Het grote nIoff topic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door reiernumans » wo 20 jul, 2022 20:23

Gele aero schreef:
wo 20 jul, 2022 9:14
continu 0 ioff, pas als de iat boven de 54 komt dan gaat hij iets terugkregen maar Max 20 nIoff. Idem met tweede tank.
Mooi is dat he, een klopvaste brandstof :D
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » wo 20 jul, 2022 20:55

E85 octaangetal 105, LPG >100 vaak tussen 100-105 afhankelijk van mengsel
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » ma 01 aug, 2022 11:38

Goed, inmiddels terug van vakantie en daarmee een long-run test. Het was warm op vakantie, dus ideale testomgeving. Heel veel op E85 gereden (snap overigens niet waarom zoveel Franse pompen dit hebben, want volgens mij is er geen Franse auto die er op rijdt, maar ik was er blij mee) en op Super 98. Ook zeer hoge IAT gehad, tot 65graden en regelmatig rond de 56 continu. Dan is er met E85 amper een nIoff te merken, soms tot -20 maar meer ook niet en op Super 98 ook zeer weinig, zo tot -50 maar vooral met Super 98 ook geen vermogensverlies. Tevreden over de longrun, probleem blijft dus vooral rijden op Euro 95 en ik rijd nog wel met NGK 8-jes rond ipv 7.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door ReinO » ma 01 aug, 2022 12:27

ik kan niet zo gauw terugvinden welke ic je hebt.
Hier een iat die nooit boven de 38 graden uitkomt en ook met warm weer
meestal rond de 25 blijft hangen.
Wel een 3 zo grote ic als standaard.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » ma 01 aug, 2022 12:41

Ik heb een grotere IC, ws. DO88 maar staat geen merk op. IAT rond de 65 is na stil te hebben gestaan en rond de 55 is bij 35 graden redelijk rap de berg op rijden. Merkte wel dat met de hogere temperaturen de IAT op de binnenwegen amper terug liep, op de snelweg ging dat redelijk goed maar bleef hij wel hoog. Ook niet gek met 35 graden plus volgens mij.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Wouter » ma 01 aug, 2022 13:31

Wat is nu de (tussen)conclusie? Dat het vervangen van de kabelboom verbetering heeft gebracht? Of is dat lastig te verifiëren door het rijden op E85 en 98? En is er al iets bekend over de oude kabelboom?

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » ma 01 aug, 2022 13:44

Op de oude kabelboom nog geen reactie (die geniet ook van z’n vakantie ).
Inderdaad dus weinig hoge negatieve IOff waarden gezien zo begrijp ik. Dat is mooi! Klinkt als een zorgeloze vakantie.

Als we IOff als afgeleide of zelfs losstaand van het powerprobleem beschouwen: heb je daar ook geen issues meer mee gehad bij die temperaturen? (Ik neem aan van niet anders kun je ook niet rap een berg oprijden).


Ik was zelf op een niet te warm klein eiland. Heb weinig kunnen testen. Heb zeker wel eens power problemen ervaren (met oude kabelboom) maar het lijkt er nu bijna gek genoeg op dat NL omstandigheden (hogere luchtvochtigheid met hogere temperaturen problematischer zijn dan hogere temperaturen in Bretagne…..
Ik begrijp het nog steeds niet.
Ter vergelijk: ik rijdt dus op LPG (lager klopvast dan e85, hoger dan 98, heb een standaard IC nog, en ook nog de originele kabelboom. Ik zal de beste man eens mailen.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » di 02 aug, 2022 9:18

Tussen conclusie is wel dat de kabelboom zeker uitmaakt, want ook met 98 had ik wat meer inhouden dan ik de afgelopen vakantie heb gehad. De E85 is alweer bijna op dus vanaf vandaag gaat er weer Euro 95 in en ben benieuwd wat er dan weer gebeurt. Maar kabelboom heeft wel effect gehad.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door daniel 9-3 » di 02 aug, 2022 15:08

Tankte je voor de kabelboom ook 95?
En waarom geen 98?

