Tuning en katalysator
-
DaanS
- Geregistreerd lid
Tuning en katalysator
Beste medeforumbezoekers,
A.s. vrijdag ga ik op voor mijn eerste APK keuring. Volgens mij moet alles in orde zijn. Auto is volledig volgens het boekje onderhouden en de auto rijdt fantastisch.
Nu zijn mijn ouders net ook voor de APK opgegaan en zij hadden een kapotte katalysator, kosten: € 1.200,- incl. montage. En toen begon ik hem een beetje te knijpen. En dit is dan nog de volkswagenprijs. Denk dat het bij Saab nog duurder is om een katalysator te vervangen.
Nu heb ik twee vragen:
1. Kan het zijn dat ik als gevolg van de tuning (Maptun) ook grotere kans
heb op een kapotte katalysator en/of te hoge uitstoot?
2. Merk je iets van een kapotte katalysator?
A.s. vrijdag ga ik op voor mijn eerste APK keuring. Volgens mij moet alles in orde zijn. Auto is volledig volgens het boekje onderhouden en de auto rijdt fantastisch.
Nu zijn mijn ouders net ook voor de APK opgegaan en zij hadden een kapotte katalysator, kosten: € 1.200,- incl. montage. En toen begon ik hem een beetje te knijpen. En dit is dan nog de volkswagenprijs. Denk dat het bij Saab nog duurder is om een katalysator te vervangen.
Nu heb ik twee vragen:
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
DaanS
- Geregistreerd lid
Begrijp wat je bedoelt, alleen ik ben behoorlijk blij met de huidige prestaties van mijn auto. De katalysator wil ik dus pas vervangen zodra hiji versleten is en/of de gehele uitlaat is versleten. Heb er dan het liefste een Viggen-uitlaat onder als dat mogelijk is. Die JT-uitlaten schijnen nogal herrie te maken.
Kortom, mijn vraag blijft:
Kortom, mijn vraag blijft:
-
Maarten
- Lid van verdienste
Met een MapTun ECU kom je door de APK. Normaalgesproken geeft het geen problemen met de emissie.
Indirect kan een MapTun ECU een kapotte katalysator opleveren. De DI cassette die aan het eind van zijn levensduur is wil het na tuning wel eens begeven. Als je de auto probeert te starten met een kapotte DI helpen de onverbrande gassen de katalysator om zeep.
Een direkt verband tussen de ECU en een defecte katalysator is er dan eigenlijk niet.
Een kapotte katalysator merk je hooguit aan een Check Engine melding. Als de O2 sensoren een afwijking constateren gaat het lampje branden.
Indirect kan een MapTun ECU een kapotte katalysator opleveren. De DI cassette die aan het eind van zijn levensduur is wil het na tuning wel eens begeven. Als je de auto probeert te starten met een kapotte DI helpen de onverbrande gassen de katalysator om zeep.
Een direkt verband tussen de ECU en een defecte katalysator is er dan eigenlijk niet.
Een kapotte katalysator merk je hooguit aan een Check Engine melding. Als de O2 sensoren een afwijking constateren gaat het lampje branden.
-
Erik
- Lid van verdienste
Het zal niet extra snel hoeven gaan.
Je kan echter altijd pech hebben. Bij mijn auto zijn alle waardes in ieder geval goed met een stage1. Heb verder ook van niemand gehoord dat e.e.a. niet goed zou zijn.
Je zal niets/weinig merken van een kapotte kat, behalve dat je auto niet door de APK komt.
Als alternatief kan heb je meerdere opties. Abbott heeft een volledig RVS systeem in 3". Ferrita biedt een volledig RVS systeem 3" downpipe met racecat en 2,5" vanaf de kat. En je kan altijd een gebruikte downpipe met cat monteren.
Je kan echter altijd pech hebben. Bij mijn auto zijn alle waardes in ieder geval goed met een stage1. Heb verder ook van niemand gehoord dat e.e.a. niet goed zou zijn.
Je zal niets/weinig merken van een kapotte kat, behalve dat je auto niet door de APK komt.
Als alternatief kan heb je meerdere opties. Abbott heeft een volledig RVS systeem in 3". Ferrita biedt een volledig RVS systeem 3" downpipe met racecat en 2,5" vanaf de kat. En je kan altijd een gebruikte downpipe met cat monteren.
-
DaanS
- Geregistreerd lid
Veel dank voor de reacties.
