Turbodrukprobleem.
-
Hercules
- Geregistreerd lid
Turbodrukprobleem.
Ik rij al een tijd rond met een 9-3 2.0t 154PK + Maptun stage 3 op LPG.
Omdat ik geen ervaring had met andere projecten dacht ik dat mijn wagen wel ok reed.
Nu blijkt mijn turbodruk te laag te zijn.
Vervanging van de 3 weg klep zorgde voor een hogere druk.
Maar in de lage toerentallen wordt bij plankgas de turbodruk te hoog (1,4) waardoor de inspuiting ff wordt onderbroken als beveiliging.
En in het hoge toerenbereik blijft de turbodruk juist te laag waardoor er niet optimaal gebuik van het vermogen en brandstofverbruik wordt gemaakt.
Of je op LPG of benzine rijdt maakt totaal niet uit!
Al getest: Nieuwe bougies, 3 weg klep en DI.
Nog op de suggestielijst: bougiecover eraf en kijken of de ontstekingsketting goed staat afgesteld.
Iemand hier die zoiets wel eens eerder heeft meegemaakt of een ander idee heeft?
Omdat ik geen ervaring had met andere projecten dacht ik dat mijn wagen wel ok reed.
Nu blijkt mijn turbodruk te laag te zijn.
Vervanging van de 3 weg klep zorgde voor een hogere druk.
Maar in de lage toerentallen wordt bij plankgas de turbodruk te hoog (1,4) waardoor de inspuiting ff wordt onderbroken als beveiliging.
En in het hoge toerenbereik blijft de turbodruk juist te laag waardoor er niet optimaal gebuik van het vermogen en brandstofverbruik wordt gemaakt.
Of je op LPG of benzine rijdt maakt totaal niet uit!
Al getest: Nieuwe bougies, 3 weg klep en DI.
Nog op de suggestielijst: bougiecover eraf en kijken of de ontstekingsketting goed staat afgesteld.
Iemand hier die zoiets wel eens eerder heeft meegemaakt of een ander idee heeft?
-
Otto
- Donateur

Re: Turbodrukprobleem.
Bedoel je hiermee het kleppendeksel en de distributieketting?Hercules schreef:....bougiecover eraf en kijken of de ontstekingsketting goed staat afgesteld.
Otto
-
Hercules
- Geregistreerd lid
Ik heb totaal geen verstand van wat er zich onder de motorkap afspeelt 
Het gaat in elk geval om het bovenste gedeelte van het blok, wat met 6 schroeven er zo af kan.
Daar schijnt een ketting in te zitten die het ontstekingstijdstip regelt en die wil nog wel eens een tandje verkeerd staan hebben ze me verteld.
Het gaat in elk geval om het bovenste gedeelte van het blok, wat met 6 schroeven er zo af kan.
Daar schijnt een ketting in te zitten die het ontstekingstijdstip regelt en die wil nog wel eens een tandje verkeerd staan hebben ze me verteld.
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
MXL
- Geregistreerd lid
Die cover die jij bedoelt is de DI casette (direct ignition) hier zitten vier bobines in die volledig electronisch gestuurd zijn. niks geen ketting.Hercules schreef:Ik heb totaal geen verstand van wat er zich onder de motorkap afspeelt
Wat is jouw geval heel goed zou kunnen is dat jouw motor veels te arm loopt. Een stage 3 voor lpg is fors. Wat voor een gas systeem heb je? Als je op benzine rijdt, krijg je dan ook een fuelcut.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Ik weet dat het zaterdagavond isdavidjoost schreef:in principe kan je met een 4-cilinder op lpg niet meer dan 200pk aanspreken omdat de gas-injectoren een maximum hebben van 50pk per stuk...
ik weet niet hoeveel vermogen een 2.0t Stage 3 zit, maar dat is vast meer dan 200pk...![]()
davidjoost
-
Injectie
- Moderator
-
MXL
- Geregistreerd lid
-
Erik
- Lid van verdienste
Die fuelcut is het resultaat van te hoge turbodruk en te weinig brandstof. Met als gevolg pingelen en daarom dus de fuelcut als bescherming. Of dus voor meer brandstof zorgen (probeer het dus eens op benzine 98 octaan en kijk of de auto het nog doet).
Vwb de lage turbodruk bij hoge toerentallen.
Als je nog de orginele turbo hebt (garrett T25) dan kan het kloppen. Deze turbo is met name bij lage toerentallen goed in staat om de druk op te bouwen. Bij de hogere toerentallen (4500RPM +) zie ik bij mijn auto (dezelfde) ook dat de druk begint af te bouwen. Bij 6000 RPM haal ik nog maar 0.9 bar. Dat zal bij jouw auto dus niet veel anders zijn.
Ter illustratie. De 185 pk versie draait op 0.85bar. Dus je weet wat je bij hogere toerentallen nog aan vermogen overhoudt.
Vwb de lage turbodruk bij hoge toerentallen.
Als je nog de orginele turbo hebt (garrett T25) dan kan het kloppen. Deze turbo is met name bij lage toerentallen goed in staat om de druk op te bouwen. Bij de hogere toerentallen (4500RPM +) zie ik bij mijn auto (dezelfde) ook dat de druk begint af te bouwen. Bij 6000 RPM haal ik nog maar 0.9 bar. Dat zal bij jouw auto dus niet veel anders zijn.
Ter illustratie. De 185 pk versie draait op 0.85bar. Dus je weet wat je bij hogere toerentallen nog aan vermogen overhoudt.
-
Hercules
- Geregistreerd lid
-
Erik
- Lid van verdienste
-
jwaterink
- Donateur (6x)