2.3T AfGelopen???(0.8/0.9 bar na 1.2 bar constant houden)
-
Cheungy
- Geregistreerd lid
2.3T AfGelopen???(0.8/0.9 bar na 1.2 bar constant houden)
Hallo mensen,
ik ben sinds kort in bezit van een 9000CD uit '89.
Nu heb ik paar vraagjes over tuning van turbo druk.
Setup:
2.3T Blok B234 uit '91 (motor ombouw, zat een 2.0T in)
Aero Turbo TD04 uit '93
Rooie Apc Kast Goed van 1 bar na 1.2 bar
JT 3inch uitlaat Systeem (kompleet voor tot achter)
Power filter Green
Nu heb ik rond de 230 pk ga in week 1 op de testbank dan weet ik precies hoeveel pk ik heb.
De vorige eigenaar heeft dus een knopje gemaakt waardoor je de Apc draad (blauw) onderbreekt waardoor je even een BOOST krijgt van 1.5 bar.
Dat merk je 2 á 3 sec. want daarna regelt de lambda sensor de turbo druk weer terug (is mijn gezegt)
Nu is me vraag kan ik het voor elkaar krijgen dat ik die 1.5 bar constant kan houden door b.v.:
Injectoren aan passen (grotere)
Benzine druk verhogen
of veilig bepaalde sensoren uitschakelen (lambda)
Ik hoop dat ik jullie hier mee genoeg informatie heb gegeven
m.v.g. Cheungy
ik ben sinds kort in bezit van een 9000CD uit '89.
Nu heb ik paar vraagjes over tuning van turbo druk.
Setup:
2.3T Blok B234 uit '91 (motor ombouw, zat een 2.0T in)
Aero Turbo TD04 uit '93
Rooie Apc Kast Goed van 1 bar na 1.2 bar
JT 3inch uitlaat Systeem (kompleet voor tot achter)
Power filter Green
Nu heb ik rond de 230 pk ga in week 1 op de testbank dan weet ik precies hoeveel pk ik heb.
De vorige eigenaar heeft dus een knopje gemaakt waardoor je de Apc draad (blauw) onderbreekt waardoor je even een BOOST krijgt van 1.5 bar.
Dat merk je 2 á 3 sec. want daarna regelt de lambda sensor de turbo druk weer terug (is mijn gezegt)
Nu is me vraag kan ik het voor elkaar krijgen dat ik die 1.5 bar constant kan houden door b.v.:
Injectoren aan passen (grotere)
Benzine druk verhogen
of veilig bepaalde sensoren uitschakelen (lambda)
Ik hoop dat ik jullie hier mee genoeg informatie heb gegeven
m.v.g. Cheungy
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
karl
- Geregistreerd lid
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Re: 1.2 bar na 1.5 bar constant houden
Lambda sonde regelt bij volgas helemaal niets, deze staat dan in een zogenaamde 'open loop'.Cheungy schreef:want daarna regelt de lambda sensor de turbo druk weer terug
Ik verwacht dat jouw turbodruk terug valt omdat de APC een pingel/kloppen registreerd. Dit is meestal bij een gebrek aan brandstof (
Je kunt proberen de brandstofdruk iets verder te verhogen of inderdaad grotere injectoren monteren. Om de auto dan ook nog eens perfect te laten lopen zul je de software aan moeten (laten) pakken. Zowel voor de inspuiting alsmede de DI/APC kast.
Zolang je onsteking, inspuiting, lucht aan- en afvoer in orde is kun je zelfs met 1,2 bar 308Pk en 500Nm halen
succes Cheungy!
groeten Sander
-
Cheungy
- Geregistreerd lid
Zo das aardig wat pk's neem aan met deze setup van 't blok?
dat brandstof druk verhogen moet ik dan 3.5bar klep op zetten ?
of gaat dat bij saab anders.
zal mooi zijn als je zonder geld uit tegeven paar pk's winst krijgt
hoeveel kost het om met deze opstelling 308pk en 500Nm tekrijgen ?
Bedankt Sander
m.v.g Cheungy
zal mooi zijn als je zonder geld uit tegeven paar pk's winst krijgt
Bedankt Sander
m.v.g Cheungy
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Je kunt niet zo klakkeloos de brandstof druk opvoeren. Eerst moet je weten waarom de auto de turbodruk terug zet. Een air/fuel ratio meter laat bijvoorbeeld zien of het mengsel te arm of te rijk is. Hiermee kun je dus bepalen of je meer ..en hoeveel meer brandstof je moet toevoegen.Cheungy schreef:Zo das aardig wat pk's neem aan met deze setup van 't blok?![]()
zal mooi zijn als je zonder geld uit tegeven paar pk's winst krijgt![]()
![]()
Bedankt Sander
m.v.g Cheungy
Heb je de nummertjes al van de APC/DI kast?
-
Cheungy
- Geregistreerd lid
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Zonder geld uit te geven zal het zeker bij maar een paar pk's winst blijven!Cheungy schreef:...
zal mooi zijn als je zonder geld uit tegeven paar pk's winst krijgt![]()
![]()
...
en die meet toch mbv de lambdasensor?speektuning schreef:... Een air/fuel ratio meter laat bijvoorbeeld zien of het mengsel te arm of te rijk is. Hiermee kun je dus bepalen of je meer ..en hoeveel meer brandstof je moet toevoegen.
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
-
Cheungy
- Geregistreerd lid
Hallo Mensen,
Weer even een update van mijn probleem..
Als eerst wil ik een fout herstellen dat is 0.8 bar na 1.2 bar constant houden en niet 1.2 na 1.5 bar constant houden
heb namelijk nu een turbo druk meter gemonteerd van saab
en hij geeft aan 1.2 bar piek en 0.8/0.9 bar constant bij vollast.
