Het grote nIoff topic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » vr 03 jun, 2022 14:28

Dit is even een gedachtenexperiment:
Als je een paar mensen bij elkaar weet te vinden die de falende kabelboom kunnen analyseren dan is het maximaal een paar weken lijkt me. Dus uitbouwmoment oude boom/nieuwe (tijdelijke boom) - loshalen oude boom en doormeten en controleren van alle mogelijk zwakke plekken, wellicht een of twee momenten/weekenden en zo mogelijk probleem vinden en repareren - moment prikken om gerepareerde boom terug in te bouwen (of om het op te geven en een nieuwe boom te kopen en die aan jouw terug te geven. Dan heeft de eigenaar z’n probleem opgelost ofwel met een nieuwe boom, danwel met zijn eigen gerepareerde boom.

Hulpvraag zit in boom beschikbaarstellen, expertise voor degelijke analyse op de oude boom, en wat handjes voor de ombouw. Ik wil zeker koffieschenken en pikhaken en spandiensten verrichten. En voor gericht onderzoek is evt expertise tegen betaling ook denkbaar. Nu het duidelijk lijkt te gaan naar de kabelboom is het belang van verschillende DE rijders hierbij redelijk duidelijk volgens mij.

En al met al een leuke wedstrijd in deze zoektocht met team Dion ;-). Hoe eerder de oplossing bekend is hoe beter.
@Dionhpt: hoever ben je al met je onderzoek? Of heb je evt een falende boom te leen voor een tweede onderzoekscollectief?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » ma 06 jun, 2022 12:55

Ik denk dat ik die van Saabpartners maar aanschaf en wil dan uiteraard graag mijn oude kabelboom aan de wetenschap schenken :wink: . Ben zelf niet handig genoeg met elektra om er achter te komen waar de fout zit ben ik bang, maar mocht iemand dat wel zijn dan is de oude kabelboom zeker beschikbaar voor onderzoek. Want eentje lenen, de oude boom analyseren en dan weer een oude (gerepareerd) terugbouwen is me net teveel werk.
Maar alvorens ik dat doe, ben ik ook wel benieuwd of Dion al verder is met zijn speurtocht en vooral of hij echt kan bevestigen dat het in die kabelboom zit, beetje zonde van de 350 euro als het geen effect heeft.

P.s. mocht iemand een betere deal kennen voor een nieuwe kabelboom dan hoor ik dat graag!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Sapphire » ma 06 jun, 2022 13:42

Gele aero schreef:
do 02 jun, 2022 13:25
Daar ben ik ook bang voor! Alternatief is saabpartners, die zit er qua prijs net tussenin en heeft hem op voorraad, maar wel al € 356,95 incl Btw. Best een duur gokje....
Ten eerste, ja het is geld maar laat er maar eens een (na)maken tegen de tijd dat ze niet meer beschikbaar zijn. Kost het veelvoud. Daarbij is de adviesprijs €511,68 excl. btw (orio), dus relatief zijn ze niet duur bij Saabpartners.

Ten tweede waarom twijfel je als Dion al 7x met succes de problemen heeft opgelost door vervangen van de kabelboom?

N.B. dit soort problematiek is niet nieuw, o.a. 900 classic met lucas injectie heeft vaak last van falende kabelbomen door corrosie (dit resulteert meestal in onvoorspelbaar uitvallen en/of onstabiel stationair toerental). Deze zijn nergens meer nieuw te krijgen en zelf maken is erg bewerkelijk (dus duur). Probeer maar eens een goede te vinden! Mogelijk dat daarom hordes mensen maar ombouwen naar T5, wat nog veel meer kost. Dan zou ik me in de handjes knijpen dat DE kabelbomen nog leverbaar zijn voor een paar honderd euro (zo lang de voorraad strekt, want die is niet groot meer). Er zijn genoeg duurdere klussen te bedenken aan een 9-5. Daarbij ken ik genoeg Saabliefhebbers die heel makkelijk geld uitgeven aan upgrades die minder prioritair zijn dan een goed functionerend motormanagement. No pun intended.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » ma 06 jun, 2022 14:09

Oh eens dat het nog meevalt qua prijs, maar omdat er al zoveel zaken door meerdere rijders zonder succes zijn aangepakt en soms wel met succes maar andere oplossing (bijv. dynamo) is het niet heel gek om die vraag te stellen toch? Er is vaak gezegd dat een andere plek van een van de aarde-punten ook een oplossing was, maar dat schijnt ook niet zo te zijn.