Het lijkt mij redelijk logisch om 98 te tanken. Met tune en veel liefde en energie om de Saab goed te houden is 98 op alle fronten beter dan 95. En het kost op dit moment niet veel meer.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Steve-O » wo 03 aug, 2022 23:12

@Tubbe: Helpt onderstaande info ook bij de overpeinzingen?
Een kilo lucht op kamertemperatuur heeft een soortelijke warmte van 1000 J/(kg.K). Waterdamp zit op 1800 J/(kg.K). In een m3 lucht (ongeveer 1,3 kg) van pakweg 20 graden Celsius zit bij een luchtvochtigheid van 90% 15 gram waterdamp, en bij 60% relatieve vochtigheid ongeveer 10 gram. Reken je dit door voor 1 graad en 1 m3 lucht op kamertemperatuur bij een vochtigheid van 90 en 60 procent dan krijg je ongeveer het volgende:

60% = 1000 J/(kg.K) * 1,3 kg + 1800 J/(kg.K) * 0,010 kg = 1300 + 18 = 1318J

90% = 1000 J/(kg.K) * 1,3 kg + 1800 J/(kg.K) * 0,015 kg = 1300 + 27 = 1327J

Ruwweg iets meer dan een half een procent verschil slechts.

'Natte' lucht kost dus iets meer energie om te verwarmen, maar het kan dus ook wat meer warmte afstaan.
Waterdamp is 100% verzadigde lucht.

De soortelijke warmte van water is 4186 J/kgK.

De soortelijke warmte van lucht is 1005 J/kgK.

De soortelijke warmte van waterdamp is 2080 J/kgK (!)
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » do 04 aug, 2022 9:08

Tankte je voor de kabelboom ook 95?
En waarom geen 98?
Heel Hollands: het prijsverschil is mij te groot, zeker met het aantal km's dat ik rijd.

Eergisteren op de heel hete dag was de E85 op en heb ik er weer Euro 95 ingedaan. Meteen sloeg de Ioff extreem in het negatieve tot -188, vermogen werd weer teruggeschroefd etc. Maar na een kilometer of 20 werd het allemaal beter en gisteren reed de auto prima ook met Euro 95, zodra de IAT boven de 44 komt (wat best snel gebeurt met deze temperaturen) gaat hij wel weer richting -50 nIoff maar vermogen blijft aanwezig. Komende week weer genoeg ritten voor de boeg en kijk ik verder hoe het gaat met Euro 95.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door daniel 9-3 » zo 07 aug, 2022 17:05

Scheelt je op dit moment 12 euro op een tank. Is idd behoorlijk. Hoeveel km rijd je ongeveer? Anders is gas het overwegen waard. Zal ook je nioff ook beter zijn gok ik.

Maar goed. De kabelboom helpt wel maar is niet zaligmakend?

Vind dit wel leuk een beetje dingetjes onder de loep nemen en de info en zoektocht delen.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Steve-O » zo 07 aug, 2022 17:30

Kennelijk een verschil in brandstof RON98 en RON95 (als je dit nog zo noemen mag/kan). Mogelijk adapties n.a.v. branstofwissel met tevens een hoger gehalte aan ethanol of mogelijk was de 98 zelfs vrij van ethanol?

Als je zo'n wissel in de zelfde richting nog eens zou herhalen bij gelegenheid, zou je kunnen kijken of de adaptie zoals je naar verwachting sneller verloopt bij het maken van een flinke kick-down, hetgeen een ad-hoc adaptieproces teweeg zou moeten brengen. Dan zou je binnen een kilometer naar normaal gedrag vij RON95 moeten uitkomen. EVO heeft jouw tune toch op 98 geoptimaliseerd, als ik het me wel herinner.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » zo 07 aug, 2022 19:17

Adaptie duurt bij mij (of iedere 9-5DE wellicht) altijd erg lang. Tijdens de proefrit na tune verbaasde EVO zich daar ook over. Kan wel 10 tot 20 km duren.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » wo 17 aug, 2022 9:52

En maar weer eens een update. Inmiddels 2 tankbeurten Euro95 verder en ook nog eens mediterraanse temperaturen in Nederland, maar geen problemen gehad. Sterker nog na een vakantie op E85 is de adaptie op euro 95 minder negatief dan daarvoor. Maar rijdt eigenlijk altijd op de 0 nu ook met gasgeven en soms iets negatief. Bij extreem hoge IAT (+50) dan is de nIoff wat hoger, zo richting -50, maar geen vermogensverlies. Positief resultaat dus, en inmiddels durf ik wel stellen dat een nieuwe kabelboom een heel groot deel van de problemen verhelpt!

En nog qua toevoeging op eerdere post van Reino: de Iat is bij mij (met een grotere intercooler) zonder airco aan ongeveer 5 tot max 12 graden hoger dan de buitentemperatuur. Maar met airco aan kan die zeker bij echt zomerse temperaturen (zeg 30 graden en hoger) richting 20graden of meer boven buitentemperatuur lopen. Bij gewone temperaturen ligt de IAT met airco aan ongeveer 15 graden hoger.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie