen bij dit gedrag.
Overigens had ik van de week als test de bcr8 geruild voor de standaard bcpr7 bougies en toen ook direct sterke nIoffs en wat inhouden, 8-jes weer teruggezet en ging weer helemaal prima.

Zal het komende dagen in Frankrijk in de gaten houden. Net de auto volgegooid met E85 (volle tank voor 48 euro :shock: ) , benieuwd wat hij daarop doet. Maar dat zien we morgen wel.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » zo 17 jul, 2022 16:38

IAT ruim boven 45 graden is natuurlijk wel redelijk hoog (toch tuners?) deze paar dagen zijn misschien iets teveel van het goede om maatgevend te zijn (fingers crossed!) en goede reis!
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » wo 20 jul, 2022 9:14

Korte opvallende update (voor mij dan voor tuners wellicht niet. Maar nu op 2 tanks E85 gereden en zeker met de eerste tank viel mijn mond open van verbazing; continu 0 ioff, pas als de iat boven de 54 komt dan gaat hij iets terugkregen maar Max 20 nIoff. Idem met tweede tank. Vermogen met E85 is iets minder dan met euro/super maar niet enorm. Terwijl het verschil circa 70pk zou moeten zijn.
Was toch behoorlijk verbaasd over het verschil met E85 en net zo verbaasd over wat je moet afrekenen bij de pomp :D
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » wo 20 jul, 2022 9:44

Wat bedoel je met verschil in 70 pk? Je hebt met je tune nu waarschijnlijk geen specifieke biopower software meer. Als in: hij kan er nog steeds prima op adapteren, maar de extra boost die alleen op Biopower-origineel “vrijkomt” wordt nu al ruimschoots op benzine geleverd. Dus het verschil is denk ik niet meer aanwezig in de software.
Wat is de reden dat de ontsteking minder snel wordt verlaat? Is dat klopvastheid van E85? Is dat vergelijkbaar met LPG?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Plaats reactie