Nu heb ik in het verleden (dit was ruim vóór de tuning overigens) toen ik de auto net had inderdaad een kapotte DI cassette gehad. De auto startte simpelweg ineens niet meer. Ik heb hem toen inderdaad een flink aantal keer proberen te starten. Uiteindelijk heeft de wegenwacht hem van de parkeerplaats, waar de auto toen stond, weggesleept.
De DI-cassette is toen onder garantie vervangen. Kan ik dan een eventueel kapotte katalysator ook onder garantie laten vervangen? Dit is dan immers ontstaan door de kapotte DI-cassette die dus al onder garantie vervangen is.
Ik hoor graag van jullie, dit kan mij veel geld schelen.
Nu heb ik in het verleden (dit was ruim vóór de tuning overigens) toen ik de auto net had inderdaad een kapotte DI cassette gehad. De auto startte simpelweg ineens niet meer. Ik heb hem toen inderdaad een flink aantal keer proberen te starten. Uiteindelijk heeft de wegenwacht hem van de parkeerplaats, waar de auto toen stond, weggesleept.
De DI-cassette is toen onder garantie vervangen. Kan ik dan een eventueel kapotte katalysator ook onder garantie laten vervangen? Dit is dan immers ontstaan door de kapotte DI-cassette die dus al onder garantie vervangen is.
Ik hoor graag van jullie, dit kan mij veel geld schelen.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
Erik
- Lid van verdienste
Lijkt me niet reeel. Ik neem aan dat de auto niet nieuw is en dat je dus ook APK's heb gehad tussendoor. Dan had je dus al gehoord dat de cat kapot is.DaanS schreef:Nu heb ik in het verleden (dit was ruim vóór de tuning overigens) toen ik de auto net had inderdaad een kapotte DI cassette gehad. De auto startte simpelweg ineens niet meer. Ik heb hem toen inderdaad een flink aantal keer proberen te starten. Uiteindelijk heeft de wegenwacht hem van de parkeerplaats, waar de auto toen stond, weggesleept.
Mocht de auto geen APK's hebben gehad tot nu toe, dan zal je aannemelijk moeten maken dat je in de tussenliggende periode niets kan hebben gehad dat schadelijk was voor de cat. Lijkt me een lastige klus.
-
DaanS
- Geregistreerd lid
Zal inderdaad een lastige klus worden. Had ik hem nu maar voor 18 oktober laten APK keuren dan was alles, mocht er inderdaad iets aan de hand zijn, nog binnen het jaar garantie gevallen. Deze auto is nl. een Saab Select auto, vorig jaar 18 oktober gekocht.
Heb er wel al wat problemen mee gehad:
1. Temperatuursensor;
2. DI-Cassette;
3. Rubbers.
Alles echter onder garantie gerepareerd. Nu sinds tijden probleemloos.
Nu ja, we zullen a.s. vrijdag wel zien wat er uit de APK komt. Hopelijk niets en anders zal ik eens kijken wat ik doe. Heb al een PB-tje gehad voor een kat uit een Saab 9000 uit 97. Daarnaast vind ik zelf de oplossing vab Abbot wel aantrekkelijk.
http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... pe_000.jpg
Weet alleen niet of deze makkelijk past op mijn standaard uitlaat die er nu op zit. Levert volgens Abbot op standaard Saabs 10 PK extra op. Maar... "On modified cars the performance gains throught the RPM range are staggering." Dat klinkt goed!
Heb er wel al wat problemen mee gehad:
1. Temperatuursensor;
2. DI-Cassette;
3. Rubbers.
Alles echter onder garantie gerepareerd. Nu sinds tijden probleemloos.
Nu ja, we zullen a.s. vrijdag wel zien wat er uit de APK komt. Hopelijk niets en anders zal ik eens kijken wat ik doe. Heb al een PB-tje gehad voor een kat uit een Saab 9000 uit 97. Daarnaast vind ik zelf de oplossing vab Abbot wel aantrekkelijk.
http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... pe_000.jpg
Weet alleen niet of deze makkelijk past op mijn standaard uitlaat die er nu op zit. Levert volgens Abbot op standaard Saabs 10 PK extra op. Maar... "On modified cars the performance gains throught the RPM range are staggering." Dat klinkt goed!
-
DaanS
- Geregistreerd lid
-
Maarten
- Lid van verdienste
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
DaanS
- Geregistreerd lid