Dan heb ik nog een boost knop die schiet richting de 1.4/1.5 bar en valt weer terug na 0.8/0.9 bar constant druk
Wat als volgs heb gedaan is hele turbo systeem na gelopen en wat ik uit eindelijk heb gedaan is druk op 't systeem gezet.
* 1ste wat me op viel was dat de dunpvalve verkeerd op gemonteerd zat waar door hij al bij 0.2 bar afblies
* 2de dumpvalve nauurlijk op de juiste manier gemonteerd dat was al stuk beterder was ( hij blaast nu bij 0.8 bar af )
* 3de andere dumpvalve geprobeerd ook 0.8 bar dus tijd voor een andere dumpvalve
* 4de is mijn intercooler was lek (gedemonteerd druk op gezet en met zeepsop nat gespoten) dan zie je hem blazen op diverse plekken
* 5de andere intercooler... ik heb er 1 van een 2 liter gepakt (die hebben wel kleinere en meerdere kanalen dan de 2.3 intercooler
Wat ik nu zelf denk maar weet ik niet 100% met zekerheid tezeggen (maar als je zo na denkt lijkt het me wel logisch)
Want als je bij vol gas een piek krijgt van 1.2 bar en gelijk terug zakt na 0.8/0.9 bar kan kloppen want de dumpvalve kan niet meer dan 0.8 bar tegen houden dat heb ik getest waardoor je in het systeem maar 0.8 bar kwijt kan onder het rijden en de rest blaastie uit via de dumpvalve.
ik denk als ik een andere dumpvalve monteer van speektuning dat mijn probleem is opgelost of er moet mensen zijn die het er niet mee eens zijn wat ik nu zeg (tips zijn altijd welkom
)
Maar nu dat ik een andere intercooler heb gemonteerd merk je wel dat hij beterder stationair loopt (geen valse lucht meer via de intercooler)
en hij trekt ook beterder
M.v.g Cheungy
Weer even een update van mijn probleem..
Als eerst wil ik een fout herstellen dat is 0.8 bar na 1.2 bar constant houden en niet 1.2 na 1.5 bar constant houden
heb namelijk nu een turbo druk meter gemonteerd van saab
en hij geeft aan 1.2 bar piek en 0.8/0.9 bar constant bij vollast.
Dan heb ik nog een boost knop die schiet richting de 1.4/1.5 bar en valt weer terug na 0.8/0.9 bar constant druk
Wat als volgs heb gedaan is hele turbo systeem na gelopen en wat ik uit eindelijk heb gedaan is druk op 't systeem gezet.
* 1ste wat me op viel was dat de dunpvalve verkeerd op gemonteerd zat waar door hij al bij 0.2 bar afblies
* 2de dumpvalve nauurlijk op de juiste manier gemonteerd dat was al stuk beterder was ( hij blaast nu bij 0.8 bar af )
* 3de andere dumpvalve geprobeerd ook 0.8 bar dus tijd voor een andere dumpvalve
* 4de is mijn intercooler was lek (gedemonteerd druk op gezet en met zeepsop nat gespoten) dan zie je hem blazen op diverse plekken
* 5de andere intercooler... ik heb er 1 van een 2 liter gepakt (die hebben wel kleinere en meerdere kanalen dan de 2.3 intercooler
Wat ik nu zelf denk maar weet ik niet 100% met zekerheid tezeggen (maar als je zo na denkt lijkt het me wel logisch)
Want als je bij vol gas een piek krijgt van 1.2 bar en gelijk terug zakt na 0.8/0.9 bar kan kloppen want de dumpvalve kan niet meer dan 0.8 bar tegen houden dat heb ik getest waardoor je in het systeem maar 0.8 bar kwijt kan onder het rijden en de rest blaastie uit via de dumpvalve.
ik denk als ik een andere dumpvalve monteer van speektuning dat mijn probleem is opgelost of er moet mensen zijn die het er niet mee eens zijn wat ik nu zeg (tips zijn altijd welkom
Maar nu dat ik een andere intercooler heb gemonteerd merk je wel dat hij beterder stationair loopt (geen valse lucht meer via de intercooler)
en hij trekt ook beterder
M.v.g Cheungy
-
Koert
- Donateur (2x)

Klopt niet. Je kunt met een lambdasensor alleen meten of je rijk (<lambda 1) of arm (>lambda 1) bent. Maar hoeveel rijk of arm weet je niet (lambda =0.98 is ook rijk, maar misschien niet rijk genoeg bij volle turbodruk bij deze motor). Als je het echt wilt weten, dan heb je een breedband sensor nodig. Die kan precies aangeven hoe rijk of arm je bent.speektuning schreef:
... Een air/fuel ratio meter laat bijvoorbeeld zien of het mengsel te arm of te rijk is. Hiermee kun je dus bepalen of je meer ..en hoeveel meer brandstof je moet toevoegen.
en die meet toch mbv de lambdasensor?
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
ja wijsneusKoert schreef:![]()
Klopt niet. Je kunt met een lambdasensor alleen meten of je rijk (<lambda 1) of arm (>lambda 1) bent. Maar hoeveel rijk of arm weet je niet (lambda =0.98 is ook rijk, maar misschien niet rijk genoeg bij volle turbodruk bij deze motor). Als je het echt wilt weten, dan heb je een breedband sensor nodig. Die kan precies aangeven hoe rijk of arm je bent.speektuning schreef:
... Een air/fuel ratio meter laat bijvoorbeeld zien of het mengsel te arm of te rijk is. Hiermee kun je dus bepalen of je meer ..en hoeveel meer brandstof je moet toevoegen.
en die meet toch mbv de lambdasensor?
Zie mijn lambda huppel de pup topic van heel erg lang geleden.
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid