temperatuur delivery?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

temperatuur delivery?

Bericht door ReinO » zo 28 aug, 2022 10:57

de iat geeft wel iets van een indicatie maar bepalender lijkt mij de
temp in het gkh.
Had gisteren een buitentemperatuur van 25 graden en een iat van 29 maar
waar lees ik de temperatuur van de delivery?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

temperatuur delivery?

Bericht door Tubbe » ma 29 aug, 2022 8:15

De IAT wordt toch met de combisensor (druk/temperatuur) gemeten in de delivery? Da’s dus na turbo en intercooler. Kortom, die waarde heb je al.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: temperatuur delivery?

Bericht door ReinO » ma 29 aug, 2022 8:39

dacht ik ook maar ik twijfelde: in de beschrijving van de open sid tekst staat 'intake air temperature ' en intake is toch
echt wat anders dan delivery.
Ik vond er ook wel erg weinig verschil zitten tussen ambient en iat.... .
Maar wellicht heb je gelijk hoor.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: temperatuur delivery?

Bericht door Tubbe » ma 29 aug, 2022 8:45

Met intake zal de intake in de motor zelf worden bedoeld.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: temperatuur delivery?

Bericht door Steve-O » ma 29 aug, 2022 9:12

Volg even het hele intake-traject en je snapt hoe het zit. Er is maar een sensor en die zit na het punt waar gefilterde buitenlucht onder atmosferische druk (en druk door de rijwind) en gekoelde lucht van de intercooler die vanaf de turbo wordt geblazen samenkomen. Die sensor zit in de deliverypipe en levert volgens mij de IAT-waarde.

De buitentemperatuursensorwaarde zal misschien ook door de ECU in de berekeningen worden meegenomen. (correct me if I'm wrong)
De LMM-sensor meet geen temperatuur maar hoeveel lucht er binnenkomt. (correct me if I'm wrong)
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: temperatuur delivery?

Bericht door evo » ma 29 aug, 2022 10:43

Ik zie dat jullie nog nooit een presentatie van mij over tuning hebben bijgewoond, want daar behandel ik deze sensoren (samen met de rest van de meest belangrijke voor de motor). :wink:

Qua temp lucht zijn er 2 sensoren: de buitenlucht sensor (in bumper) en de intake sensor (in de delivery). Beide worden door de ECU gebruikt (anders zaten ze er ook niet op ;-) ).

Je LMM meet weerstanden en daardoor ook temps, maar daarmee wordt indirect mass flow berekend. Die temps zijn dus niet zichtbaar, maar dat hoeft ook niet....
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: temperatuur delivery?

Bericht door ReinO » ma 29 aug, 2022 11:02

Kijk helder dit, Breda is wat ver weg voor me idd!

Nou dan heb ik toch een erg knappe iat die niemand hier gaat toppen (toch?).
En dat met tuning (ca 255 pk), vette 18T turbo.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Spatje
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 03 nov, 2010 19:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: temperatuur delivery?

Bericht door Spatje » ma 29 aug, 2022 11:12

Dit is natuurlijk een fijne waarde, maar de grote vraag is: Wat gebeurt er als je een paar keer flink gas geeft?
Na een paar minuten rustig 90 km/h rijden komt je altijd richting die lage waardes.
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: temperatuur delivery?

Bericht door evo » ma 29 aug, 2022 22:59

ReinO schreef:
ma 29 aug, 2022 11:02
Kijk helder dit, Breda is wat ver weg voor me idd!....
Gelukkig voor mij, en mijn SAABs komen we ook met grote regelmaat buiten Breda. :wink: Recent nog gepresenteerd op de NatSaab. Top evenement voor de gem. SAAB liefhebber, als je het aan mij vraagt!
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: temperatuur delivery?

Bericht door ReinO » di 30 aug, 2022 8:02

spatje: zeker dan vliegt ie omhoog en zit er zomaar 10 graden bij, maar toch. Die
hele dikke ic van nishimoto doet zijn werk beter dan dat ding van saab zelf.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: temperatuur delivery?

Bericht door daniel 9-3 » di 30 aug, 2022 13:40

@evo. Als je nog eens een presentatie doet hoor ik het graag. Lijkt me erg leuk om wat meer inzicht in mijn Saab te krijgen. En de sid iets beter te snappen.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: temperatuur delivery?

Bericht door Gele aero » di 30 aug, 2022 13:46

IAT wordt ook sterk bepaald door je airco (althans de condensor die voor de intercooler zit). Met een temperatuur van circa 19 graden buiten en geen airco aan heb ik een IAT van ongeveer 5 a 6 graden hoger, dus rond de 25 graden. Gaat de airco aan dan is het verschil al snel +10 tot +15 graden. Maar komt ook deels door de wat miserabel koelende werking van de 9-5 DE neus. Met een standaard intercooler zit je nog wat hoger qua temperaturen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: temperatuur delivery?

Bericht door ReinO » di 30 aug, 2022 14:13

10 a 15 graden klinkt best goed, want er komen hier sommigen voorbij met + 20 of 25 graden hoger,
maar waarschijnlijk allemaal standaard ic s?
Die airco zal ik nog eens proberen binnenkort.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: temperatuur delivery?

Bericht door evo » di 30 aug, 2022 14:37

Je IAT tijdens normale operatie bekijken boeit eigenlijk niet zo. Je IAT gaat vooral belangrijk zijn onder WOT (Wide Open Trottle, vol gas dus), en nog meer na een WOT run of 3... dan gaan de beter setups het onderscheid laten zien. En kan het dus ook zijn dat je IAT kritiek/ de bottle neck wordt voor het beoogde vermogen / flow.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: temperatuur delivery?

Bericht door ReinO » di 30 aug, 2022 14:49

ga ik de airco en de wot eens testen, maar nu eerst geld verdienen om de nodige benzine te betalen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie