temperatuur delivery?
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
temperatuur delivery?
de iat geeft wel iets van een indicatie maar bepalender lijkt mij de
temp in het gkh.
Had gisteren een buitentemperatuur van 25 graden en een iat van 29 maar
waar lees ik de temperatuur van de delivery?
temp in het gkh.
Had gisteren een buitentemperatuur van 25 graden en een iat van 29 maar
waar lees ik de temperatuur van de delivery?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
temperatuur delivery?
De IAT wordt toch met de combisensor (druk/temperatuur) gemeten in de delivery? Da’s dus na turbo en intercooler. Kortom, die waarde heb je al.
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: temperatuur delivery?
dacht ik ook maar ik twijfelde: in de beschrijving van de open sid tekst staat 'intake air temperature ' en intake is toch
echt wat anders dan delivery.
Ik vond er ook wel erg weinig verschil zitten tussen ambient en iat.... .
Maar wellicht heb je gelijk hoor.
echt wat anders dan delivery.
Ik vond er ook wel erg weinig verschil zitten tussen ambient en iat.... .
Maar wellicht heb je gelijk hoor.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: temperatuur delivery?
Met intake zal de intake in de motor zelf worden bedoeld.
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: temperatuur delivery?
Volg even het hele intake-traject en je snapt hoe het zit. Er is maar een sensor en die zit na het punt waar gefilterde buitenlucht onder atmosferische druk (en druk door de rijwind) en gekoelde lucht van de intercooler die vanaf de turbo wordt geblazen samenkomen. Die sensor zit in de deliverypipe en levert volgens mij de IAT-waarde.
De buitentemperatuursensorwaarde zal misschien ook door de ECU in de berekeningen worden meegenomen. (correct me if I'm wrong)
De LMM-sensor meet geen temperatuur maar hoeveel lucht er binnenkomt. (correct me if I'm wrong)
De buitentemperatuursensorwaarde zal misschien ook door de ECU in de berekeningen worden meegenomen. (correct me if I'm wrong)
De LMM-sensor meet geen temperatuur maar hoeveel lucht er binnenkomt. (correct me if I'm wrong)
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: temperatuur delivery?
Ik zie dat jullie nog nooit een presentatie van mij over tuning hebben bijgewoond, want daar behandel ik deze sensoren (samen met de rest van de meest belangrijke voor de motor).
Qua temp lucht zijn er 2 sensoren: de buitenlucht sensor (in bumper) en de intake sensor (in de delivery). Beide worden door de ECU gebruikt (anders zaten ze er ook niet op ).
Je LMM meet weerstanden en daardoor ook temps, maar daarmee wordt indirect mass flow berekend. Die temps zijn dus niet zichtbaar, maar dat hoeft ook niet....
Qua temp lucht zijn er 2 sensoren: de buitenlucht sensor (in bumper) en de intake sensor (in de delivery). Beide worden door de ECU gebruikt (anders zaten ze er ook niet op ).
Je LMM meet weerstanden en daardoor ook temps, maar daarmee wordt indirect mass flow berekend. Die temps zijn dus niet zichtbaar, maar dat hoeft ook niet....
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: temperatuur delivery?
Kijk helder dit, Breda is wat ver weg voor me idd!
Nou dan heb ik toch een erg knappe iat die niemand hier gaat toppen (toch?).
En dat met tuning (ca 255 pk), vette 18T turbo.
Nou dan heb ik toch een erg knappe iat die niemand hier gaat toppen (toch?).
En dat met tuning (ca 255 pk), vette 18T turbo.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Spatje
- Donateur (2x)
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: wo 03 nov, 2010 19:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: temperatuur delivery?
Dit is natuurlijk een fijne waarde, maar de grote vraag is: Wat gebeurt er als je een paar keer flink gas geeft?
Na een paar minuten rustig 90 km/h rijden komt je altijd richting die lage waardes.
Na een paar minuten rustig 90 km/h rijden komt je altijd richting die lage waardes.
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: temperatuur delivery?
Gelukkig voor mij, en mijn SAABs komen we ook met grote regelmaat buiten Breda. Recent nog gepresenteerd op de NatSaab. Top evenement voor de gem. SAAB liefhebber, als je het aan mij vraagt!
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: temperatuur delivery?
spatje: zeker dan vliegt ie omhoog en zit er zomaar 10 graden bij, maar toch. Die
hele dikke ic van nishimoto doet zijn werk beter dan dat ding van saab zelf.
hele dikke ic van nishimoto doet zijn werk beter dan dat ding van saab zelf.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- daniel 9-3
- Donateur
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: temperatuur delivery?
@evo. Als je nog eens een presentatie doet hoor ik het graag. Lijkt me erg leuk om wat meer inzicht in mijn Saab te krijgen. En de sid iets beter te snappen.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: temperatuur delivery?
IAT wordt ook sterk bepaald door je airco (althans de condensor die voor de intercooler zit). Met een temperatuur van circa 19 graden buiten en geen airco aan heb ik een IAT van ongeveer 5 a 6 graden hoger, dus rond de 25 graden. Gaat de airco aan dan is het verschil al snel +10 tot +15 graden. Maar komt ook deels door de wat miserabel koelende werking van de 9-5 DE neus. Met een standaard intercooler zit je nog wat hoger qua temperaturen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: temperatuur delivery?
10 a 15 graden klinkt best goed, want er komen hier sommigen voorbij met + 20 of 25 graden hoger,
maar waarschijnlijk allemaal standaard ic s?
Die airco zal ik nog eens proberen binnenkort.
maar waarschijnlijk allemaal standaard ic s?
Die airco zal ik nog eens proberen binnenkort.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: temperatuur delivery?
Je IAT tijdens normale operatie bekijken boeit eigenlijk niet zo. Je IAT gaat vooral belangrijk zijn onder WOT (Wide Open Trottle, vol gas dus), en nog meer na een WOT run of 3... dan gaan de beter setups het onderscheid laten zien. En kan het dus ook zijn dat je IAT kritiek/ de bottle neck wordt voor het beoogde vermogen / flow.
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: temperatuur delivery?
ga ik de airco en de wot eens testen, maar nu eerst geld verdienen om de nodige benzine te betalen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.