Turbodrukprobleem.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Hercules
Geregistreerd lid

Turbodrukprobleem.

Bericht door Hercules » za 18 nov, 2006 19:48

Ik rij al een tijd rond met een 9-3 2.0t 154PK + Maptun stage 3 op LPG.
Omdat ik geen ervaring had met andere projecten dacht ik dat mijn wagen wel ok reed.
Nu blijkt mijn turbodruk te laag te zijn.
Vervanging van de 3 weg klep zorgde voor een hogere druk.
Maar in de lage toerentallen wordt bij plankgas de turbodruk te hoog (1,4) waardoor de inspuiting ff wordt onderbroken als beveiliging.
En in het hoge toerenbereik blijft de turbodruk juist te laag waardoor er niet optimaal gebuik van het vermogen en brandstofverbruik wordt gemaakt.
Of je op LPG of benzine rijdt maakt totaal niet uit!
Al getest: Nieuwe bougies, 3 weg klep en DI.
Nog op de suggestielijst: bougiecover eraf en kijken of de ontstekingsketting goed staat afgesteld.

Iemand hier die zoiets wel eens eerder heeft meegemaakt of een ander idee heeft?

Otto
Donateur
Donateur

Re: Turbodrukprobleem.

Bericht door Otto » za 18 nov, 2006 19:55

Hercules schreef:....bougiecover eraf en kijken of de ontstekingsketting goed staat afgesteld.

Iemand hier die zoiets wel eens eerder heeft meegemaakt of een ander idee heeft?
Bedoel je hiermee het kleppendeksel en de distributieketting?

Otto

Hercules
Geregistreerd lid

Bericht door Hercules » za 18 nov, 2006 19:59

Ik heb totaal geen verstand van wat er zich onder de motorkap afspeelt :)
Het gaat in elk geval om het bovenste gedeelte van het blok, wat met 6 schroeven er zo af kan.
Daar schijnt een ketting in te zitten die het ontstekingstijdstip regelt en die wil nog wel eens een tandje verkeerd staan hebben ze me verteld.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 18 nov, 2006 20:34

Als de distributieketting zou verspringen is deze al zeer zeer ver versleten. De auto zou bij 1 tandje verkeerd ook zeer zeer beroerd lopen.

De bijgeluiden die bij een distributieketting horen zijn zeer goed herkenbaar, het lijkt me dus sterk dat jouw probleem daardoor wordt veroorzaakt.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 18 nov, 2006 20:41

Hercules schreef:Ik heb totaal geen verstand van wat er zich onder de motorkap afspeelt
Dan lijkt me dit :
Hercules schreef:...bougiecover eraf en kijken of de ontstekingsketting goed staat afgesteld.
in jouw geval een zinloze aktie...
:)

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 18 nov, 2006 20:56

Hercules schreef:Ik heb totaal geen verstand van wat er zich onder de motorkap afspeelt :)
Het gaat in elk geval om het bovenste gedeelte van het blok, wat met 6 schroeven er zo af kan.
Daar schijnt een ketting in te zitten die het ontstekingstijdstip regelt en die wil nog wel eens een tandje verkeerd staan hebben ze me verteld.
Die cover die jij bedoelt is de DI casette (direct ignition) hier zitten vier bobines in die volledig electronisch gestuurd zijn. niks geen ketting.

Wat is jouw geval heel goed zou kunnen is dat jouw motor veels te arm loopt. Een stage 3 voor lpg is fors. Wat voor een gas systeem heb je? Als je op benzine rijdt, krijg je dan ook een fuelcut.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 18 nov, 2006 21:16

in principe kan je met een 4-cilinder op lpg niet meer dan 200pk aanspreken omdat de gas-injectoren een maximum hebben van 50pk per stuk...

ik weet niet hoeveel vermogen een 2.0t Stage 3 zit, maar dat is vast meer dan 200pk... :roll:

davidjoost

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 18 nov, 2006 21:28

davidjoost schreef:in principe kan je met een 4-cilinder op lpg niet meer dan 200pk aanspreken omdat de gas-injectoren een maximum hebben van 50pk per stuk...

ik weet niet hoeveel vermogen een 2.0t Stage 3 zit, maar dat is vast meer dan 200pk... :roll:

davidjoost
Ik weet dat het zaterdagavond is beerchug: , maar zoals TS al aangeeft is het probleem ook aanwezig bij het rijden op normale peut 95.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 18 nov, 2006 22:03

Volgnes mij wordt voor Tuning octaan 98 aangeraden. Danwel BP ultimate of Shell Vpower brandstoffen

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 18 nov, 2006 22:13

Wat is jouw basisdruk? Vaak wordt bij tuning de actuator iets opgespannen, hierdoor verhoog je de basisdruk. Als deze te hoog is, kan dat een fuelcut opleveren.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 19 nov, 2006 1:39

Die fuelcut is het resultaat van te hoge turbodruk en te weinig brandstof. Met als gevolg pingelen en daarom dus de fuelcut als bescherming. Of dus voor meer brandstof zorgen (probeer het dus eens op benzine 98 octaan en kijk of de auto het nog doet).

Vwb de lage turbodruk bij hoge toerentallen.
Als je nog de orginele turbo hebt (garrett T25) dan kan het kloppen. Deze turbo is met name bij lage toerentallen goed in staat om de druk op te bouwen. Bij de hogere toerentallen (4500RPM +) zie ik bij mijn auto (dezelfde) ook dat de druk begint af te bouwen. Bij 6000 RPM haal ik nog maar 0.9 bar. Dat zal bij jouw auto dus niet veel anders zijn.

Ter illustratie. De 185 pk versie draait op 0.85bar. Dus je weet wat je bij hogere toerentallen nog aan vermogen overhoudt.

Hercules
Geregistreerd lid

Bericht door Hercules » zo 19 nov, 2006 16:20

Ik tank zo wie zo 98 octaan, en volgens de garage pingelt de wagen niet.
Die fuelcut is gewoon rete irritant als je ff snel in wilt halen en je valt net 1 sec stil.....
Ben benieuwd wat verdere surgery op gaat leveren...

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 19 nov, 2006 16:31

Even voor de duidelijkheid.
De fuelcut: vindt die plaats op LPG of op benzine, of allebei?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 19 nov, 2006 16:53

Nogmaals, wat is jouw basisdruk?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 19 nov, 2006 17:48

erik schreef:Even voor de duidelijkheid.
De fuelcut: vindt die plaats op LPG of op benzine, of allebei?
Hercules schreef: Of je op LPG of benzine rijdt maakt totaal niet uit!
Zwaar weekend gehad? beerchug: :surprise:

Plaats reactie