Anyway: kabelboom = besteld.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » ma 06 jun, 2022 14:15

Lekker bezig Gele Aero!

ik begin ook wat te denken dat ik voor die paar honder euro (plus inbouwen) een zorgeloze zomervakantie kan krijgen.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door evo » ma 06 jun, 2022 15:24

Wat is er tegen gericht zoeken? Zoals ik eerder voorgesteld heb? Lijkt me stuk simpeler. En als het probleem in de boom ligt (waar ik zo 123 niet in geloof) weet je tenminste ook waar.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » ma 06 jun, 2022 15:42

Volgens mij is er niets tegen gericht zoeken. Daarvoor moet je naast handigheid/ervaring/apparatuur echter wel nog de vrijheid hebben om de auto even niet te kunnen gebruiken. Daarnaast is het een simpele optie om te swappen en door te rijden in plaats van mogelijk lang te gaan zoeken en toch niet te vinden. Dat is een afweging van investering in materiaal of in uren. Als we wisten waar we naar zochten (en dat gaat wellicht op een losse boom makkelijker) dan is een reparatie van dat deel natuurlijk sowieso the way to go.

Maar als het feit dat Dion op deze manier al een paar auto van dit probleem heeft afgelopen (waar Gele Aero in zijn post nog navraag naar doet), dan is de kans dat het met de boom te maken heeft toch wel heel groot aan het worden. @evo: jij twijfelt al geruime tijd. Echter een heleboel onderdelen die vervangen zijn hebben niet tot de oplossing geleid. Nu de boom in de DE ook anders is is de kans toch wel groter dat het daarin zit? Ik hoor graag waarom je niet in deze hypothese gelooft
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door reiernumans » ma 06 jun, 2022 16:55

Tubbe schreef:
ma 06 jun, 2022 15:42
Nu de boom in de DE ook anders is is de kans toch wel groter dat het daarin zit?
Dit lijkt me een vrij gevaarlijke aanname. Ja de boom is anders, maar dat komt door andere componenten waar de boel op aansluit, we weten niks over verschillen in de gebruikte materialen, pinouts, massa verzamelpunten in de boom, etcetera.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » ma 06 jun, 2022 20:18

reiernumans schreef:
ma 06 jun, 2022 16:55
Dit lijkt me een vrij gevaarlijke aanname. Ja de boom is anders, maar dat komt door andere componenten waar de boel op aansluit, we weten niks over verschillen in de gebruikte materialen, pinouts, massa verzamelpunten in de boom, etcetera.
Eens, wel kun je stellen dat een hoop zaken in het vooronder niet gewijzigd zijn, en toch hebben DE’s er meer last van. Hoeft natuurlijk niet in het ontwerp te zitten. Ook een andere leverancier kan je wat dat betreft de das om doen (zie mijn achterruitjes met slappe rubbers in vochtig weer 🫣, ook zo’n gevalletje andere leverancier).
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Sapphire » ma 06 jun, 2022 20:37

evo schreef:
ma 06 jun, 2022 15:24
Wat is er tegen gericht zoeken? Zoals ik eerder voorgesteld heb? Lijkt me stuk simpeler. En als het probleem in de boom ligt (waar ik zo 123 niet in geloof) weet je tenminste ook waar.
Daar is niks tegen, maar simpeler is het niet volgens mij. Als je de omstandigheden waarin e.e.a. faalt wilt nabootsen moet je dus meten in een vergelijkbare situatie en in aangesloten toestand. De meesten (die hier zelf iets aan willen doen) hebben daar denk ik de meetapparatuur en kunde niet voor. Met een simpele multimeter de weerstand van elke draad meten gaat niet tot de oplossing leiden is mijn inschatting. Als het simpel was zoals jij stelt was het probleem toch allang boven water?

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door daniel 9-3 » ma 06 jun, 2022 23:48

Met 230v kan je kabels met een megger doormeten. Die gooit er een hoog voltage door en kan je zien of die niet ergens doorslaat. Zo haal je een potentiële kortsluiting er uit of slechte draad.

Ik weet niet of er ook zoiets is voor 12v.

Ik heb eventueel nog wel een kabelboom van een 2002 liggen. Maar die is dus niet gelijk aan de DE kabelboom. Als jullie er iets mee kunnen help ik graag.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » di 07 jun, 2022 11:19

Uiteraard is napluizen de beste optie om echt te weten waar het zit anders dan in een kabelboom met w.s. 250m kabel. Maar het ontbreekt mij aan kennis en tijd om dat te doen en wil ik het uiteindelijk gewoon goed geregeld hebben en dan is een nieuwe wel zo makkelijk. Overigens snap ik jouw lichte twijfel of het in die kabelboom zit, het verbaast mij ook dat een dergelijke storing met bepaalde voorwaarden (hitte buiten of lang op CC bij warm weer etc etc) uiteindelijk in die kabelboom zit, maar als de score bij Dion met het vervangen van 7 kabelbomen 100% is dan zit er w.s. toch iets raars in die kabelboom.
Maar nogmaals: als ik de nieuwe heb gemonteerd, dan stel ik mijn oude graag ter beschikking aan de saab(forum)wetenschap.

P.s. iemand nog kennis in huis of die kabelboom vervangen prima te doen is met de auto op assteunen of is een brug hiervoor wel essentieel?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door evo » di 07 jun, 2022 13:48

Sapphire schreef:
ma 06 jun, 2022 20:37
Daar is niks tegen, maar simpeler is het niet volgens mij. Als je de omstandigheden waarin e.e.a. faalt wilt nabootsen moet je dus meten in een vergelijkbare situatie en in aangesloten toestand. De meesten (die hier zelf iets aan willen doen) hebben daar denk ik de meetapparatuur en kunde niet voor. Met een simpele multimeter de weerstand van elke draad meten gaat niet tot de oplossing leiden is mijn inschatting. Als het simpel was zoals jij stelt was het probleem toch allang boven water?
Zoals ik al eerder voorstelde, als je overtuigd bent dat de negatieve ioff wordt veroorzaakt doordat het (anti)knock algorithme in Trionic geactiveerd wordt, dan is het aantal electrische componenten dat daarbij komt kijken zeer beperkt. Als je dan de bedrading verdenkt, is het nog simpeler. Hang een scope een voor een aan de draaden en kijk of je iets anders dan het te verwachte signaal ziet. Is allemaal analoog. Niks geen ingewikkelde protocollen. En het gaat slechts om een handje vol draaden.

Als je dat te ingewikkeld lijkt zou je ook slechts die bedrading opnieuw kunnen trekken (en dus niet de gehele boom).

Maar zoals aangegeven heb ik idd mijn twijfels. Vaak ligt de oorzaak ergens anders. Verstopte kat, slecht sproeibeeld van een of meerdere injectoren, lage compressie, versleten LMM, etc, etc, etc... (en natuurlijk de usual suspects... DI, bougies, etc.)
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Tubbe » wo 08 jun, 2022 10:48

