Een leuke verassing (?): KONI's!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
davidjoost
Geregistreerd lid

Een leuke verassing (?): KONI's!

Bericht door davidjoost » za 09 dec, 2006 22:20

Vandaag even bij Autoland Timmer in Meppel geweest, aardige kerel die de zaak daar runt. Ik was er al eens eerder geweest met mijn vader, toen hebben we proefgereden met een blauwe 9-3 Aero ('99). We waren toen met de 9000 en ik had belooft dat ik de 9-5 ook nog wel een keer kwam laten zien. Hij was wel erg benieuwd naar de Vialle installatie met 5e injector op de dikke Abbott Racing buis.

Vandaag was ik dan toevallig in de buurt en het lag op de route naar huis dus ik stelde aan hem voor of hij even een stukje met de 9-5 wilde rijden. Na een goedkeurende blik onder de motorkap te hebben geworpen overhandigde ik hem de sleutels. Hij vond onze auto erg goed rijden en hij merkte dat hij lekker aan het gas hing. Er zit immers ook nog een sportluchtfilter en een hi-flow intercooler van Abbott op. Ook zei hij dat ie geen vermogensverschil merkte en dat de turbo snel op druk was. Maar nu komt het:
Hij had zelf ook twee aero's staan van de 1e facelift (ons type dus) en hij zei dat die toch wat comfortabeler afgeveerd waren. Hij dacht dat onze 9-5 toch wat strakker op de weg lag en dat er vermoedelijk (gele?) koni schokdempers onder gemonteerd zijn! :D Nu weet ik toevallig uit de onderhoudshistorie van de vorige eigenaar dat er bij 80.000 nieuwe schokdempers onder zijn gekomen, wat wij al erg vreemd vonden bij zo'n lage km-stand (maarja, estate-kwaaltje?) maar de montage van andere (betere) schokdempers zou een mogelijke verklaring zijn...!
Nu is ook duidelijk waarom we bij de proefrit deze auto een ontzettende stuiterbak vonden, zeker als je een oud type 9-5 met standaard onderstel gewend bent en de schokdempers er al meer dan 2 ton op hebben zitten. :P

Nouja zeker wist hij het niet maar hij had al meerdere 9-5 aero's gereden en merkte toch duidelijk verschil... Ik zal eens vragen aan de dealer of ze als de wielen er weer af moeten er eens een keer naar kunnen kijken... :)

davidjoost

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 10 dec, 2006 18:51

Of zou ik het zelf kunnen zien? (van voren niet in ieder geval zei hij)

davidjoost

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 10 dec, 2006 19:08

Gele koni's zijn verstelbaar, dit kan je voor zien onder de motorkap. Aan de achterkant moet je onder de auto de dempers zien zitten.

K Plop
Geregistreerd lid

Bericht door K Plop » zo 10 dec, 2006 22:28

Gele koni's zijn verstelbaar, dit kan je voor zien onder de motorkap. Aan de achterkant moet je onder de auto de dempers zien zitten.
Dat verhaal gaat niet op voor de 9-5, verstellen alleen met de schokbrekers onder de auto vandaan. Het laatste punt klopt, de (gele) schokbrekers achter zie je zeer goed als je achter de auto rijdt (wat natuurlijk niet vaak gebeurd met je eigen auto)
Voor is overigens ook redelijk te zien vanaf de zijkant, de veerschotels zijn nl ook geel.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 11 dec, 2006 1:02

Over het algemeen kan je de voorschokdempers prima bekijken als je het stuur helemaal naar links of rechts zet.

Plaats reactie