ECU upgrade gedaan en nu?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Juice
Geregistreerd lid

ECU upgrade gedaan en nu?

Bericht door Juice » ma 13 nov, 2006 23:02

morgen komt de T5 ecu met 200 pk zijn minder potent 154 pk broertje vervangen.
de vraag die nu door mijn hoofd spookt is, what is next?

zijn er kleine ingrepen die een leuk resultaat geven of ben ik nu al uitgespeeld tenzij ik de knip serieus opentrek?

juice

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » ma 13 nov, 2006 23:26

Goede upgrade is een 3" downpipe icm een viggen of T7 intercooler. Deze intercooler heeft een betere doorstroming, de 3" downpipe zorgt ervoor dat de turbo veel sneller op druk komt en die ook wat langer vast houd. Daarna zou ik zeggen koop een maptun stage 1 en ruil mijn ecu doorop in.

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » di 14 nov, 2006 8:29

Bedankt voor de suggesties.
Zullen die downpipe en die intercooler voor een substantiële acceleratieverbetering zorgen?
Wat mag je tellen voor de downpipe en de intercooler?

Ik begrijp de laatste suggestie niet.... ruil je mijn ecu in... Kan je even verduidelijken ?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 14 nov, 2006 9:02

Juice schreef:Bedankt voor de suggesties.
Zullen die downpipe en die intercooler voor een substantiële acceleratieverbetering zorgen?
Wat mag je tellen voor de downpipe en de intercooler?

Ik begrijp de laatste suggestie niet.... ruil je mijn ecu in... Kan je even verduidelijken ?
Downpipe icm intercooler zijn echt goed merkbaar, intercooler kost gebruikt 150 euro allen moet je dan nog wel een slang maken van de turbo naar de intercooler. Downpipe in combinatie met kat praat je over prijzen van rond de 500 euro volgens mij. Op deze manier bereik je een betere doorstroming van de motor dit is beter voor de motor.

Voor wat betreft de ecu, als je mijn ecu inruilt, dan plaats ik een mooie 200pk ecu. :D

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » di 14 nov, 2006 9:30

Het is zeker de combinatie die het doet? Of mag je al een effect verwachten bij het plaatsen van 1 van de 2?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 14 nov, 2006 9:43

Juice schreef:Het is zeker de combinatie die het doet? Of mag je al een effect verwachten bij het plaatsen van 1 van de 2?
Begin dan met de downpipe, het is nu bijna winter dus de huidige iuntercooler die je hebt zal nu niet zo'n groter beperking zijn dat ga je in de zomer beter merken.

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » di 14 nov, 2006 10:06

Ik was eigenlijk liever met de goedkope oplossing begonnen :lol:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 14 nov, 2006 10:55

Juice schreef:Ik was eigenlijk liever met de goedkope oplossing begonnen :lol:
Kan me voorstellen. De goedkoopste oplossing is gewoon blij zijn met wat je nu hebt en er verder geen geld aan uitgeven, dat is wat ik doe.

johanbentinck
Geregistreerd lid

Bericht door johanbentinck » di 14 nov, 2006 15:11

MXL schreef:
Juice schreef:Het is zeker de combinatie die het doet? Of mag je al een effect verwachten bij het plaatsen van 1 van de 2?
Begin dan met de downpipe, het is nu bijna winter dus de huidige iuntercooler die je hebt zal nu niet zo'n groter beperking zijn dat ga je in de zomer beter merken.
Hoe werkt zo'n downpipe samen met een gemodde ECU? Gaat dat meteen goed, of moet de ECU vervolgens ook weer aangepast worden?

Als de uitlaat een keer doorgaat (ik rij per slot van rekening geen Audi meer, dus het is een keer te verwachten) is een sportuitlaat, met grote downpipe natuurlijk zeer aantrekkelijk.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 09 dec, 2006 16:29

De ecu kan binnen een bepaalde bandbreedte zichzelf aanpassen aan de omstandigheden. Als je bijvoorbeeld een andere uitlaat of sportluchtfilter monteert zal hij zich hierop aanpassen.

johanbentinck
Geregistreerd lid

Bericht door johanbentinck » za 09 dec, 2006 18:34

Klinkt goed. Dus met een 3" downpipe en een ander luchtfilter heb ik bijna een stage 3?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 09 dec, 2006 19:54

johanbentinck schreef:Klinkt goed. Dus met een 3" downpipe en een ander luchtfilter heb ik bijna een stage 3?
Stage 3 is toch een volledig ander uitlaatsysteem?

johanbentinck
Geregistreerd lid

Bericht door johanbentinck » za 09 dec, 2006 22:15

Klopt, maar downpipe is door sneller spoolen eigenlijk het interessantst: meer trekkracht bij lage toeren.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 09 dec, 2006 22:27

hij moet zijn uitlaatgassen toch kwijt door de complete uitlaat? alleen de downpipe vervangen lijkt me dan niet voldoende...... toch...?

davidjoost

johanbentinck
Geregistreerd lid

Bericht door johanbentinck » za 09 dec, 2006 22:44

Tja, ben geen expert :) Post was ook een beetje bedoeld om reacties uit te lokken :wink: Ben natuurlijk wel benieuwd.

Plaats reactie