Ik kan je volgen sapphire:
ten eerste, de meesten hier (ik niet) kunnen dit niet voldoende diepgaand onderzoeken, dat geldt zowel in kennis en apparatuur, en daarbij kost het waarschijnlijk een hoop tijd. Vandaar het denken in definitief of tijdelijk vervangen en dan eventueel nog de boom onder de loep nemen.
Want als iemand de gerichte plek van falen weet te vinden is het mogelijk prima door de DHZer op te repareren. Maar daar blijft dit onderzoek nog hangen. Wellicht is Dion al verder gekomen? Ik ben duidelijk wél in de overtuiging dat de kabelboom een reden van falen KAN zijn, nu zowel bij Eelke als bij mij de meeste electronische en andere onderdelen al zijn vervangen én er geen foutcodes worden opgeworpen, maar het probleem gewoon blijft bestaan en eigenlijk langzaam verergert. @daniel, dank voor je aanbod, maar het liefst snijd je in een van de verdachte/falende bomen, zodat die misschien hun geheim gaan prijsgeven.
Ik snap daarom goed dat Gele Aero tot vervanging over gaat. Het is de meest snelle en simpele (en daarmee dure maar toch goedkoopste) oplossing.

@evo: Zou graag met iemand met kennis van zaken de scope er op zetten hoor. Oftewel als iemand met kennis en kunde me voor minder dan 400 euro (prijs van die goedkope nieuwe kabelboom) kan verzekeren dat het probleem wordt opgelost en dat we de SAABwereld wijzer kunnen maken dan doe ik dat graag! Alle andere zaken die je noemt zijn inmiddels uitgesloten. Er hangt bij mij een andere kat onder, ik rijd op LPG en daar doet ie precies hetzelfde als op benzine (een tikje minder snel dat wel), LMM is er nieuw opgekomen evenals DI, compressie is okay etc etc etc. Ook het verdachte gasklephuis is bij Eelke vervangen zonder enig resultaat (zijn eerste conclusie toen werd getrokken in oktober toen de buitenlucht kennelijk al weer voldoende koelende werking had).

Nabootsen op de operatietafel begint denk ik bij de temperatuur verhogen op de kabelboom en wellicht zelfs op specifieke punten. Daarbij loop je bij het niet aangesloten testen nog het risico dat je wel problemen tegenkomt maar dat deze niet met het probleem samenhangen omdat je geen check in het systeem/de auto kan doen. De verdachte onderdelen zijn connectors en aansluiting/overgangen op de kabel (vooral bij DI, sensoren, ECU en hoofdconnector) plus de eerdergenoemde joints/crimps) danwel gericht op evt kabelbreuk/te hoge weerstand in de aders van de boom. De vraag is bij welke temperatuur en waar?
Sommige componenten worden veel warmer dan anderen. Denk aan de connector op de DI, maar ook de aardpunten op het blok. Het feit dat deze problemen altijd pas ontstaan bij hogere buitentemperatuur (>25 graden)en vaak hogere motorbelasting en/of hogere temperatuur onder de motorkap agv het afzetten van de motor bij tussentijdse stops (maar naarmate het probleem verergert wordt alleen buitentemperatuur vaak al een goede trigger) geeft de indirectheid van dit probleem aan. Mogelijk warmt het problematisch punt van de boom dus alleen indirect op door de opgetelde aanleidingen (buitentemperatuur + motorwarmte, evt versneld door tussensprints op te wekken).
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het grote nIoff topic

Bericht door Gele aero » wo 08 jun, 2022 11:11

Mooie uiteenzetting Tubbe! Als aanvulling: met het oude gasklephuis waren de problemen minder heftig dan met het nieuwe, maar dat kan louter toeval zijn omdat de kabelboom ook weer wat ouder is.

Nog een andere vraag: waar in de OpenSID van een DE vind ik de pingel? Die kan ik nergens vinden in de 9 modi die er zijn. Hij zal er vast zitten maar ik heb geen idee welke afkorting er voor wordt gebruikt. En de OpenSID van een DE is weer anders dan die van een pre-DE.

Overigens nog geen bericht ontvangen van wanneer de kabelboom verzonden wordt....
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie